Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trasig backspärr i Pro-Ski


OlleG

Recommended Posts

Jaha, då gick min backspärr sönder i mina pro-ski C2. tvärstopp som tur var i en uppförsbacke.

 

Läser man lite här förstår man att pro-ski backspärr är dålig. Frågan är om man byter mot ny tex från http://www.kullagerteknik.se/Kataloger.htm, lager HF1616 som någon rekommenderade, blir det mer långlivat då eller är det typen av backspärr som inte fungerar?

 

Vidsidanomfråga:

Hur tungt går Pro SKi C2 mot Swenor C2:or? Någon som vet?

Dvs om jag behöver köpa helt nya skidor vill jag inte ha några som går lättare. Lika eller lite tyngre vore OK.

/OlleG

Link to comment
Share on other sites

Köper du Swenor (på rätt ställe) kan du själv välja vilka hjul du vill ha. Jag köpte nyss ett par nya Fibreglass med 3or bak och 2or fram utan någon prisskillnad mot standard. Lagom trögt åt mig. Går kanske med andra märken också.
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är backspärren i sig som är dålig utan snarare skyddsbrickorna på proski som gör att det kommer in massa skit, vatten och salt vilket gör att lagren pajar. Jag satte in nya spärrlager + vanliga lager bak på mina proski. Nu har de börjat fastna mellan passen så att jag måste dra loss hjulen för att få dem att börja rulla igen så det verkar som det är dags att byta snart, men förhoppningsvis är detta bara de vanliga lagrerna och inte backspärren.

 

Ska du ha nya skidor så förordar jag alltid 3or, swenor går lite lättare än proski och elpex.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...