Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Smärta i fingret


Rudolfsson

Recommended Posts

Hej!

 

Jag får en smärta i mitt högra pekfinger precis där fingret börjar på insidan av handen. Smärtan uppkommer efter ca 15 km rullskidåkning och sitter i ett par dagar (ingen rullskidåkningen under de dagarna) för att sen gå över, och sen komma tillbaka när jag kör igen. Jag känner ingen smärta på vänster pekfinger så det kanske är möjligt att det har med remmarna på staven att göra, men jag har provat att justera det på alla möjliga olika sätt.

 

Är det någon som har upplevt något liknande och möjligen hur det kan lösas?

 

Ha de fint!

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jag kunde nästan ha skrivit ditt inlägg själv. Har sedan några månader ont i höger pekfinger på samma ställe. Jag har även fått en hård kula där som är öm. I mitt fall tror jag det rör sig som ett så kallat ganglion på senskidan.

 

Ganska säkert beror det på stavremmarna. Har du provat att byta remmar till någon annan model eller storlek? Du kan ju till och med prova den gamla enkla typen av rem för att se om det kan hjäpa.

Link to comment
Share on other sites

Har inte provat någon annan typ av rem, kör nu på one way stavar, ska köra den hör veckan ut och prova alla möjliga inställningar på remmarna. Det som jag inte förstår är, i både ditt och mitt fall, att det bara gjort ont i ena pekfingret och inte i båda. Någon teori?
Link to comment
Share on other sites

Har/hadde liknande problem fast jag får ont i pekfingret på utsidan, åt tummen alltså, i höjd med knogarna. Det jag har provat och som också verkar fungera är att korta in remmarna så mkt det går så handen sitter väldigt tight mot staven och sen framför allt inte greppa i staven när man trycker ifrån, bara dra med remmen.

 

Som ren bonus så har verkar detta också minska belastningen på armbågen då jag tidigare alltid fick ont i den men det har också blivit bättre efter de här ändringarna.

Link to comment
Share on other sites

Kör du med handskar som sitter åt över knogen så kan det vara ett problem. Jag har haft ont på ovansidan av knogen men det släpper när jag stakar med öppen hand eller pekfingret framåt. Dels så stramar inte handsken åt över knogen och dels så belastas inte fingret på samma sätt.
Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar! Jag körde ett kortare pass (10 km) igår och försökte hålla pekfingret rakt fram under hela passet, det gav resultat, har inte ont i pekfingret idag.

 

@joakim.j har du provat någon annan kontrollrem som du kan rekommendera?

Jag vet inte om det är one way remmarna som dåliga, för mig känns det mera som om att det måste gå att justera dom bättre. Jag har visserligen försökt men inte lyckats.

 

Mina favoriter är Komperdells nya rem och Exels World cup rem, med dom känns det som om jag har en handske på handen, inget som klämmer.

Men även Swix Och Madshus remmar tycker jag sitter mjukt på handen.

Link to comment
Share on other sites

Kör du med handskar som sitter åt över knogen så kan det vara ett problem.

Då det inte har varit så kallt här nere i Malmö har jag kört med ett par väldigt tunna och "ostrama" handskar, dock ska jag införskaffa ett par lite tjockare nu när det börjar bli lite kallare, kommer ha ditt tips i åtanke.

Link to comment
Share on other sites

Kör du med handskar som sitter åt över knogen så kan det vara ett problem.

Då det inte har varit så kallt här nere i Malmö har jag kört med ett par väldigt tunna och "ostrama" handskar' date=' dock ska jag införskaffa ett par lite tjockare nu när det börjar bli lite kallare, kommer ha ditt tips i åtanke.[/quote']

Jag har åkt med Sinisalos rullskidhandske som är tunn och bra men jag tror att den är lite tajt över pekfingerknogarna för mina knubbiga händer. När jag talade med en fd handskförsäljare på en av VL-mässorna i Göteborg så berättade han att de sytt om en del handskar för kvinnliga skidåkare just pga ömmande knogar orsakade av för hårt sittande handskar. Jag kommer att vara uppmärksam på detta när jag köper handskar för vintern. Nackdelen kan vara att handskarna sitter lite lösare i övrigt vilket jag inte vill.

Link to comment
Share on other sites

Kör du med handskar som sitter åt över knogen så kan det vara ett problem.

Då det inte har varit så kallt här nere i Malmö har jag kört med ett par väldigt tunna och "ostrama" handskar' date=' dock ska jag införskaffa ett par lite tjockare nu när det börjar bli lite kallare, kommer ha ditt tips i åtanke.[/quote']

Jag har åkt med Sinisalos rullskidhandske som är tunn och bra men jag tror att den är lite tajt över pekfingerknogarna för mina knubbiga händer. När jag talade med en fd handskförsäljare på en av VL-mässorna i Göteborg så berättade han att de sytt om en del handskar för kvinnliga skidåkare just pga ömmande knogar orsakade av för hårt sittande handskar. Jag kommer att vara uppmärksam på detta när jag köper handskar för vintern. Nackdelen kan vara att handskarna sitter lite lösare i övrigt vilket jag inte vill.

Precis! Jag vill gärna att den ska sitta tight inne i själva handen. Kanske dags att starta en syjunta :-) Jag kommer ev köra på Hestra Handsken i vinter och på VL.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...