Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vinterstudion med Wassberg


Volevodin

Recommended Posts

Såg ni Vinterstudion i helgen med Thomas Wassberg och två klassiska skidlopp; Wassbergs duell med Juha Mieto i Lake Placid 1980 och duellen Wassberg-Svan i Sarajevo 1984. Jag tycker det var en höjdpunkt att få se en 45 min lång sändning från 5-milen -84 och en intervju med Juha Mieto av idag, där flera intressanta saker framkom tex att han inte var långt efter Magnusson på tremilen i Falun 1974, trots att han körde på träskidor, att han inte ville dela medaljen med Wassberg trots den minimala tidsdifferensen. (hundradelarna togs bort efter detta) Vilken mäktig diargonalstil Juha hade, han tog ut rörelserna till 100 %.

 

Några reflexioner; åkarna åkte mer framåtlutade, vilket till stor del berodde på kortare stavar samt att det var den gängse stilen. (jag åker ganska framålutad i klassiskt - inte svårt att se varifrån jag hämtat mina ideal- i skate mera upprätt, lärt med det i "modern tid")

 

5-milen: Gunde Svan hade en fantastisk teknik - vilken skönhetsupplevelse att se honom vid första passagen vid 10 km - otroligt lätt inte en onödig rörelse - skidåkning när den är som bäst.:) Gunde åkte i tredje och Wassberg i fjärde startgrupp, om förhållandet varit det omvända hade troligen Gunde vunnit, då han inte "släppt iväg" Wassberg lika mycket i början. Fantastiskt att se hur Wassbergs förmåga att pressa ur ännu lite mer ur kroppen, tillräckligt för att slå Gunde. Detta var ett lopp som ger den individuella starten sitt rätta ansikte.

Fö konstaterade jag att Bill Koch levde mycket på "enbensskaten", då hans klassiska teknik var undermålig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...