Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ruggskidor


O-B H

Recommended Posts

Jag är ingen expert på "ruggskidor", men inte skulle jag köpa sådana och sedan smeta valla eller klister på specialytan för fästet. Då kan du väl ta och lägga klister på vilka som helst andra skidor. Kostar du på dig ett par "ruggskidor" så är det väl för att ha i just nysnö vid 0-gradigt, då inga vallor fungerar.
Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på "ruggskidor", men inte skulle jag köpa sådana och sedan smeta valla eller klister på specialytan för fästet. Då kan du väl ta och lägga klister på vilka som helst andra skidor. Kostar du på dig ett par "ruggskidor" så är det väl för att ha i just nysnö vid 0-gradigt, då inga vallor fungerar.

Håller fullständigt med

Link to comment
Share on other sites

Ett par ruggskidor bör väl i hårdhet ligga mellan renodlade klister och kallföresskidor. Jag har testat med att rugga ett par hårda skidor (+10 kg min vikt) och det fungerade väl inte så bra. Sen har jag ett par allroundskidor, som det visserligen står klister på, men det är ganska långa spann ändå, så de liknar inte ett par extrema klisterskidor. Dessa skidor testade jag att rugga och de fungerade mycket bättre än de hårda. Mina gamla ruggskidor var inga klisterskidor heller utan ett par gamla Edsbyn reaskidor, men de börjar lägga av nu.

 

Ta tex VL 2008. Om jag haft med dessa skidor med, kunde jag haft två valmöjligheter; fästvallat dem för aktuellt före eller ruggat upp dem för noll-före. Med facit i hand vet jag vad jag skulle gjort, men det är inte troligt att jag vågat köra på ruggat ändå, då jag innan loppet trodde att detta inte fungerade i det långa loppet.

Link to comment
Share on other sites

Ni som har testat riktiga ruggskidor, typ Fischer Zero, hur är hårdheten på era skidor i förhållande till kroppsvikten? Testade ett par Zero i vintras vid 0°, nysnö och halvblanka spår, och hade kanonfäste, skidorna var märkta 85kg min vikt är 71kg. Är det normalt att det förhåller sig på detta sätt?
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Funderar starkt på att köpa ett par Fischer zero eller annan ruggskida. Men kan inte riktigt komma till skott, Kan det vara snålhet? Vet inte. Eller lite velighet kanske.

 

Hur ofta har ni haft behov av ett par ruggskidor på en normalvinter?

Är detta klart bättre alternativ än någon annan valla vid problemföre?

Har ni lyckats bra med att få fäste vid nysnö och 0-gradigt på ruggskida?

Går dessa bra att använda i fler fören än ovan nämnda? I så fall, i kallare eller varmare än 0? Hårda eller mjuka spår osv?

Måste man lägga på silicon eller annat el räcker det med att rugga?

Många frågor blev det?

 

Är det något före som ger mig problem med att hitta rätt valla och i rätt antal vallalager i fästzonen så är det 0 gr och nysnö. Jag lyckas ibland också med fästet men med en del tur.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver ju dock inga "zero"-skidor för att köra ruggat, går i stort sett lika bra att rugga fästzonen på dina vanliga burkskidor. Jag har testat så med ett av mina vanliga par några ggr och vid typiskt ruggföre kan det bli riktigt bra, väldigt känsligt dock och är det riktigt ruggföre med nysnö så kan det frysa fast rejält (styltor) om du inte har silikon eller flourspray på. Men det är en häftig känsla och jag själv upphör aldrig att förvånas att det fungerar att åka med riktigt bra fäste trots att belaget är helt utan något "kladd" under.

 

Jag har aldrig vågat tävla på ruggat utan de ggr de vart det föret har jag kört ovallat och stakat. Har mest vart relativt flacka banor då.

Link to comment
Share on other sites

Med mina gamla Atomic ARC som jag har ruggat upp har det inte varit något problem med "hållbarheten". Körde ett långpass ena dagen. Nästan lika bra fäste dagen efter. Att det var lite sämre fäste berodde mer på att spåren var omdragna (med skoter och släde). Där det stora pistmaskinen hade gått fram var det dock omöljligt att få fäste dag 2. Där var det klistföre.

 

Som träningsskidor är det kanon att köra ruggat. I sthlm är det ju ofta runt nollan. Känns även bra att ha dessa skidor i bakfickan att ta fram på tävling.

