Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lina till stak-/roddmaskin som håller i längden


Vasa

Recommended Posts

Körde ett lite tuffare pass på stakmaskinen* idag och då gick linan av abrupt.

 

Har tidigare råkat ut för detta med originallinan och köpte därför det värsta/dyraste/bästa de hade på Hjertmans i dimensionen 4 mm.

Tyvärr höll inte den heller.

Den såg inte skadad ut på utsidan (ett fintrådigt flätat skyddande skikt) så det är lite konstigt hur den bara kunde gå rätt av

 

 

Då är frågan, vad köper man för lina istället?

 

 

*En roddmaskin upphängd på väggen i 45 graders vinkel

Link to comment
Share on other sites

Äsch, tänkte fel.

Jag svarar ändå...

 

Nej, linan ser fin ut i övrigt. Inget slitage.

Det är som att den har blivit avmattad och bara gått av på ett ställe, inte invid någon knut eller liknande.

 

Band går tyvärr inte eftersom det sitter som rullar där linan löper, ej heller grövre än fyra millimeter.

Link to comment
Share on other sites

Äsch' date=' tänkte fel.[/quote']

Jag svarar ändå...

 

Nej, linan ser fin ut i övrigt. Inget slitage.

Det är som att den har blivit avmattad och bara gått av på ett ställe, inte invid någon knut eller liknande.

 

Band går tyvärr inte eftersom det sitter som rullar där linan löper, ej heller grövre än fyra millimeter.

Men gud vad snabb du var då! :)

Kom på att band inte skulle fungera, var först inne i bråsterk-tänk innan jag läste "roddmaskin".

 

Men varför har du roddmaskinen upphängd i 45 graders lutning? Det är väll ändå fläktbladen i den som står för motståndet? Har lite svårt att få ihop en bild i huvudet över hur det ser ut nämligen...

Link to comment
Share on other sites

Men varför har du roddmaskinen upphängd i 45 graders lutning? Det är väll ändå fläktbladen i den som står för motståndet? Har lite svårt att få ihop en bild i huvudet över hur det ser ut nämligen...

Snabb får man va!

 

Jo, det är en roddmaskin med magnetmotstånd så det fungerar bra. Ingen C2a tyvärr.

Jag har då tagit bort delen med sits och skena och byggt ett stativ för själva "motorn".

 

Det känns väldigt likt stakning efter att man justerat in vinkel och höjd bra.

Sedan så har jag gjort som en galge som är infäst i själva roddlinan med två handtag och kontrollremmar därtill.

 

GundeG här på forumet har gjort likadant med en C2a enligt denna tråd:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1953

 

Känns som effektiv träning, men tyvärr lite tråkigt när det blir längre stunder.

Link to comment
Share on other sites

Körde ett lite tuffare pass på stakmaskinen* idag och då gick linan av abrupt.

 

Har tidigare råkat ut för detta med originallinan och köpte därför det värsta/dyraste/bästa de hade på Hjertmans i dimensionen 4 mm.

Tyvärr höll inte den heller.

Den såg inte skadad ut på utsidan (ett fintrådigt flätat skyddande skikt) så det är lite konstigt hur den bara kunde gå rätt av

 

 

Då är frågan, vad köper man för lina istället?

 

 

*En roddmaskin upphängd på väggen i 45 graders vinkel

Flagglina!?

Link to comment
Share on other sites

Stålvajer?

Kolla med Hjertmans igen och förklara användningsområdet. En bra skotlina borde funkat. En 4mm lina ska nog klara en bit över 500 kg och en vajer det dubbla.

Jag är tveksam till att det blir bra med en stålvajer.

 

 

Det är denna jag har nu, klarar 700 kg.

http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=1114&xartnr=

 

Får kanske prova denna istället, klarar 1250 kg.

http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=1116&xartnr=

(Fick för mig att den förra skulle glida bättre eftersom den var slätare på utsidan.)

