Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Enkät om Vasaloppet


vasaloppsgruppen

Recommended Posts

Hejsan,

Vi är tre grabbar från Rudbecksgymnasiet som ska ha Vasaloppet 2010 som projektarbete i skolan. För att förbereda oss till detta lopp på bästa sätt har vi gjort en enkät. Enkäten är 6 frågor lång och är som mest anpassad för den som har åkt minst 1 vasalopp tidigare. svara så gott du kan!

 

Detta skulle vara till mycket stor hjälp för oss om du var intresserad av att göra denna enkät.

 

Är ni intresserade utav att göra denna enkät, så kan ni svara på följande

frågor här nedanför.

--------------------------------------------------

1. Hur många gånger har du åkt Vasaloppet?

 

2. Hur förberedde du dig träningsmässigt inför Vasaloppet och skulle du ha gjort något annorlunda?

 

3. Vad tycker du är viktigt att tänka på när man ska åka ett Vasalopp?

 

4. Vad var dina förväntningar på Vasaloppet och hur upplevde du det?

 

5. Hur laddade du upp dagarna innan Vasaloppet?

 

6. Hur tycker du att man ska lägga upp loppet om man är

förstagångsåkare?

 

Slutligen övriga tips, om du har något?

---------------------------------------------------------------------------

Annars går det bra att kontakta mig via mailen, magnusahlin90@gmail.com

 

Tackar på förhand,

Vasaloppsgruppen 2010

Link to comment
Share on other sites

Hej vasaloppsgruppen och välkomna till skidforum. Om ni skall göra ett grupparbete om Vasaloppet så har ni hamnat på rätt ställe.

 

Om ni går in på dom olika trådarna så kommer ni att hitta hundratals, kanske tusentals inlägg angående Vasaloppet.

 

Lite detektivarbete bland trådarna så kommer ni får en bra uppsats.

-Lägg gärna in ett färdigt exemplar på uppsatsen när ni är färdiga.

 

Mvh MrT

Link to comment
Share on other sites

Vilket spännande projektarbete!!!

 

Jag har inte åkt något Vasalopp ännu, men det ska jag väll någon gång i framtiden.

I vinter blir KortVasan - 30km, mitt första lopp i Vasaloppsspåren. Jag har åkt liknande distanser förut, som längst 35km på en dag och jag vet att det klarar jag av.

Jag studerar på Högskola i nuläget och får därför inse att jag inte hinner träna så mycket som skulle krävas för ett Vasalopp...

 

För vad jag kan säga är; att ett Vasalopp inte blir någon trevlig upplevelse om man är otränad, och på andra sätt inte förberett sig ordentligt inför det. Därför är det jättebra att ni ser om efter hjälp och tips...

 

Jag åkte ett lopp på 26 km, förra året, 1 månad efter senaste skiddag och fick blåser på fötterna, så att slalomen på Sportlovet, två veckor senare, var i fara...

Med det vill jag säga att man bör träna kontinuerligt och lagom. Man bör alltså inte plötsligt åka 3 mil en dag utan att ha åkt kanske halva distansen dagarna/veckan innan. Det gäller att öka på distansen och träningen vart efter...

 

Med ett lopp på 90km blir det än viktigare.... Vasaloppet tror jag rekommenderar minst 50-mil åkning i bena inför Vasaloppet. Och det är inte utan anledning....

Det tar ju tid innan pjäxorna är inåkta och händerna vant sig vid handskarna och den monotona rörelsen det är att staka. Att åka en längre distans (30-50km) i alla fall 1 gång innan Vasan är nog att rekommendera, så ni märker hur kroppen reagerar vid längre tids hårt kroppsarbete. Ni vill ju inte fullständigt "storkna" efter halva sträckan; för att ni kört för hårt osv...

 

Men klär ni er rätt - 3-lagers-principen och plåstrade händer och tår, tränar rätt - gärna rullskidor tills snön kommer, äter rätt - mycket pasta och köttfärssås dagen innan loppet och dricker mer än ni egentligen vill under loppet; så borde ni klara det med lite jävlar anamma!

 

Jag får avsluta med att önska er lycka till!!!

Link to comment
Share on other sites

Om er skola ligger i Tidaholm? Kolla in "Stråkenloppet" i Mullsjö 24/1-2010! eller Billingens Långlopp i Skövde 7/2...

 

Två långlopp på runt 20 eller 40km motion eller tävling, som kan ge bra genomkörare inför Vasaloppet. Bara 4mil från er...

 

Dessutom ger Stråkenloppet möjlighet till seedning i Vasaloppet, så att ni i praktiken skulle kunna placeras framför de långsammaste redan vid starten. Vet inte om det är aktuellt för er, men möjligheten tror jag finns.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...