Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slinta med sickeln!


globe86

Recommended Posts

Hejsan ! har nu vallat mina skidor 2 gånger och har lyckats med samma sak båda gångerna! Råkar slinta till med plastsickeln så att de blir ett litet hack i belaget ! gårdagens "hack" kände jag inte av men detta vart lite större! kan detta påverka glidet MYCKET ?! Snälla säg nej hehe..

 

Någon mer som har erfarenhet av detta ?! vad fan gör jag för fel!?

 

/Sämst på valla

Link to comment
Share on other sites

Hejsan ! har nu vallat mina skidor 2 gånger och har lyckats med samma sak båda gångerna! Råkar slinta till med plastsickeln så att de blir ett litet hack i belaget ! gårdagens "hack" kände jag inte av men detta vart lite större! kan detta påverka glidet MYCKET ?! Snälla säg nej hehe..

 

Någon mer som har erfarenhet av detta ?! vad fan gör jag för fel!?

 

/Sämst på valla

När du sicklar så ska du dra den bakåt längs skidan glidande, alltså motsatsen till hyvelstålet i en hyvel.

Då borde det väl inte hugga?

 

Och så hålla tummarnamed lite tryck mitt på sickeln så att den inte bångnar, vilket skulle kunna leda till att du på sikt sicklar av belag på sidorna.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ska ja dra sickeln mot mig menar du och inte ifrån ?!

Jag tittade på Jan Ottossons DVD och han drar den från sig med tummarna på mitten av sickeln.

Du ska dra den så att den åker med och inte likt en hyvel där du har spetsen framåt.

 

En bild från en forummedlems (Addtheinches) blogg:

http://2.bp.blogspot.com/_a87otP5uFXA/Srw6UkuBGtI/AAAAAAAAALM/pNlXDiQD7SM/s1600-h/Wax2.JPG

 

Och så drar du framifrån och bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ska ja dra sickeln mot mig menar du och inte ifrån ?!

Jag tittade på Jan Ottossons DVD och han drar den från sig med tummarna på mitten av sickeln.

Du ska dra den så att den åker med och inte likt en hyvel där du har spetsen framåt.

 

En bild från en forummedlems (Addtheinches) blogg:

http://2.bp.blogspot.com/_a87otP5uFXA/Srw6UkuBGtI/AAAAAAAAALM/pNlXDiQD7SM/s1600-h/Wax2.JPG

 

Och så drar du framifrån och bakåt.

AHA nu fattar jag ! Ja fan va dum man är ! Jag "hyvlade" ju skidan! Nåja 2 hack i skidan ger lite mer träningsmotstånd får väl bli ett par nya till vasan haha!

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar alltid dra sickeln mot mig, fungerar också bra.

Om jag nu kan förklara... Jag står alltså vid sidan av mitten på skidan

och lutar mig framåt mot spetsen av skidan med tummarna bakom sickeln

och övriga fingrar framför sickeln. Med alla fingrarna framför sickeln så är

det ganska lätt att få jämnt tryck på sickeln.

Sedan drar jag den mot mig med sickeln lite lutad mot mig.

Sedan flyttar jag mig bakåt för att ta bakdelen av skidan.

 

Av någon anledning så sicklar jag alltid framifrån bakåt, känns bättre...

Samma med borstningen, jag drar nästan bara framifrån bakåt men vet att

man säger att den första nylonborstningen kan gå fram och tillbaka.

 

Kolla gärna www.vasaloparen.se för enkla instruktioner.

Link to comment
Share on other sites

För att undvika att sickeln hakar, lätta på trycket håll tummarna mot mitten och sickla ifrån dig hellre göra det flera gånger än att trycka för hårt och gör det så många gånger tills det sluta mjälla, borsta med stål eller grovtagel för att rensa strukturer avsluta med nylonpolering, detta är grundbehandling.
Link to comment
Share on other sites

Hur gick det med skidåkningen?

 

Blev det besök i något tallris eller hos ortopeden? ;)

HAHA! Jodå igår vart det en 8 kilometers vända på eljusspåret ! vurpade 2 gånger men de gick bra... idag åkte jag 16 kilometer med 2 vurpor! en riktigt brutal vurpa rakt ut i skogen =(! råkade knäcka staven uppe vid handtaget! Så de vart 6 kilometer stakning hem med trasig stav! Sportaffären hade en skigoo grejjer så ja hyrde ett par swixstavar så jag klarar mig i veckan!

