Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hemresa från VL


aniara

Recommended Posts

Som vasaloppsoskuld och anmäld till VL 2010 sitter jag och funderar på hur man bäst tar sig hem från Mora efter loppet. Jag ska bara till Stockholm. Vasaloppståget går 21.30 men det är snordyrt med enkel resa (jag har troligtvis logi natten till loppet och vill helst inte åka nattåg som uppladdning). Är det värt pengarna med vasaloppståget? Sista "vanliga" tåget går ca 18.20. Jag har ingen aning om hur fort jag kommer att åka eftersom det är första gången och mitt första långlopp, men det känns väldigt tight. Vad finns det mer för alternativ? Jag har inga krav på bekvämlighet (så vitt jag vet) när jag ska hem.
Link to comment
Share on other sites

Anl, jag har hört andra säga samma sak, men jag är tveksam till att mina korta armar räcker till för att klara det. Vad innebär det för åktid för att man ska hinna komma i mål, hämta ut sina grejer och ta sig till stationen? Jag ska försöka hinna med några seedningslopp så att jag slipper stå allra längst bak i starten.

 

Tack båda för svaren! Jag blir stressad för det känns som det är så mycket man måste tänka på, så jag försöker vara ute i god tid.

Link to comment
Share on other sites

Ska du hinna med dusch och ev. mat innan du sedan ska ta dig till järnvägsstationen, så bör du nog ha lite koll på hur fort du åker ett Vasalopp. Vilkët led står du i?

 

finns säkert mängder med klubbussar som går till Sthlm på kvällen, kollar runt bland klubbarna i närheten finns säkert någon sist ledig.

Tror vi i NVSK är den enda "vanliga" skidklubben från Stockholm som ordnar med buss. Men den lär bli full av bara medlemmar.

Link to comment
Share on other sites

Ska du hinna med dusch och ev. mat innan du sedan ska ta dig till järnvägsstationen, så bör du nog ha lite koll på hur fort du åker ett Vasalopp. Vilkët led står du i?

 

finns säkert mängder med klubbussar som går till Sthlm på kvällen, kollar runt bland klubbarna i närheten finns säkert någon sist ledig.

Tror vi i NVSK är den enda "vanliga" skidklubben från Stockholm som ordnar med buss. Men den lär bli full av bara medlemmar.

va märkligt?

 

här i Gbg-trakten har de flesta klubbar egna bussar upp eller delar med en grannklubb.

Link to comment
Share on other sites

Ska du hinna med dusch och ev. mat innan du sedan ska ta dig till järnvägsstationen, så bör du nog ha lite koll på hur fort du åker ett Vasalopp. Vilkët led står du i?

Är som sagt förstagångsåkare så sista startled om jag inte lyckas seeda mig och har inte den blekaste om hur fort jag åker. Dusch ser jag inte som en livsnödvändighet i det här läget och mat går alltid att lösa (ex på tåget eller matsäck). Jag har en kompis som åkte VL i år och som inte hade åkt mycket skidor innan (han hade åkt ett seedningslopp men inte lyckats seeda sig, det var nog all snövana han hade), och han åkte på 9:37. Jag antar att tiden man kan förvänta beror mycket av vädret och det var väl rätt bra väderförhållanden nu senast?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det förtar lite av nöjet, om man måste oroa sig under loppet ifall man hinner fram i tid så att inte tåget missas. Det är skönt att ta det lugnt och hinna varva ner efter loppet samt "snacka av" sig lite. En tidsåtgång på 2-3 tim efter målgång är inte orealistiskt, om man skall hinna transporteras, förflytta sig, duscha, äta och ta sig tillbaka till målet och hämta sina skidor samt ev diplom.

Jag tror annars 21.30-tåget är ett bra alternativ bortsett från priset. Vad skiljer det i pris jfr med 18.20-alternativet ?

Sen kan du alltid annonsera efter en ledig plats i bil eller buss efter loppet - är dock tveksam om det går på VL nya hemsida - tidigare gick det utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Dusch ser jag inte som en livsnödvändighet i det här läget och mat går alltid att lösa (ex på tåget eller matsäck).

OK att du kan ta en macka eller korv på annat håll än det du får köa för gratis. Men jag lovar dig att du vill ha en dusch efter 9 mil på skidor. Om jag var i dina kläder skulle jag inte chansa på det tidigare tåget.

Link to comment
Share on other sites

Du KAN låta din kompis stå o vänta vid målet med dina grejer i en väska. Sen KAN du jogga i skidskor med nummerlappen på, skidor o väska i hand ner till stationen, kasta dig på tåget, ställa undan skidorna, gå in på toa för att ta av nummerlappen o fräscha upp dig lite. Och jag vet att då klarar man sig på mindre än 20 minuter från skidmålgång till tågavgång. Det är förmodligen inte bästa eller behagligaste sättet, men jag vet att man KAN göra så :-)

 

(Har definitivt inte några planer på att försöka göra om det. Det var många år sedan, jag var totalt otränad, tappade ena kontaktlinsen redan före Smågan, o det var nollgradigt, motvind, blötsnö o regnslask)

Link to comment
Share on other sites

Kungälvs OK' date=' OK Alehof, OK Landehof, VOLVO........Kustlöparen kan säkert fylla på listan ytterligare med klubbar som har egna bussar.[/quote']

Jo, jo. Men trådstartaren ville mot Stockholm...

Jag såg att trådstartaren ville till Stockholm, det var ditt tidigare inlägg jag svarade på där

du skrev "Nere hos er har väl bara IK Stern ett antal bussar?"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...