Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vart köpa Pulver


Robleif

Recommended Posts

Du undrade var du kan få tag på pulver till skidorna. (inget tjack alltså). Det beror på om du vill punga ut fullpris för årets pulver tex Swix FC 08 för 1295:- på Pölder eller om du är ute efter ett billigare pris. I våras reade Stadium kraftigt på skidor och valla och om du har tur :) kan du kanske komma över ett pulver som är några år gammalt till lite mer humant pris. Kolla runt lite, innan du köper för fullpris.
Link to comment
Share on other sites

synpunkter SKI-GO kontra SWIX pulver vilket upplever ni som bäst?

Min uppfattning är att SWIX är safe-valla, aldrig bäst men heller aldrig sämst. Ski-go c44 tycker jag är outstanding i snabbföre. På Vasaloppet i vintras så blandade jag två pulver på toppen, Hälften Ski-Go 105 och hälften Vauthi Zera Fox, jag hade sjukt bra glid, kommer aldrig att totallyckas med vallingen som jag gjorde då. Med det gör att jag rekomenderar Ski-Go. Men jag har heller aldrig vallat bort mig med Swix. Däremot har jag vallat bort mig med Ski-Go tidigare ett par gånger tidigare, men då vllade jag inte enligt fabrikantens anvisning.

 

Jag tror att alla vallor har sin fördel och det är svårt att säga vad som är bäst, men när man väljer så går man ju efter egna erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Swix FC8 går i alla fören men är bara ok, bäst i nysnö. Ett säkert val om du bara köper ett pulver.

 

Vill du ha Swix ska du köpa en 10:a och en 7:a och blanda häften och använda den hälften som 8:a och sen har du för varmföre och kallföre också.

 

Skigo 105 är bra i finkornig kall snö, C44 i grov kallsnö (farlig i nysnö), C22 riktigt bra i genomblöt snö, Dålig bredd på Skigos pulver. 105:an mest allround.

 

Vauhtis Zerofox är det bästa på fuktig nysnö och ok på äldre, som det glider lättare på så det blir mindre skillnader där. Silverfox är väldigt bra på blöt finkornig/nysnö. Goldfox på all kallare snö, Zerofox funkar där också.

 

Star tycks inte funka i Skandinavien sådär jättebra.

 

Toko är bra på gorv/konstsnö ffa men är ganska allround, tyvärr så förbannat dyra nu.

Link to comment
Share on other sites

Om man har en burk Zerofox och vill komplettera. Är det Goldfox eller Blackfox som gäller?

Nja, snarare Silverfox. Goldfox är visserligen bra på kall finkornig/grov snö men Zerofox går att använda ner mot minus 10 utan problem speciellt om det är nysnö och fuktigt. Så Goldfox gör inte sån stor skillnad. Blackfox är också bra men begränsad till kall grov/konstsnö gärna smutsig.

 

Det är större skillnad i varmare före när det blir mera vatten i snön då gör Silverfox större skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...