 

hatar nedförsbackar som de är branta kurvor i! e ju grymmt svårt hehe! Men i morgon blir de 2.2 mils vända! utan vurpor förhoppningsvis! Blir det nå riktiga skidor för dig då Vasa?

Link to comment
Share on other sites

en riktigt brutal vurpa rakt ut i skogen

 

hatar nedförsbackar som de är branta kurvor i! e ju grymmt svårt hehe!

 

Blir det nå riktiga skidor för dig då Vasa?

Jag tänker på Stig-Helmer i Sällskapsresan angående skogsbesöket. :D

 

Det gäller väl att lära sig att trampa snabbt i sidled i kurvorna.

Jag kan det inte själv men kanske någon annan forumit som har några tips.

 

Tyvärr ingen riktig skidåkning.

Ser dock ut som det blir full fart på kanonerna till veckan om prognoserna slår in.

Link to comment
Share on other sites

Jo de va tur ingen såg !

 

Jo man lär väl göra det är väl en träningssak... har dock ett problem till ! När det är utförsåkning och spåren är fina och de svänger lite har jag en tendens till att åka ur spåret med ena skidan! ser ingen annan som detta händer för ! Någon här som vet? ska man luta sig på någe vis ?

Link to comment
Share on other sites

Nej grabbar jag tror jag ger upp! stakningen funkar skitfint på plan mark! och diagonal i lite uppför funkar men direkt det blir mer uppför e de kört... tappar antingen fästet eller blir otroligt trött !

 

men det stora kluriga är nedförsbackarna! Är ju helt OMÖJLIGT att stå en hel backe med kurvor i! man glider ju ALLTID ur spåret hur man än gör! går ju så sjukt fort! provade att stå på ena skidan och luta mig gled ur i alla fall och höll på att slå ihjäl mig! är de bättre att gå ur spår nedför och försöka ? Kommer nog inte levande hem från Bruks om detta fortsätter hehe..

Link to comment
Share on other sites

Låg tyngdpunkt! Böj på knäna inte bara på rygg o höft. O så en jätteviktig grej: du ska ha händerna framför dig. Lätt som nybörjare att man låter händerna hänga utmed sidorna emn då är man rökt (precis som i slalom). I fartställning ska du hålla händerna så långt fram o så högt att du ser dem framför ögonen, då kan du använda dem bättre för att hålla balansen.
Link to comment
Share on other sites

Känner du att det går för fort så kliv ur spåret och ploga. Men se till att inte ploga i spåren utan där det är pistat. Det är även svårare att minska farten kontrollerat när den är hög så se till att fartbegränsa redan när du anar att det kan börja gå fort.

 

Kom i håg att även Stenmark åkte omkull utför när han och Gunde åket Vasan för en del år sen.

Link to comment
Share on other sites

Följ Anls råd plus att du ska inte alltid stå i spåret. Lättare och säkrare att gå ur spåret och trampa rundt eller ploga runt i svängar.

 

Sen är det inte alltid spesiellt lett att ta åka i nedförs backar. Att åka ett tävlingspår i snabbt eller svårt före är både svårt och läskigt tycker jag (har mest erfarenhet med spåren runt trondheim) och jag trenger att ploga ganska ofta. Vet inte hur spåren är i bruks.

 

I korthet. Låg ställning, stå ofta utanför spåret (ialle fall när det svinger), trampa runt i svingen, ploga om det trengs. Våga är nog också viktigt (man kjör ofta bättre om man satsar) men kan resultera i krash...

 

Åkte vasan när Stenmark och Gunde var med. Visste inte att han körde omkull men det snabba föret det året gjorde att det gick snabbt i backarna... och det var mest is och inga spår i backarna efter Evertsberg.

Link to comment
Share on other sites

Oki Oki det där med händerna efter sidorna stämde in på mig! Ska försöka hålla dom framåt! Ska ut ikväll igen och denna gång besegra backarna!

 

eljusspåren båda i bruksvallarna och i funäsdalen är väldigt kuperat ! upp och ner hela tiden typ! Grymt svårt för en nybörjare som mig ! tror de passar lite bättre till skate! De fanns tydligen fina lättåkta spår vid ramundberget 7 km från bruks... ska prova de i morgon förmiddag!

 

tack för tipsen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...