Link to comment
Share on other sites

Som skrivet så håller ruggen längre på specialskidorna även om man kan få till vissa skidor med vanligt belag också.

 

Om du ska ha ruggskidor till traditionell kuperad åkning så måste den vara mjuk, som en vanlig klassisk nollföresskida, MEN om du ska köra långlopp på den (och stakar mkt) så måste den istället ha ett hyfsat hårt slutspann så man inte studsar ner i snön med ruggen hela tiden vid stakning, ruggzonen tar jävulskt mycke glid om den ligger i snön. På VC banor är det mindre av ett problem eftersom det inte blir mycket stakning och uppförsåkningen oftast avgör.

 

Måste vara någon slags spray/pulver i ruggen annars fryser det lätt om du har ruggat tillräckligt.

 

Hur som helst om du behöver ett par skidor för 0 till -5 i nysnö så kan man absolut satsa på zeroskidor. Det är inga problem och lägga fästvalla på dom och om skidan skulle funka bättre i -5 än i 0-snö så har du ju fortfarande fått en bra skida. Tänk bara på att göra ren skidorna med något som verkligen får bort fästvallan om du ska rugga dom igen. Det är väldigt många i VC som åker på zeroskidor i vanligt kallföre, så är skidan bra så.

Link to comment
Share on other sites

Jag instämmer med Ekis att det är en bra väg att gå att rugga upp ett par vanliga skidor. Numera är det enda jag kör på i 0 gr och nysnö, har ingen lust att lägga ner en massa tid på vallning som nästan aldrig blir bra. +½ till -½ tycker jag det fungerar bra, men blir det kallare vill det frysa i och glidet blir sämre.

Jag har heller inte vågat tävla på ruggat, men det beror mest på feghet. Hade jag gjort det, kanske jag vågat köra ruggat i VL 2008. Jag använder en kloss med "rasp" och lägger sen på silikon före användandet. Blir det ruggat nästa dag, bättrar jag på ruggningen + ny silikon. Efter några gånger måste man tvätta ruggzonen ren med vallaväck, då den tar upp smuts från snön.

Link to comment
Share on other sites

Bara att se till att dom inte är för hårda så att man kan trampa fast hela fästzonen ordentligt

De jag har är ganska mjuka.

 

Ett annat tips som jag provat, och som stod i en artikel efter Br Auklands framfart i VL för något år sedan, är att bränna ruggen lite. Det ska både ge ökad slitstyrka och minska ifrysningsrisken.

 

Prova gärna att köra utan silikon först. Är det fallande snö runt 0 lär det behövas, men eventuellt inte om det är ett par timmar efter snöfallet och samtidigt som det blivit lite varmare. Antalet åkare före i spåret är också en viktig parameter. Har spåren hunnit bli glatta så funkar det inte. (Därför kan det vara vanskligt vid tävlingar så länge det inte är fallande snö).

 

Detta är dock endast baserat på mina - än så länge begränsade - erfarenheter och iaktagelser under förra året, då jag blev "rugg-frälst".

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för bra svar. Jag har blivit än mer övertygad om detta med ruggning.

Detta som ni nämnt att det går ev lika bra att rugga upp ett par skidor som man redan har är det något jag funderat på också. Men då jag bara har 2 ordentliga par skidor RCS och CS, så tror jag att det blir att köpa ett par ruggskidor så jag har detta par färdiga när det blir nysnönollföre. Bekvämt att ha dessa med i bilen så jag kan åka direkt om det blir väderomslag.

Ska också testa utan silikon först.

 

Vintern har visat sig lite med 2 cm snö natten mellan fre och lör. Men det försvann på söndag kväll. Hoppas på spår till 15 nov.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Zero-skidor i annat före? En kompis körde med Fischer Zero nu i kalla glatta spår efter nattfrost, men tö i solbackarna. Han hävdade att fästet var superbra. (Släppte inte en gång)

Fler som har erfarenhet? I så fall mer som talar för Zeroskidor

Link to comment
Share on other sites

Är belaget på ruggskidor av sådant material att det bara fungerar för ruggning, eller går det även att valla med exempelvis klister?

Ruggskidor är en självklarhet hos alla ambitiösa åkare. Det enda du ska smeta på är flourpulver eller speciellt flourspray för zero skidor. I föret som varit med 1-2plus i dagsmejan är dessa plankor helt oslagbara. Rugga med fint sandpapper spraya o vila 2min. innan åk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...