Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor inför Vasaloppet


stefan79

Recommended Posts

Jag är nybörjare på skidor och rullskidor. Skall köra Vasaloppet Öppet spår den 28 feb.

Har kört 15mil på mina sega everest rullskidor nu och tycket det blir bättre och bättre.

 

Har ett par frågor/funderingar.

-Är det helt idiotiskt att köra vasaloppet med bara rullskideträning eller bör det gå?

-Kan man göra något med stavarna/spetsarna för att få ett bättre grepp i asfalten?

-Hur många och hur långa långpass bör man ha inför Vasaloppet?

 

Tacksam för svar/inlägg

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Helt idiotiskt är det kanske inte, men på gränsen.

Den gränsen har jag också gått över :)

 

Men jag hade 50 mil rullskidor på Everest innan mitt första Vasalopp.

Plus några få mil på snö, mindre än de berömda 9 i Mars.

 

Om du verkligen är förberedd och tar det lugnt utan att försöka kryssa dig

framåt i början så bör det gå.

Att kryssa och satsa tar mycket kraft och ger lite i slutändan (men något ändå).

 

Stavspetsarna slipar man, Jula har diamanttrissor som kostar under hundralappen

och fästes på borrmaskinen. Fungerar ypperligt, bänkslip fungerar inte alls...

spetsen glöder innn den slipas av och förstörs... jag har slipat mycket på bänkslip innan

jag åkte till Jula, nu går det på några sekunder!

 

Helst bör du har kört några timmar i lämpligt tempo, jag körde 3-timmars med

puls som låg på tävlingsfart.

 

Jag kan nämna att jag hade kramp och var nära att ge upp redan i Risberg... men jag gav

inte upp och tog mig i mål på godkända 9 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Nästan idiotiskt:-)

 

Men inte så dumt att det ska hindra dig från att göra det. Mitt första lopp hade jag noll mil rullskidor o en mil skidor i benen det året (men kunde åka ganska bra sen ungdomen), o inte dog jag av det - även om de nästan 9 timmarna kändes fruktansvärt dagarna efteråt.