Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix trugor


AGM

Recommended Posts

Jag köpte ett par ct2'or tidigare i år. Trugan är ju väldigt liten. Bör man byta till större? Startar i 5:e ledet på VL och bor i södra sve där det ofta inte är så välpreparerade spår. Om man byter till större truga, påverkas pendeln mycket då? Nån som har erfarenhet?

 

/AGM

Link to comment
Share on other sites

Tycker du ska testa om de fungerar der du åker.

 

Jag har større trugor än de som finnes på C2 stavarna och jag klarade faktiskt inte av att staka med dem när jag åkte i skooter lagade men løsa spår ett par gånder i vintras. Diagonalt fungerade dock bra. Beror nog också på hur man stakar.

 

Vet inte hur dyrt det är att kjøpa extra trugor men jag tenker ialle fall på att kanske köpa ett par større trugor att bruka ibland när området på sidan av spåret är för mjukt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan åxå tänka så här: Hur många gånger har det gått dåligt för att trugorna varit för stora respektive för små? Med en för stor truga (och med 'för stor' menas i det här fallet en truga som är större än man kunde kommit undan med i det aktuella föret) blir pendelverkan så pass mycket sämre att man i bästa fall kanske kan känna skillnad innan loppet om man har en exakt likadan stav att jämföra med. Total ökning av åktid = omätbart.

 

Om man däremot har en för liten truga i lösa spår kan det lätt bli katastrof. Är man en trött motionär och skall försöka sig på att staka sig hemåt och stavarna sjuker ner 10-15 cm varje staktag, ja då kan hela dan vara förstörd.

 

Alltså: Om man bara har ett par stavar bör man strunta i den minsta trugan och istället satsa på en något större.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...