Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickle Alpint-ski


Beo

Recommended Posts

Hei hei :-)

 

Håper svensken forstår norsk nå da... :-)

 

Er litt ny på dette med stålsikling, og tenkte å prøve det ut på alpint-skiene mine nå i vinter.

 

Er det noen som har erfaring med stålsikling av alpintski? Det er jo stålkanter å tenke på...

Link to comment
Share on other sites

Spurte skistart.com dette spørsmålet, og tar meg friheten til å gjengi mailen her:

 

"Vet att vi har sålt en del sicklar för alpina skidor, det är väll så att stålkanterna skall hänga lite grann så sickeln ska inte gå emot kanten.

Största nackdelen är nog att sickel inte är lika bred som skidan, vet att man har sicklat skidan lite I olika omgångar och det fungerade bra.

Vi har hört från någon I alla fall att de var nöjda.

 

Innan stenslipen kom så stålsicklade man alpina skidor!"

 

Om stålkantene skal henge lite grann, vil ikke stålsiklingen ta av belegg slik at etter en tid vil stålkantene komme lenger opp enn belegget?

 

Forstår det slik at jeg ikke skal sikle helt ut til kanten, og at jeg må sikle i flere omganger for å få med hele bredden på skiene. Kan det da bli store forskjeller på siklingen, slik at sålen ikke blir lik siklet over hele?

 

Finnes utrolig llite informasjon om sikling av alpint-ski, skulle likt å sett hvordan man gjorde dette før stenslipen sin tid :-)

Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga som jag också funderat på. Så här tror jag:

Vid tävling inom alpina skidåkning är det viktigt att få upp farten snabbt, och då är glidvallning bäst. Vid stålsikling så har man sämre glid än preparerade skidor inledningsvis enligt de tester jag känner till. Alltså tycker jag att man ska glidpreparera sina alpina tävlingsskidor.

OBS! Ovanstående gäller vid alpin tävlingsskidåkning. Om man ska åka en hel dag tror jag stålsickling kan vara ett alternativ, men jag har inte provat själv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...