Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skigo Racing stavar?


Rune R

Recommended Posts

Sitter och kollar på nya stavar inför säsongen och det börjar luta lite åt Skigo pga av det attraktiva prisläget. Jag har sökt information om Skigos stavar här på forumet men blir lite förvirrad av namnen Racing, Racing Elit, Elit osv. Är det ån som vet hur det är med styvhet, vikt och brottstyrka på årets modeller som heter "Racing" och "Elit" enligt Pölderkatalogen. Jämför gärna med CT1 och CT2 vilket känns som säkra kort men dyrare. Åker idag på CT3 och jag förväntar mig ett stort kliv i känsla med dom jag ska köpa.
Link to comment
Share on other sites

Ja namnen är onekligen förvirrande. Jag tittade själv på Skigos stavar förra säsongen, men det blev aldrig något köp, så jag kan endast bidra med det jag läst.

 

Vad gäller namnen så är väl Racing "värstingen", men jag vill minnas att den förra säsongen ofta kallades Racing Elit, till skillnad från den vanliga Elit.

 

Vikten vill jag minnas, från den information jag själv kunde hitta, var 53 g/meter.....vill iaf minnas att den skulle vara 3 gram lättare per meter än CT1 och KV+. Vikten är alltså i stort sett den samma mellan dessa olika toppstavar.

 

Däremot läste jag på många olika ställen att brottstyrkan var låg hos Skigos stav. Dom fick ju ingen vidare reklam då Northug tappade trugan heller.

 

Vad gäller priset så tar Pölder 1995:- för Skigo racing. Köper du istället hos Skistart så får du den för 1350:- På Xcountryskiers får du KV+ för 1795:-, men dom har den tydligen inte för leverans förrän i december. Själv kör jag med den äldre modellen av KV+, den röda, köpt hos Xcountryskiers förra säsongen för 1495:- Om du mailar dom så har dom kanske kvar nåt exemplar av den gamla modellen till reapris. Annars hade jag nog själv köpt Skigo Racing hos Skistart för 1350:-, men har som sagt inte själv testat den. Om den finns i nån butik så kan du ju åka dit å klämma på den å testa känslan jämfört med CT1 :)

Link to comment
Share on other sites

Sitter och kollar på nya stavar inför säsongen och det börjar luta lite åt Skigo pga av det attraktiva prisläget. Jag har sökt information om Skigos stavar här på forumet men blir lite förvirrad av namnen Racing, Racing Elit, Elit osv. Är det ån som vet hur det är med styvhet, vikt och brottstyrka på årets modeller som heter "Racing" och "Elit" enligt Pölderkatalogen. Jämför gärna med CT1 och CT2 vilket känns som säkra kort men dyrare. Åker idag på CT3 och jag förväntar mig ett stort kliv i känsla med dom jag ska köpa.

KV+ Ch1, vilken kanonstav! Köpte mitt första par i vintras.

Skönare remmar, jämfört med Swix (fast jag har inte testat den nya Swixremmen), billigare än CT1, styvare än CT1.

Link to comment
Share on other sites

Har inte bestämt mig än så jag tar emot alla synpunkter med stort intresse. Har fått information om att Skigo bytt ut trugor, handtag och remmar till i år och om detta löser problemen så är jag beredd att testa. Vad jag kan vara mer orolig för är brottstyrkan om den är är sämre som Jim N skrev. Trugor, handtag och remmar går ju alltid att byta så får jag ett rör som man kan åka fort med så är jag (ganska) nöjd.
Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med skigo racing elite på rullskidor och även en del på snö senaste två säsongerna, tycker de är väldigt prisvärda, jag köpte dem för 800 eller 900 kr / par. De har hållt bra för mig och då har jag även kört några långlopp plus rullskidtävlingar med dem. Tyvärr körde jag sönder en häromveckan men då stoppade jag den i en brunn så där får jag skulle mig själv. I jämförelse med CT1 är det dock stor skillnad. När jag tar fram mina ct1:or så blir det en helt annat styvhet och det känns iaf som att de är klart lättare också, har inga siffror dock. (kanske placebo?)
Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med skigo racing elite på rullskidor och även en del på snö senaste två säsongerna, tycker de är väldigt prisvärda, jag köpte dem för 800 eller 900 kr / par. De har hållt bra för mig och då har jag även kört några långlopp plus rullskidtävlingar med dem. Tyvärr körde jag sönder en häromveckan men då stoppade jag den i en brunn så där får jag skulle mig själv. I jämförelse med CT1 är det dock stor skillnad. När jag tar fram mina ct1:or så blir det en helt annat styvhet och det känns iaf som att de är klart lättare också, har inga siffror dock. (kanske placebo?)

Men det kan ju skilja en del på stavar som är några säsonger gamla och de som tillverkas nu.

 

Någon som har årets eller förra årets Skigo racing och kan bringa klarhet i frågan?

Link to comment
Share on other sites

Ska du verkligen köpa Ski-go?

Förra året åkte Northug på Swix fast han hade kontrakt med Skigo.

De höll tydligen inte, vilket han visade i TV när det var tävlingar i Gällevare.

Det var ju inte så att staven gick, bara trugan som lossnade!

 

Vad jag hört så är de som kört på Ski-Gos stavar väldigt nöjda...

Link to comment
Share on other sites

Vill egentligen inte lägga mig i den här diskussionen...Den stav som jag har är helt ny, dvs hela staven är helt ny..inkl att alla trugor sitter kvar o funkar. Har fått erbjudande av majjan att få köpa fjolårets stav som de hade problem med ...utpriset på den då skulle hamna på ca 800kr från mig men vi avböjde.
Link to comment
Share on other sites

Har inte bestämt mig än så jag tar emot alla synpunkter med stort intresse. Har fått information om att Skigo bytt ut trugor, handtag och remmar till i år och om detta löser problemen så är jag beredd att testa. Vad jag kan vara mer orolig för är brottstyrkan om den är är sämre som Jim N skrev. Trugor, handtag och remmar går ju alltid att byta så får jag ett rör som man kan åka fort med så är jag (ganska) nöjd.

Du behöver inte tveka! Kör med förra säsongens stavar,och är helnöjd,går nog inte att hitta prisvärdare stav.Uppdateringen av remmar,handtag,trugor gör den ännu bättre,och brottstyrkan har aldrig varit något problem.Jag har alltid limmat om trugor och handtag själv,oberoende av vilket märke jag åkt på.Styv,grym pendel och lätt,och att den dessutom känns "snabb" är inte helt fel.Känslan är viktig!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...