Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mäter jag ut spannet?


Doorider

Recommended Posts

Tänk på att underlaget måste vara extremt plant och slätt, då det är små marginaler med bladmåtten.

Har du t.ex en glasskiva så finns ju risken att den trycks upp på mitten när du står på skidorna som trycker i ändarna på skivan om underlaget sviktar.

 

En lite kortfattad version från http://www.skigo.se

 

1. Gör det inte krångligare än det är vid val av skida.

 

2. Var noggrann vid val av skida och uttag av spannet.

 

3. Skidans spann är det viktigaste om det skall bli en lyckad vallning, för hårda skidor –bakhalt, för mjuka skidor -dåligt glid.

 

4. Bindningen skall monteras på balanspunkten.

 

5. Lägg ut skidorna på ett absolut plant underlag, ställ dig med båda fötterna på skidorna och ha balansen så du står lika på båda skidorna. Be någon att föra ett papper under spannet och märka ut hur långt det går att föra papperet framåt och bakåt. Bakåt bör det inte gå längre än till klacken. Kliv över på en skida med kroppsvikten och nu skall gå att föra papperet från mitt under foten och 10-15cm framför tån. Kliv upp på tå och papperet skall fastna under hela skidan. Spannet bör vara minst 25cm från tån och framåt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara två markeringar, en för kallföre och en kortare för klister. Oftast kollar jag inte markeringen vid klistervallning utan hamnar nog spontant där den skall sluta.

 

Jag har heller inte 0-zonen markerad, men ibland vid kallvallning brukar jag lägga lite extra där som avslutning.Däremot när jag testar ut skidorna brukas jag se om det finns luft i diargonalpositionen dvs med tyngden på hela foten på ett ben, antar att det är 0-zonen.

Link to comment
Share on other sites

Saxat från Fischer norge:

 

Sentralpunktet for utmålingen av Fischerski med Point er tåballpunktet, ): ca 7 cm bak skienes

balansepunkt, både for klassiske ski og skøyteski.

 

SMØRESONE 2, den korteste, hvor en legger på litt tykkere og/eller mykere festesmøring: Riktig midtskistivhet utmåles med Point 7 cm bak balansepunktet. O,2 mm føleren benyttes samtidig og området hvor føleren beveger seg er smøresone 2.

 

SMØRESONE 1, den lengste, den totale festesmøringslengden: 14 cm bak balansepunktet pointmåles skiene med bestemte midtskistivhet 15%. Der hvor 0,2 mm føleren stopper foran på skia, begynner smøresone 1.

 

Det smøres ikke med festesmøring bak helen!

Med praktiseringen av 2 smøresoner får løperen lettere både bedre feste og bedre gli på skiene!

 

Finns det nån som har erfarenhet av att mäta spann på detta sätt och kan ge en bra svensk översättning på den norska texten som är lite krånglig.

Link to comment
Share on other sites

the h, nej det är inte riktigt samma. I den norska versionen använder man bara 0.2mm. Man varierar istället var vikten placeras. Sen tror jag att de menar att man tar bort 15% av vikten när man har placerat den 14 cm bakom balanspunkten, men är inte säker. http://no.fischer-ski.com/en/national/?national=news.php%3Fparent%3D1%26id_navigation%3D925
Link to comment
Share on other sites

Har sett lite på de två relevanta dokumenten och en sak er ialla fall klar och det er att det inte er lett att førstå vad de menar... En tabell med tal som de inte sæger vad det er. Min gissning er att det er vikten man ska belaste en skida med nær man bestemer sonerna, dvs verdiet på midtskistivhet (men konstigt namn i så fall).

 

Du missade minus tegnet i "midtskistivhet - 15%"

Link to comment
Share on other sites

Du om du står på ett par skidor och åker, då vet du också att du inte kan flytta tyngden varken fram eller bak, du står precis där bindningen sitter, så fästvallan ska sättas där behovet finns, är du en elitåkare så behöver man oftast inte använda fästvalla längre bak än ungefär mitt pjäxan men det avgör skidorna hur spannet är, så bladmåttmetoden är den ger bästa resultaten.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är ett teoretiskt resonemang att räkna ut på det sättet. (som jag dessutom inte förstår) Det måste väl vara det "spann" som blir när man står med hela tyngden på ett ben på hela foten. Det kan ju variera från skida till skida några cm och därför är det väl enklare att testa ut det spannet i verkligheten och märka ut det på skidan än via en formel räkna fram det.

Jag kallar det "diargonalspannet" just med tanke på att det är i den tekniken, som det är aktuellt.

Frågan är om jag inte borde märka ut det på mina skidor och inte lita på känslan.

 

Det är iaf bra att testa ut, när man köper skidor. Lyckas man inte få ut något diargonalspann, så är skidorna för mjuka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...