Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Torsbytunneln illa ute


TT

Recommended Posts

Lite nytt om skidtunneln...

 

http://sverigesradio.se/sida/arkiv.aspx?programid=93&artikel=3574791&date=2010-03-26

 

Verkar vara svårt att dra folk.

 

Men det tänkte jag på' date=' är jag ensam om att vilja åka skidor i april/maj/juni då de håller stängt?

Samtidigt som de har öppet i januari-februari då det (i princip) alltid finns snö på de breddgraderna.[/quote']

Det är nog väldigt få som vill gå in i tunneln och åka på vårkanten. Tror inte ens att jag skulle vilja det som ändå har årskort. Dessutom behöver de byta snön och göra underhållsarbeten så det krävs att man kan stänga ett tag.

Mer underligt är det att så få vill åka från det att tunneln öppnar i juni och fram till oktober. Väldigt många kan inte tänka sig åka skidor i en tunnel överhuvudtaget fast de inte ens provat.

Är det inte så att det snarare är "få vill åka från det att tunneln öppnar i juni och fram till oktober" i TORSBY? Jag hade jättegärna haft tagit mig till en tunnel på rimligt avstånd (läs det går att åka över dagen eller i alla fall helgen). Men att lägga semesterdagar på ett (mini-)läger mitt i sommaren känns inte alls lockande då jag dels har kanonfin alternativträning hemma och dels kan få ett snöläger till samma kostnad i pengar, semesterdagar och restid under vintern istället.

Jo, men jag menade att det är få som åker även med tanke på att tunneln ligger i Torsby. Det finns ett ganska stort antal skidåkare inom 1-2 timmar bilresa (Norge, Värmland, Dalarna). Sommartid är säkert 75% eller mer från Norge så det beror inte enbart på avståndet.

Link to comment
Share on other sites

Efter en sån här fin vinter är väl de flesta "mätta" på skidåkning och kan inte tänka sig att åka till tunneln. Det är bra att hålla sig borta från skidorna ett tag för att återfå hungern på skidåkning.

Jag har varit en gång i tunneln på sommaren, i juli på semestern, men då tog jag vägen förbi Torsby och kombinerade det med sihgtseeing i Värmland. Sen framåt hösten blir väl intresset större att ta en träningshelg i tunneln och då vill man väl ha en rejäl dos, om man skall åka en längre sträcka dit.

Det skulle vara intressant, om det fördes statistik på hur upptagningsområdet är fördelat vad gäller närområdet, halvlångt och långt avstånd och om denna fördelning varierar under året.

Sen har det planerats för tunnlar på flera ställen i södra Sverige, men än så länge verkar planerna fastna på planeringsstadiet. Om ett tunnelbygge verkligen genomfördes borde det vara intressant för Torsby att veta hur många av deras besökare, som kommer från det område där den nya tunneln byggdes.

Sen är man väl mindre engagerad i tunnelbygge eller ej efter denna fina skidvinter, annat var det efter 2008 års snöfria vinter. Det är nästan så man tar för givet att vi skall få åkbart underlag nästa vinter också, men man måste vara optimist för att hålla på med skidsporten. :)

Link to comment
Share on other sites

Efter en sån här fin vinter är väl de flesta "mätta" på skidåkning och kan inte tänka sig att åka till tunneln. Det är bra att hålla sig borta från skidorna ett tag för att återfå hungern på skidåkning.

Jag har varit en gång i tunneln på sommaren, i juli på semestern, men då tog jag vägen förbi Torsby och kombinerade det med sihgtseeing i Värmland. Sen framåt hösten blir väl intresset större att ta en träningshelg i tunneln och då vill man väl ha en rejäl dos, om man skall åka en längre sträcka dit.

Det skulle vara intressant, om det fördes statistik på hur upptagningsområdet är fördelat vad gäller närområdet, halvlångt och långt avstånd och om denna fördelning varierar under året.

Sen har det planerats för tunnlar på flera ställen i södra Sverige, men än så länge verkar planerna fastna på planeringsstadiet. Om ett tunnelbygge verkligen genomfördes borde det vara intressant för Torsby att veta hur många av deras besökare, som kommer från det område där den nya tunneln byggdes.

Sen är man väl mindre engagerad i tunnelbygge eller ej efter denna fina skidvinter, annat var det efter 2008 års snöfria vinter. Det är nästan så man tar för givet att vi skall få åkbart underlag nästa vinter också, men man måste vara optimist för att hålla på med skidsporten. :)

Det gjordes en del marknadsundersökningar innan tunneln byggdes som villkor för att få pengar från Nutek. Vet inte om dessa är offentliga eller ej eller var de finns nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också övertygad om att en skidtunnel i Sthlm skulle bli en succé. Inom en 5-milsradie bor det över 1 miljon människor. Alternativen till att åka skidor i regionen en snöfattig vinter är att harva runt på ett isigt/slaskigt/sönderkört konstsnöspår som kanske är öppet från januari till vasaloppet.... Eller att åka många mil norrut. Då ter sig en skidtunnel som rena drömmen! Jämför med Torsby... Hur många bor i en 5-milsradie? 50000? Dessutom finns oftast natursnö på betydligt närmare håll.

Det bor nog snarast 10.000-15.000 inom 5 mil från Torsby.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...