Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka skateskidor?


björnen

Recommended Posts

Är lite sugen på att uppgradera mina 10 år gamla Fischer RCS skate som är ganska tunga. Belaget har väl gjort sitt också.

Inser att smaken är som baken men finns det några fina tips på bra skatemodeller bland skidforums läsare? Jag vill helst inte betala 3-4000! Kanske tom någon som lessnat och vill sälja sina?

På Pölder såg jag rea på Madshus hypersonic skate (http://www.polder.se/1/sv/madshus-Madshus/madshus-hypersonic-skate-klipp.php)

Är de bra/obra?

 

/B

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Madshus Hypersonic från 2003, och jag är inte så värst imponerad av dem. Mina Fischer RCS från 2006 tycker jag går mycket bättre. Jag vet inte om glidet skiljer så mycket, men jag har lättare att få bra skär med Fischer-skidorna.

 

Dock tror jag att Madshus har ändrat sina stateskidor en del sedan 2003. Mina har midja och ganska högt spann, det verkar inte passa mig i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Ska du köpa skidor så välj något av de välkända märkena. Atomic, Fischer, Madshus, Rossignol, (Peltonen). (utan inbördes ordning) Sen håller du tummarna att du får ett bra par.

Jag lovar att det går att rota fram riktigt dåliga skitskidor från alla ovanstående märken liksom det går att hitta riktigt bra par.

 

Det går liksom inte att säga att Madshus är ett bra köp eftersom att Börje hade sådana och dem gick fort medan Rossignol är ett dåligt köp eftersom att Kurt hade ett par sådana som aldrig gick bra...

Link to comment
Share on other sites

Ska du köpa skidor så välj något av de välkända märkena. Atomic, Fischer, Madshus, Rossignol, (Peltonen). (utan inbördes ordning) Sen håller du tummarna att du får ett bra par.

Jag lovar att det går att rota fram riktigt dåliga skitskidor från alla ovanstående märken liksom det går att hitta riktigt bra par.

 

Det går liksom inte att säga att Madshus är ett bra köp eftersom att Börje hade sådana och dem gick fort medan Rossignol är ett dåligt köp eftersom att Kurt hade ett par sådana som aldrig gick bra...

Sant, men ta bort parentesen kring Peltonen.

Link to comment
Share on other sites

Ska du köpa skidor så välj något av de välkända märkena. Atomic' date=' Fischer, Madshus, Rossignol, (Peltonen). (utan inbördes ordning) Sen håller du tummarna att du får ett bra par.

Jag lovar att det går att rota fram riktigt dåliga skitskidor från alla ovanstående märken liksom det går att hitta riktigt bra par.

 

Det går liksom inte att säga att Madshus är ett bra köp eftersom att Börje hade sådana och dem gick fort medan Rossignol är ett dåligt köp eftersom att Kurt hade ett par sådana som aldrig gick bra...[/quote']

Sant, men ta bort parentesen kring Peltonen.

Vet att fler och fler börjat köra på dem igen men är de verkligen så etablerad på exempelvis världscupen? Men de kanske är billiga och därmed ett bra köp?

Link to comment
Share on other sites

Ska du köpa skidor så välj något av de välkända märkena. Atomic' date=' Fischer, Madshus, Rossignol, (Peltonen). (utan inbördes ordning) Sen håller du tummarna att du får ett bra par.

Jag lovar att det går att rota fram riktigt dåliga skitskidor från alla ovanstående märken liksom det går att hitta riktigt bra par.

 

Det går liksom inte att säga att Madshus är ett bra köp eftersom att Börje hade sådana och dem gick fort medan Rossignol är ett dåligt köp eftersom att Kurt hade ett par sådana som aldrig gick bra...[/quote']

Sant, men ta bort parentesen kring Peltonen.

Vet att fler och fler börjat köra på dem igen men är de verkligen så etablerad på exempelvis världscupen? Men de kanske är billiga och därmed ett bra köp?

Tja, man tog tre VM medaljer ifjol utan att egentligen ha "köpt" nån åkare. I år har man satsat i Hjelmeseth, han börjar ju bli lite gammal men få se om han levererar.

 

Jag kommer att testa Peltonen, inte nästa gång jag köper skidor för då står ett par RCS Carbonlite på tur, men gången efter det.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Egentligen vet jag ju att det är mer eller mindre individuella skillnader på skidpar. Risken för stora sådana skillnader minskar kanske lite med stigande pris.

Man vill ju kunna klämma å känna lite men ska man ner i pris, tex via nätet, blir det ju svårt...

Jag får göra en vild chansning - eller betala nån tusenlapp till. Atomic är jag dock bränd på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...