Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd Swix


Snöberg

Recommended Posts

Jag ser att detta har diskuterats innan men kan inte riktigt hitta svaret på min fråga.

 

Jag köpte i dag ett par Swix CT2 i rålängd. Butiken hade ett par som var märkta 155 och ett par 175. Då jag normalt kör med 155 stavar tyckte jag att detta par verkade vettigt och slapp då kapa dem, utan bara limma fast handtaget. Till min stora förvåning visade det sig vid mätning att staven är 153 från spets till toppen av handtaget. Kan någon förklara hur Swix anger sina mått? Hur mäts en stavs längd? Har det att göra med att den trugan är så låg och inte bygger så mycket?

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Blev lite fundersam där! Jag var allt tvungen att kontrollmäta mina sprillans nya 145cm långa ct1-or. De va allt 145,0 cm från spets till toppen av handtaget. Puh! Men jag mätte även mina ct2-or som jag bara tänkt ha till rullskidor framöver, och de var tusan bara 144 cm. Vet inte om rullholken skiljer sig från en snötruga? Nu är det gamla handtaget på ct2-an, så till kontrollremsfästet skiljer det nog bara ½ cm.
Link to comment
Share on other sites

Har du kapat dina efter markeringen på staven? För om jag tar bort handtaget står det 150 cm med 2,5 cm-markeringar. Från 150 cm till toppen är det 5 cm. Trots det är staven endast 153 cm med handtaget monterat. Jag tror det beror på trugorna, som endast förlänger staven 1,5 cm. Men borde inte Swix räknat med detta i längdmarkeringarna? Om jag plockar bort dem och sätter dit rullskidspetsarna så blir staven 155.

 

Jag har funderingar på att byta till 175 cm-staven och kapa den till 157. Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Stavarna ska ju helst bli lika långa med rullholkar som med trugor. Det borde inte diffa mer en 1cm tycker jag. Så det får bli ditt val om du behöver byta. 2 cm gör ändå en del. Jag har ett par gamla ct1-or som jag kapat ner till 148 (d.v.s. 3 cm mer) och som jag vill ha till staklopp. Sen även ett par skatestavar som jag kapat till 153. Men både mina nya röda och de gamla ct2-orna var köpta som 145-or. På de röda står detta tydligt 5 cm nedanför handtaget.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...