Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grafit


Nivf

Recommended Posts

Lite fundersam kring användningen av grafitvalla. Åsikterna verkar gå isär en hel del när man läser gamla trådar, både om hur det ska användas, om dess nytta, och vilken/vilka som i så fall är bra. Skulle gärna höra mer erfarna vallares synpunkter på ämnet.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Många säger att grafit "blockerar" gammal valla. Detta är jag dock tveksam till. Men grafit ger en slitstark grund, som är bra vid kallt före samt vid slitsamt före. Andra riktigt hårda vallor kan troligen ge en motsvarande effekt. Sedan vad gäller dyra HF-grafit-vallor så är det mer att man säger dessa passar bättre ihop om man lägger HF-valla ovanpå - tro det den som vill!

 

(Självklart finns lite vanlig grafit samt HF-grafit i vallalådan :) )

Link to comment
Share on other sites

Grafiten är hård, slitstark och trög i snön. Men är det bar nog kallt så är den ju användbar. Åkte en tävling för några år sen då det var -24 på starten, sedan skulle vi ut på några stora myrar...många som körde grafit då sa att det gled riktigt bra.

 

Själv har jag använt grafit till att täcka det mjuka paraffin jag mättat belaget med, men aldrig kommit överens med den, grafiten alltså. Numera använder jag BWLF utanpå det första mjuka paraffinet och kommer nog inte byta till nåt annat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för svar!

 

Försöker komma på lite nya tricks i vallningen. Lyckas dock inte övertyga mig själv om att det är värt att börja experimentera med grafitvalla. Visserligen verkar Ski Go framhålla grafit nästan som obligatorisk grund men annars tycker jag åsikterna verkar gå isär. Om det nu inte råkar vara extremt kallt då det verkar ha sina fördelar.

 

Det där med att blockera gammal valla förstår jag inte riktigt. Om jag nu håller på och grundar flitigt med bwlf så verkar det ju ha varit helt i onödan om jag nu ska blocka bort den..?

 

Det enda jag lyckats med hittills är plocka på mig lite nya borstar för säsongen. Annars har jag inte hittat något som övertygar mig att lämna ett hyffsat inövat bwlf + för dagen rätt hf paraffin (alt lf om kallt) + ev pulver (om jag vill känna mig snabb:)).

 

Är det för övrigt inte dags för lite snö nu??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...