 

 

Flagglina tror jag inte heller på. Den borde hålla sämre än dessa segellinor.

Link to comment
Share on other sites

Stålvajer?

Kolla med Hjertmans igen och förklara användningsområdet. En bra skotlina borde funkat. En 4mm lina ska nog klara en bit över 500 kg och en vajer det dubbla.

Jag är tveksam till att det blir bra med en stålvajer.

 

 

Det är denna jag har nu' date=' klarar 700 kg.

http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=1114&xartnr=

 

Får kanske prova denna istället, klarar 1250 kg.

http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=1116&xartnr=

(Fick för mig att den förra skulle glida bättre eftersom den var slätare på utsidan.)

 

 

Flagglina tror jag inte heller på. Den borde hålla sämre än dessa segellinor.[/quote']

Hmm, den lina du hade var den jag också tyckte verkade mest lämpad i och med att den är anpassad för att löpa genom block.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har den gått av igen. Mitt på linan och inga förslitningsskador före och efter. Det enda den nuddar är rullen som styr linan i öppningen, men inget annat.

Ser ut som fullt med slitna tandtrådar inuti.

 

Man blir lite snurrig ett tag efter då man får själva galgen, som håller stavhandtagen, rakt i planeten.

 

Vad används för linor på Concept2?

De borde ju hålla kan man tycka.

Link to comment
Share on other sites

blir linan varm? dynema tål inte varme så bra. annars tycker jag egentligen att 700 kg borde fungera.

 

har du testat vanlig nylon lina?

 

Edit: Dynema ær ochså mer statistisk en nylon och det kan resultera i mer kraft. 4mm nylon virker tåla ca 400 kg.

Jag tycker inte att linan blir varm. Men det är klart, det borde ju bli en del friktionsvärme när den går fram och åter i rullen.

 

Vart finns det nylonlina som är slät på utsidan i dimensionen 4 mm?

 

Är dessutom inte nylonlinan för elastisk för detta bruk?

Link to comment
Share on other sites

Det låter fortfarande skumt. 4 mm dyneema-linor används som div trimlinor på segelbåtar, där de utsätts för rätt stora krafter, och det används till nedhal på vindsurfing-riggar. När man riggar gör man ganska precis en roddmaskinrörelse, och på de stora formula-riggarna drar man tills man inte orkar längre eller ryggen sätter stopp, sedan kopplar man på en winch för att få ned det sista. På det har man en miljö med saltvatten och UV-strålning.

 

Går dina linor av på ungefär samma ställe, eller verkar det helt slumpmässigt? Är det det senare borde hela linan se lite halvtrasig ut om du tittar innanför manteln.

 

Utsätts linan för smuts? Smutspartiklar tränger genom manteln och kan sedan med tiden gnaga av trådarna i kärnan. Klättrare brukar försöka hålla sina linor så rena som möjligt och det är no-no att stå på en klätterlina, pga risken för att trampa i partiklar i linan.

 

Billigare 4 mm-linor (utan Dyneema eller motsv.) borde finnas på div båtbutiker. Det finns även i vindsurfingbutiker, men där är det onödigt dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Går dina linor av på ungefär samma ställe, eller verkar det helt slumpmässigt? Är det det senare borde hela linan se lite halvtrasig ut om du tittar innanför manteln.

 

Utsätts linan för smuts? Smutspartiklar tränger genom manteln och kan sedan med tiden gnaga av trådarna i kärnan. Klättrare brukar försöka hålla sina linor så rena som möjligt och det är no-no att stå på en klätterlina, pga risken för att trampa i partiklar i linan.

Det är på olika ställen de gått av.

 

Jag kan dra ut som bitar på kanske 10 centimeter av kärntrådarna (vita) där den gått av, de är alltså av även på andra ställen. Mer har jag inte dissekerat ännu.

 

Linan blir inte smutsig eller utsatt för sol.

 

Så lite skumt är det... :/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...