Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fischer RCR eller RCS, pjäxor och bindsle ska inhandlas!


Vasa

Recommended Posts

Nu börjar det bli dags att köpa skidor och pjäxor.

Och därmed inställer sig några funderingar.

 

På skidorna ska en ivrig nybörjare (har ju åkt skidor tidigare men inte tränat) med fäbless för stakning stå.

 

Dock vill man inte ha skidor som blir för mjuka osv. Var i skidtunneln en dag och provade lite och de puckar på en i mitt tycke för mjuka skidor.

 

 

1.) Kommer viktskillnaden mellan RCR och RCS märkas när man åker skidor?

 

2.) Vad säger ni om stenslipningen som vissa affärer vill att man ska lägga till vid nyköp?

Är det så värdelöst med fabrikens slutfinish?

 

3.) Hur ska man uttrycka sig till säljaren för att inte riskera få skidor som inte går att utvecklas i med tanke på t.ex spann.

 

4.) Märker man någon skillnad mellan Fischers skidskor RC3, RC5 och RC7?

 

5.) Hur märker man om den som tar ut skidor är kompetent uppgiften?

Man läser ju t.ex att Pölder skickar tillbaka en del par som inte håller måttet. Det är väl inte så vanligt hos den vanliga sporthandlaren?

 

 

Kommer nog med följdfrågor på ovanstående.

 

För övrigt har jag faktiskt ett par RCS som jag använde när jag var i tonåren. De är dock lite mjuka.

Link to comment
Share on other sites

Jag bokade mig för ett par RCR igår. Är också förstagångsåkare.

 

Resonerade att pengarna man sparar jämfört med RCS är bättre att lägga på stavar som är lättare/styvare. Ska man staka mestadels som även jag hoppas på så gör väl de hekton i skillnad ganska lite. Hade det däremot varit fråga om att man skulle diagonala och saxa väldigt mycket kanske den viktbesparingen vore mer berättigad.

 

Fortfarande kluven inför valla resp sicklat men går jag på valla så väljer jag nog stenslipat.

Link to comment
Share on other sites

Jag bokade mig för ett par RCR igår. Är också förstagångsåkare.

 

Resonerade att pengarna man sparar jämfört med RCS är bättre att lägga på stavar som är lättare/styvare. Ska man staka mestadels som även jag hoppas på så gör väl de hekton i skillnad ganska lite. Hade det däremot varit fråga om att man skulle diagonala och saxa väldigt mycket kanske den viktbesparingen vore mer berättigad.

 

Fortfarande kluven inför valla resp sicklat men går jag på valla så väljer jag nog stenslipat.

Ja, vi tänker nog ganska lika verkar det som.

 

Hade nästan bestämt mig för att prova med sickling men så läser man en ny tråd och så får man funderingar igen. Inte lätt det här.

Link to comment
Share on other sites

1) jag har ett par ädre fischer SCS (1997) och ett par hypersonic inköpta förra året, som rimligen borde vara betydligt lättare. Det lilla jag har hunnit testa nyskidorna har jag inte märkt någon större skillnad.

3) De vete fåglarna. jag har motsatta problemet och verkar alltid få på gränsen till för hårda skidor. Jag ser antagligen väldigt professionell ut... måste lägga på minst tio lager för att få bra fäste i burkföre. De senaste skidorna har långt och brant spann (40 cm framför tån, 5 cm mellan 0,1 och 0,3 och nollspannet kanske ytterligare 5 cm kortare, och då bad jag om kallföresskidor...). Om jag skulle gissa: Se till att skidorna har ett tydligt nollspann och att du kan trycka ner det ordentligt när du står på tå så ska de väl vara ganska lagom(det finns ju rätt mycket skrivet om spann här, bara att läsa på)

Link to comment
Share on other sites

1.) Kommer viktskillnaden mellan RCR och RCS märkas när man åker skidor?

 

2.) Vad säger ni om stenslipningen som vissa affärer vill att man ska lägga till vid nyköp?

Är det så värdelöst med fabrikens slutfinish?

 

3.) Hur ska man uttrycka sig till säljaren för att inte riskera få skidor som inte går att utvecklas i med tanke på t.ex spann.

 

4.) Märker man någon skillnad mellan Fischers skidskor RC3, RC5 och RC7?

 

5.) Hur märker man om den som tar ut skidor är kompetent uppgiften?

Man läser ju t.ex att Pölder skickar tillbaka en del par som inte håller måttet. Det är väl inte så vanligt hos den vanliga sporthandlaren?

1. Ja, det märks men frågan är om det spelar någon större roll. Men det är nog svårare att gå från en lättare skida till en tyngre.

