Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rädda skidorna?


davvo73

Recommended Posts

Tjena. Mina lagg har fått stå i 2 år i förrådet och när man känner på belagen så är de riktigt torra. Jag trodde att vallan som fanns där från vasaloppet skulle hålla dem i skick men icke!

 

Vad tror ni - kan de räddas med stenslip eller är det containern för dom ?

Ev. ska jag tjacka Kuzmin-sickeln. - Kan denna sicklel rädda skidorna eller bör de slipas först?

 

Svar till signaturen "Orolig" :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Just Kuzmin metoden måste vara svår. Risken är stor att man vinklar sickeln åt något håll, och sedan fortsätter att snedsickla skidan..

Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du i sidled så är det ju ett under om man ens kan känna om man skulle sickla mer på en sida då man tar bort ca. 0,01 mm (vid grundsickling) av ett totalt sätt ca. 0,8 mm tjockt belag. (äldre skidor ca. 1,2 m.m) Undrar hur mycket mer på ena sidan det skulle kunna handla om - 0,001 mm?

Vågigheten skall man ju arbeta bort genom att omväxlande vinkla sickeln i sidled och det anser jag funkar mycket bra med sickling.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Asch det verkar inte så farligt som jag befarat. Jag har idag slabbat med T-sprit och Vallaväck för att få loss den intorkade vallan. Valla-eländet hade runnit längs med skidan så det var ju kladd längs hela glid-delen också.

 

Jag tror de funkar bra bara de får lite valla under sig nu. Jag orkar inte köpa sickel, jag har inget garage eller vallabänk så det får vara.

 

Ska bli kul att testa dom iaf, vallningszonen är 50% längre än på mina andra träningsskidor så det måste ju göra underverk för fästet (och därmed glidet, då jag kan valla tunnt lager)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...