Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ont i axeln - hur länge ska det sitta i?


Hilding

Recommended Posts

Fick för en dryg vecka sedan känning i ena axeln i samband med rullskidåkning och styrketräning. Känns som att det sitter på "utsidan" av axeln/överarmen. Biceps- och tricepsträning funkar utan känning men exv armhävningar, bänkpress och stakning gör ont.

 

Misstänker en överansträngning för jag hade kört väl många dagar på raken med omväxlande rullskidor och styrka utan vila och jag har ingen gedigen träningsbakgrund sedan tidigare.

 

Behandlar med Voltaren Gel och vila (tråååkigt!) Tips på annat för bättre läkning och förhindrande av upprepning?

Link to comment
Share on other sites

Axlarna är komplexa, muskler som ska möjliggöra rörelser i flera riktningar och rätt "öppna" leder, av samma anledning. Just därför är ju axelskador också rätt vanliga.

 

Mina tips, som lekman, är att stretcha axeln, bakåt, framåt, uppåt och alla möjlig riktningar, håll i saker och dra i alla möjliga riktningar och lär känna muskulaturen och var den är infästad.

 

Vet inte exakt vad du har ont i, om det är "på utsidan", i de muskler som lyfter axeln utåt, eller i rotacuffen (brukar kännas nästan som på utsidan), men att stretcha rotacuffen är nog också en bra idé, det är en källa till smärta som alldeles för många har ont i, i onödan. Om dom bara läste på och utförde några enkla rotationsövningar, så skulle de klara sig. Rotationsövningar är förresten bra även för resten av axelmuskulaturen.

 

Själv brukar jag få ont i musklerna på axelns framsida om jag tar i lite för hårt i början av ett rullskidpass om jag är sliten sedan tidigare, men det brukar ordna sig med lite stretchning.

Link to comment
Share on other sites

Låter som du dragit på dig en överansträngd lateral deltoid muskel. (Se bild 1) Vad du ska göra är att fortsätta smörja voltaren gel, 4ggr om dagen. Fortsätt träna men kör övningar där du inte känner någon smärta i denna muskel. Stretching kan du med fördel köra 2ggr om dagen (Se bild 2). Har du lust kan du även köpa ett linement som du sedan använder för att massera på kvällen, men ingen fjantmassage där du bara använder handflatan utan ge lite tryck så fibrerna får sig en omgång (Överdriv inte så du massakerar fibrerna nu men igen, inget handlfatsmassage utan använd fingertopparna och massera djupt in i fibrerna) Vid massagen får det smärta lite om det är så, konstigt om det inte skulle smärta, det är inget farligt.

 

Prova det 1 vecka. Sen är det bara att försiktigt känna om det fungerar att köra igen, ta det lugnt så ska du se de går bra.

 

 

Bild 1: http://www.exrx.net/Graphics/DeltoidLateralBack.gif

Bild 2: http://www.exrx.net/StretchImages/DeltoidLateral/SideDelt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jim N och stenquist - tack båda två! Ni har precis bidragit till att träningslusten kommit tillbaka igen. Ett backlöppass får det bli ikväll (tar med stavarna och känner försiktigt).

Av muskelbilder att döma så tror jag att stenquist var mest lyckosam i diagnosen men det var under ett hårt rullpass som det kändes illa...

Link to comment
Share on other sites

Jim N och stenquist - tack båda två! Ni har precis bidragit till att träningslusten kommit tillbaka igen. Ett backlöppass får det bli ikväll (tar med stavarna och känner försiktigt).

Av muskelbilder att döma så tror jag att stenquist var mest lyckosam i diagnosen men det var under ett hårt rullpass som det kändes illa...

Man ska aldrig sluta träna helt bara för att man fått en skada. Många deppar ihop helt och tar viloveckor helt från träningen i hopp om att det ska läka snabbare, så är inte fallet. Naturligtvis ska man inte träna om det smärtar, det säger sig självt, men man ska fortsätta träna sådant som man kan göra utan att det smärtar. Nu har du ont i utsida axeln, lateral muskeln, men löpning går säkert bra, du kan säkert köra teknikträning på rullskidorna utan stavar osv. osv. Detta får igång värmen i kroppen, blodet pumpas ut till musklerna och läkningen påskyndas.

 

Så fortsätt träna det du kan, sen provar du emellanåt att belasta tills du känner att det känns bra igen. Om du styrketränar, kolla då gymmet om dom kanske har en crosstrainer, prova och känn efter hur det känns. Bra om du kan aktivera armar så mycket som möjligt att att känna smärta, allt för att få igång blodcirkulationen till det skadade området.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jim N och stenquist - tack båda två! Ni har precis bidragit till att träningslusten kommit tillbaka igen. Ett backlöppass får det bli ikväll (tar med stavarna och känner försiktigt).

Av muskelbilder att döma så tror jag att stenquist var mest lyckosam i diagnosen men det var under ett hårt rullpass som det kändes illa...

Man ska aldrig sluta träna helt bara för att man fått en skada. Många deppar ihop helt och tar viloveckor helt från träningen i hopp om att det ska läka snabbare' date=' så är inte fallet. Naturligtvis ska man inte träna om det smärtar, det säger sig självt, men man ska fortsätta träna sådant som man kan göra utan att det smärtar. Nu har du ont i utsida axeln, lateral muskeln, men löpning går säkert bra, du kan säkert köra teknikträning på rullskidorna utan stavar osv. osv. Detta får igång värmen i kroppen, blodet pumpas ut till musklerna och läkningen påskyndas.

 

Så fortsätt träna det du kan, sen provar du emellanåt att belasta tills du känner att det känns bra igen. Om du styrketränar, kolla då gymmet om dom kanske har en crosstrainer, prova och känn efter hur det känns. Bra om du kan aktivera armar så mycket som möjligt att att känna smärta, allt för att få igång blodcirkulationen till det skadade området.

 

Mvh[/quote']

Tack för peppning!

Löppasset i backe med stavar funkade bra och det blev ett kort styrkepass efteråt. Kändes väldigt tydligt vilka övningar som funkade och vilka jag skulle vänta med. Exv så gick armhävningar fetbort! Till och med när jag testade med knäna i!

 

Får testa ett teknikpass på rullskidorna eftersom jag vill ut igen och rulla. Min styrka är stakning hittills eftersom jag tycker det är så tråkigt att springa, kanske ett diagonalpass utan stavar är skojigare?

Tyckte f.ö. att det här med backintervaller var en intressant form av självplågeri. Betydligt roligare än att nöta kilometer i ett elljusspår och jobbigt som 17.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, ny uppdatering efter morgonens rullskidspass:

 

Stenquists diagnos med överansträngd lateral deltoid var korrekt men snarare ett resultat av för ambitiös styrketräning. Jim N tycktes vara helt rätt ute med rotacuffen eftersom det var där det kändes när jag stakade på lite hårdare.

 

Inte så kul men skönt ändå att lära känna kroppen lite till. Mer Voltaren och Ormsalva åt rotacuffen istället. Lateral deltoid fortfarande inte helt ok men sekundärt just nu. Armhävningarna kan vänta - viktigare och roligare med skidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...