Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

När för tung för skidorna?


Dorpat2008

Recommended Posts

Jag väger 78 kg och mina skidor går från 68 till 75 kg. Hur stor inverkan har detta på glidet? Mina skidor är Madshus Nanosonic Classic säsong 07/08. Det finns en möjlighet att jag går ner något kg när säsongen kommer igång på allvar, men jag skulle helst inte vilja dra ner på maten och göra en medveten deff.
Link to comment
Share on other sites

Självklart kan dina skidor vara för mjuka för din nuvarande vikt. Men man ska inte stirra sig blind på exakta kg-anvisningar på skidan. Då är det viktigare med att du provar ut spannet själv. Det kan mycket väl vara som Jouni skriver, att det räcker med att korta fästzonen lite. Om du upplever skidorna som lite för mjuka, kanske de går bra som kallskidor, där jag tycker det är bra med en mjukare spannkurva. Är de dock för mjuka, så att fästvallan för lätt går i vid vanlig åkning, blir vare sig glid eller fästet bra. Du får fästzonen att ligga i för mycket så glidet blir dåligt. Sedan nöts fästvallan bort för fort så även fästet blir dåligt. Men kanske kan de i så fall duga som "skräpskidor"?
Link to comment
Share on other sites

Eftersom skidorna känns sköna att åka med tror jag att jag låter naturen ha sin gång och tävlingsåker med dem lätt "överviktig". Jag har egentligen inga skiderfarenheter att jämföra med eftersom jag åkte klassiskt för första gången våren 2008 sedan skoltiden (är 33 år). Orsaken till att de är för så lätta skidåkare är att jag fick dem som gåva, och personen som gav dem måste ha utgått från den vikt jag hade när jag sprang maraton 2004-2007, vilket var 72 kg (är 182 cm). Visst skulle det vara skönt att ha den vikten igen, men jag har inte motivation att späka mig i veckor med julhelg och allt på kommande. OM det vore en "etablerad sanning" att det är väldigt viktigt att ligga helt och hållet inom skidans viktintervall skulle jag deffa ner mig, men eftersom det verkar vara mer en fråga om känsla och fästzon får det vara som det är.

 

Min fästzon är för övrigt 40 cm. Tack för svaren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...