Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Logi 2010 Mora el Sälen


mollino

Recommended Posts

Hej

Jag ska åka VL för första gången och är intresserad av boendetips. Mora eller Sälen? Vad är bäst och vad ska man tänka på. Kan man bo i Sälen och få alla sina prylar transporterade till Mora så att man slipper återvända till Sälen innan hemfärd (söderöver).

Jag har tågbiljett till och från Mora (dit lördag em och hem söndag kväll). Skulle dock helst vilja bo i Sälen över natten till söndag, men förstår inte hur jag ska få logistiken att gå ihop.

Tacksam för tips och svar.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte bo i Mora och åka med samma bussar till Sälen som de flesta andra gör? Det brukar fungera väldigt bra. Vill du bo i Sälen så är du nog ute i senaste laget, skulle tro att du hamnar en bra bit från starten och då måste gå till starten.

 

Att åka med bussen från Mora, som ABSOLUT inte kan tänka sig att stanna för kisspaus, men som likväl alltid måste göra det eftersom någon ivrig åkare trott att 2 liter Vitargo till morgongröten är ett måste, är en del av upplevelsen :) Man får höra många roliga skrönor från dom som varit med ett tag där. Senast fick jag vasan -87 återberättad för mig.....man kan lugnt säga att det var myggfri temperatur det året. Den finns förresten på nätet, i SVTs öppna arkiv.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för tipsen så här långt. Det låter onekligen spännande med bussen på morgonen. Angående packningen: Givet att man bor i Sälen, får man med sig rubbet av sin packning i påsen med "överdragskläder" som organisationen skickar till Mora, eller måste man själv åka tillbaka till Sälen? Eller kan man lösa denna transport på annat sätt?
Link to comment
Share on other sites

Du får med dig både packning och överdragsklädsel till Mora. Packningen (väskan, ryggsäcken etc) lägger du på lastbil innan du ställer dig i kön till startfållorna och din överdragsklädsel lägger du i plastpåsen alldelens före startskottet. Plastpåsen slänger/lägger du i bingen inne i starfållan.

 

Både plastpåsen och väskan/ryggsäcken återfinner du på anvisad plats i Mora (dvs din anvisade dusch- och ombytesplatsen för just ditt startnummer. se startbekräftelsen).

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppsstarten handlar mycket om att köa.

 

Först kö i transporten till startplatsen, sen kö in till startfållorna, sen kö till bajamaja och sist kö uppför backen.

 

Vill du hamna långt fram i köerna så bo i Sälen och gå upp i tid. Annars tycker jag du kan bo i Mora och ta arrangörens bussar (obs. kö till dem oxå..)

 

Packning etc fixar sig oavsett boende. Bor du i Sälen måste du släpa det till startplatsen och lägga den på arrangörens lastbil. Vid boende i Mora så lämna packningen vid boendet och hämta efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för tipsen så här långt. Det låter onekligen spännande med bussen på morgonen. Angående packningen: Givet att man bor i Sälen, får man med sig rubbet av sin packning i påsen med "överdragskläder" som organisationen skickar till Mora, eller måste man själv åka tillbaka till Sälen? Eller kan man lösa denna transport på annat sätt?

Använd dig av de transporter som arrangörerna erbjuder, dom funkar kanon så länge folk inte får för sig att komma på egna lösningar, det är då det blir trafikköer och problem.

Link to comment
Share on other sites

ngn som har koll på om det finns något vettigt boende utmed spåret' date=' evertsberg, oxberg eller gopshus?[/quote']

Du har inte så bråttom va?

 

 

 

Annars är väl husbil med gasolvärme på parkeringen i Berga By det ultimata.

Nån som kan fixa? Gärna från Stockholm.

Det optimala är att bo 150 meter framför elitledet med Vallabod i huset, så brukar jag bo. Verkar trångt att valla i en husbil :).

Link to comment
Share on other sites

Det är få förunnat att bo på Gräddhyllan, de flesta som inte bor i Mora har miltals till starten med uppstigning mitt i natten. I något av mina första lopp på 1970-talet bodde jag ihop med DN-gänget från Stockholm och jag åkte med dem från Torgåsmon till starten. Jag kände mig "stor" när vi gled förbi alla vakter, de visade sina presskort, sen var det fritt fram och jag kunde stiga av alldeles i närheten av lastbilarna.

Det behövs tur och de rätta kontakterna för att få tag i ett logi nära starten, det närmaste jag bott är i Sälen (ÖS, tisdag) Ofta är det så att man bor på samma ställe år från år, man blir liksom hemmastadd på stället. (tror jag bodde 5-6 ggr hos en tant i Torgåsmoen)

Link to comment
Share on other sites

Såg en tok-fan som kom på cykel med sina skidor till starten i fjol. Det gick bra en bit sen var det total-tjockt med folk och cykla var inte att tänka på. Pratade kort med honom och han skulle cykla tillbaka till stugan och äta frukost efter han placerat skidorna. Tror dock inte att han fick nån frukost med tanke på de långa köerna in till fållorna i fjol.

 

.. så bo inte på cykelavstånd..

Link to comment
Share on other sites

Det här blir ju bara bättre och bättre...

 

Som rookie har man onekligen ett och annat att lära. Inte kunde jag begripa att det skulle vara sådan dramatik innan man över huvud taget kommit iväg. Fantastikt! Jag kan inte bärga mig...

