Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Laga stav


jockoma

Recommended Posts

Har ett par swix ct3:or som har gått av ca 2 cm in. Brottet var under själva rullskidtrugan. Förstår inte hur detta gått till :-)

 

Undrar i alla fall hur man bäst bär sig åt för att få staven i önskad längd. Tänkte ta av ytterligare 5cm och göra dessa till mina klassiska stavar. Ska jag kapa allt där nere eller bara kapa det trasiga och ta av resten under där uppe?

Link to comment
Share on other sites

Har ett par swix ct3:or som har gått av ca 2 cm in. Brottet var under själva rullskidtrugan. Förstår inte hur detta gått till :-)

 

Undrar i alla fall hur man bäst bär sig åt för att få staven i önskad längd. Tänkte ta av ytterligare 5cm och göra dessa till mina klassiska stavar. Ska jag kapa allt där nere eller bara kapa det trasiga och ta av resten under där uppe?

Kapa så lite som möjligt därnere och ta resten däruppe, risk att staven blir för bred för att få på trugan annars.

Link to comment
Share on other sites

Om staven bryts där uppe nära handtaget går det att laga. Jag har lagat två stavar genom att lägga in en smalare stavbit inuti röret och sen laga med epoxilim och isolera med eltape ytterst. Funkar jättebra och stavens pendel påverkas ej, använder dem till rullskidor och inlines. Sen bröt min son en stav i en avloppsbrunn ca 2 cm ovanför rullholken och jag lagade den på samma sätt. Men den staven blev oduglig, då pendeln blev helt värdelös, synd då det var en Exelstav i 700 kr-klassen. (hade tänkt korta dem 3 cm till en 150-stav, men nu är det värre)

Jag har också funderat på hur mycket man kan kapa en stav i nederändan och ändå få dit truga/holk. Om det är ett 7 mm-rör kanske det går att få dit en 10 mm-truga i stället, men om det är 10/11 mm-rör, hur gör man då ?

Link to comment
Share on other sites

En Exel stav som går av ovanför trugan går att åtgärda genom att värma en ny truga ordentligt och pressa på den på röret igen. I alla fall klarade en Web butik att göra det på en stav som dom skickade till mig. (Det var på en anställds eget bevåg och har inget med butiken i övrigt att göra)
Link to comment
Share on other sites

När det gäller Swix-stavar så är det väl så att staven inte är ihålig längst ner utan pluggad för att stabilisera och minska risken för knäckning? Eller är det bara jag som lagt för mkt lim? I vilket fall så har jag fått för mig att det är i övre änden man framförallt ska plocka centimetrar...

 

Men rent pendelmässigt så ska det inte ha ngn betydelse vart man kapar bara man inte tillför någon extra vikt. Lägger du på extra vikt, som Volevodin, så förstör du känslan i staven.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips!

 

Staven är inte ihålig längst ner... den hela alltså. Jag gör så att jag tar av 3cm nere och resten uppe.

 

Men är det någon som har en teori om hur f-n staven kan gå av under själva trugan? Kan det ha varit så att trugan inte var helt nedtryckt och på så vis gjorde att det blev någon fel belastning? Enda jag kan komma på i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...