 

2. Fischers fabriksslipning ska vara riktigt bra. Köpte ett par RCS i vintras och de har jag valt att inte slipa. Bra glid ändå. Bättre än de som jag stenslipat.

 

3. Köp inte skidor att utvecklas i. Köp skidor som passar dig nu och köp sedan nya om du får behov. Skidor slits dessutom så du lär inte ha samma par för evigt ändå.

 

4. Har bara provat RC5 och RC7 i affär men generellt tror jag det viktigaste med en pjäxa är att den sitter bra. Du blir inte snabbare i dyrare pjäxor.

 

5. Frågan är man du överhuvudtaget ska köpa skidor i en vanlig sportaffär. Jag gör det inte. Men måste du det får du väl ställa frågor om t.ex. uppmärkning av fästzoner (kall/varm burk och klister) för att kolla hur kunskapsnivån är.

Link to comment
Share on other sites

Åk till Sportdoc i Åmål. Jag köpte mina RCS där till kanonpris!

 

Jag tror inte heller att du ska skaffa skidor att utvecklas i. När du är duktig kan du säkert ha ett högre/styvare spann men det är inte roligt att ha i början av karriären!

 

Jag har RC 5 och har till och med funderat på att köpa ett par till i reserv för de passar mig så otroligt bra.

 

/Jan

Link to comment
Share on other sites

Det blev tyvärr inget skidpaket idag.

 

Fischerpjäxorna fanns inte i rätt storlek, och Alpinas RC som jag testade var för smala för mina klumpfötter.

Alternativet var Alpina ST20 och det kändes inte riktigt rätt till så fina skidor.

 

Det är nog lite tidigt att ha liknande "Vasaloppsdagar/kvällar" när man inte fått in allt i lager för säsongen...

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köpa paketet med RCR och pjäxor för 3000:- som finns på Intersport, men när jag kollade på dom i en butik så såg jag att dom var förvallade på glidytan. Hur vet man att man får rätt spann då?

Skidorna har kanske använts som demo eller visning. Vallningen har inget med spannet att göra. Är dom rensicklade så inget problem. Kolla att serienumret på sidorna är lika på båda

skidorna, dom kan ju vara bortblandade med andra.

Har själv inget gott förtroende för Intersport. Har kollat i fler butiker när dom sålt skidor.

Dom har gått enbart på spannmätning. Lika för en spänstig kille som för en dam eller

nybörjare. Åkkapasitet har inte efterfrågats, tyvärr!

Kan man inte mycket om skidor själv, så rekommenderar jag postorder från duktiga handlare, som ex. Pölder...

Link to comment
Share on other sites

Att skidorna är förvallade på glidytorna spelar ingen roll, tvärtom det är ju mer verklighetsnära.

 

Om det finns provplatta kan du faktiskt själv med hjälp av en kompis (om de verkar okunniga i affären) prova ut skidor som passar. Tre moment ingår i testet; stakning, diargonal och fäste.

1. Stå rakt upp på hela foten med jämt fördelad tyngd på båda fötterna. Markera med 4 pappersremsor ung stl 10x1 cm spannens längd. Det skall börja vid klacken och sluta ung 50 cm längre fram. Lämna pappersremsorna kvar och jämför mellan skidorna att de fastnat i jämnhöjd. Får max skilja 5 cm mellan skidorna, helst inget alls.

2. Lägg över tyngden på ena skidan men fortfarande på hela foten. Det skall då finnas ett litet spann kvar på ca 25 cm, upprepa proceduren på andra skidan. Detta testet är till för att få veta att den inte är för mjuk så att vallan ligger an vid diargonal.

3. Håll papperlappen under framfoten och gå upp på tå på böjt ben och lägg tyngden på den skidan. Skidan skall då nypa, så att papperslappen ej går att dra bort. Om papperslappen går att dra bort är skidan för hård.

 

Växla sida för skidorna och upprepa proceduren. Ibland kan det faktiskt skilja hur bra skidorna passar vänster resp höger sida.

 

En van skidutprovare kan bara genom att hålla skidorna mot varandra och trycka ihop sålla bort de skidor, som inte passar och få ett eller två par kvar som är värda att testa.

 

Jag är ingen vän av en provplatta, där det finns en rörlig fästplatta att testa spann och fäste med. Nackdelen är att du inte ser om spannen är olika, då båda skidorna testas samtidigt och att du får "glädjefäste" som sen kanske inte stämmer i verkligheten. Ett alternativ till papperlappar som används av den del är skjutmått med olika tjocklek på bladen, bra om vill markera klister- och kallföreszoner på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...