Jag känner inte alls igen mig i dom beskrivningar som givits i tråden. Bodde vid mitt första VL i Mora, klev upp vid halv fyra på morgonen, käkade och gjorde mig i ordning, tog bussen upp till Sälen vid femtiden. Var framme vid sju, gick till fållan (nr 4) och ställde mig i kön som var 10-15 meter. 5 min senare var jag inne i fållan , hamnade nånstans just bakom mitten. Funkade alltså hur fint som helst.

 

Något som jag tror att många stressar upp sig i onödan över är placeringen i fållan....alla ska stressa iväg till starten och lägga ut sina skidor för att stå så långt fram som möjligt. Dom verkar inte ha förstått att det är helt andra faktorer som kommer att avgöra hur snabbt dom kan genomföra sitt VL. Värst av alla är dom "begynnande gubbarna med lika begynnande kagge".....det verkar inte finnas någon hejd på hur mycket dom orkar stressa eller planera för att hamna så långt fram i fållan som möjligt, trots att dom skulle tjäna mångdubbelt mycket mer tid på att skippa några timmar framför TV:n och istället öka träningsdosen motsvarande tid.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör nog ditt upplägg Jim. Har i alla fall tåg ToR Sthlm-Mora. Bokade in mig på SJs Vasaloppståg för hemresan men massagevagn. Någon som har erfarenhet av det tåget? Det kör ju upp också, men att kliva på i Stockholm runt midnatt och av i Mora fyra-fem för att ta bussarna, kändes som att det kan bli väl lite sömn. Känns bättre att gå och lägga sig i skaplig tid i Mora. jag tycker att det verkar vara klantig planering av SJ, men jag kanske har helt fel. Det kanske är det optimal, dvs inget boende över huvud taget i Mora/Sälen.
Link to comment
Share on other sites

Kloka ord från Jim M

 

Är själv en begynnande gubbe, (kaggen är dock på väg bort), som fundarat på att hyra en husbil för att få en bättre startplacering.

2007 åkte jag både ÖS och VL. På ÖS hade jag max 200 före mig i starten och kunde köra full fart från början. På VL kom min buss sent till starten och jag hamnade långt bak i mitt startled, ändå skiljde det bara 5 minuter till Smågan mellan de 2 loppen.

 

-Får nog tänka över detta en gång till!

Link to comment
Share on other sites

SJ släpper sina billigaste biljetter 90-dagar innan resan så det kan löna sig att vänta en dryg månad till innan man bokar. Jag åkte i fjol Uppsala-Mora med SJ för 90 kr och det lär man inte komma undan med om man vill åka med ett av deras eventtåg.. men för 90 kr så lär tåget inte ha nån massagevagn.. men väl cafevagn med en väl så smakande kall öl..
Link to comment
Share on other sites

Kruxet är bara att det ordinarie tåget går strax efter sex på kvällen på söndagen. Betänk då att jag är en tok-rookie i startled tio... Nog för jag tränar hårt på min roddmaskin därhemma och tänkt köra seedningsloop, men det finns ju inga garantier för att jag avancerar. Lite gambling att satsa på det ordinarie tåget mao. Man vill ju gärna duscha efter loppet antar jag...

 

Men jag har ändå köpt en biljett till det för 350 spänn med full avbokningsrätt till en månad innan avresa. Har dessutom garderat genom att köpa plats på event-tåget som går kl 9 på kvällen från Mora (även det med generösa avbokningsregler). Det borde jag hinna med!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag såg en kille i tält vid starten 2007. Han hade en brasa på gång när jag gick förbi på väg mot startled 9 på mitt första Vasalop. Jag blev ju inte direkt frestad men desto mer imponerad över beslutsamheten att bo nära starten.

För övrigt reser jag med skidklubb som har boende och busstransport till starten ordnad, ren charter alltså och mycket bekvämt.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg en kille i tält vid starten 2007. Han hade en brasa på gång när jag gick förbi på väg mot startled 9 på mitt första Vasalop. Jag blev ju inte direkt frestad men desto mer imponerad över beslutsamheten att bo nära starten.

.

Som ny i gamet så är det underbart att få höra sådana här historier. Give me more...

Link to comment
Share on other sites

Året med skitföre o regn o min tappade kontaktlins (var det 1999?), kom jag till mora 18 03. Tåget gick en dryg kvart senare, och jag hoppade upp i vagnen med skidor i handen precis när konduktören skulle stänga dörren. Satt i vagnen o tog av nummerlappen och vädrade förrena från skidskorna, medan mina polare fick plocka rätt på mina prylar i hyresrummet o ta med dem ner till Sthlm - hade bara hunnit få med plånbok o tågbiljett ...
Link to comment
Share on other sites

Kloka ord från Jim M

 

Är själv en begynnande gubbe, (kaggen är dock på väg bort), som fundarat på att hyra en husbil för att få en bättre startplacering.

2007 åkte jag både ÖS och VL. På ÖS hade jag max 200 före mig i starten och kunde köra full fart från början. På VL kom min buss sent till starten och jag hamnade långt bak i mitt startled, ändå skiljde det bara 5 minuter till Smågan mellan de 2 loppen.

 

-Får nog tänka över detta en gång till!

Det där med bussarna ja....vill man stressa upp sig över något när det gäller starten på VL så bör det nog vara att se till att kliva upp i tid och komma iväg till Berga by med någon av de första bussarna. Åker man med någon av de sista bussarna så har det hunnit komma ut en hel del privatbilister på vägen och långa köer bildats.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...