Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor inför Vasaloppet


stefan79

Recommended Posts

Jag är nybörjare på skidor och rullskidor. Skall köra Vasaloppet Öppet spår den 28 feb.

Har kört 15mil på mina sega everest rullskidor nu och tycket det blir bättre och bättre.

 

Har ett par frågor/funderingar.

-Är det helt idiotiskt att köra vasaloppet med bara rullskideträning eller bör det gå?

-Kan man göra något med stavarna/spetsarna för att få ett bättre grepp i asfalten?

-Hur många och hur långa långpass bör man ha inför Vasaloppet?

 

Tacksam för svar/inlägg

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Helt idiotiskt är det kanske inte, men på gränsen.

Den gränsen har jag också gått över :)

 

Men jag hade 50 mil rullskidor på Everest innan mitt första Vasalopp.

Plus några få mil på snö, mindre än de berömda 9 i Mars.

 

Om du verkligen är förberedd och tar det lugnt utan att försöka kryssa dig

framåt i början så bör det gå.

Att kryssa och satsa tar mycket kraft och ger lite i slutändan (men något ändå).

 

Stavspetsarna slipar man, Jula har diamanttrissor som kostar under hundralappen

och fästes på borrmaskinen. Fungerar ypperligt, bänkslip fungerar inte alls...

spetsen glöder innn den slipas av och förstörs... jag har slipat mycket på bänkslip innan

jag åkte till Jula, nu går det på några sekunder!

 

Helst bör du har kört några timmar i lämpligt tempo, jag körde 3-timmars med

puls som låg på tävlingsfart.

 

Jag kan nämna att jag hade kramp och var nära att ge upp redan i Risberg... men jag gav

inte upp och tog mig i mål på godkända 9 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Nästan idiotiskt:-)

 

Men inte så dumt att det ska hindra dig från att göra det. Mitt första lopp hade jag noll mil rullskidor o en mil skidor i benen det året (men kunde åka ganska bra sen ungdomen), o inte dog jag av det - även om de nästan 9 timmarna kändes fruktansvärt dagarna efteråt.

 

Risken för skavsår är uppenbar. Och eftersom tekniken är lite olika (på rullskidor får du fäste utan att trycka till på skidan i avstampet) kommer du att ha ett helvete att diagonala. Är du riktigt stark på dubbelstakning och/eller det är väldigt snabbt före blir det lite mindre jobbigt för dig än om det blir nollföre o tung-åkt. Därför är några pass med tekniklärare (kompis eller instruktör) en bra investering.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nybörjare på skidor och rullskidor. Skall köra Vasaloppet Öppet spår den 28 feb.

Har kört 15mil på mina sega everest rullskidor nu och tycket det blir bättre och bättre.

 

Har ett par frågor/funderingar.

-Är det helt idiotiskt att köra vasaloppet med bara rullskideträning eller bör det gå?

-Kan man göra något med stavarna/spetsarna för att få ett bättre grepp i asfalten?

-Hur många och hur långa långpass bör man ha inför Vasaloppet?

 

Tacksam för svar/inlägg

 

Stefan

Du bör klara Vasaloppet.Om inte repet kommer ivägen.

Jag hade endast 9skidmil totalt inför mitt första Öppetspår. körde in på 8h...

Min fru som startade längst bak i led 10 är bättre tränad än jag men hon lyckades inte komma förbi repet i Oxberg på grund av väntetiden i första backen...Mitt råd stå aldrig i startled 10 ....Kör ett seedningslopp på ca 4-5 mil så slipper du troligtvis led 10...

Link to comment
Share on other sites

Köp svarta rullskidholkar som på bilden - inte gula eller gröna - sämre plast som inte håller-

 

I ÖS är det flytande start mellan kl 7-8, det är bara att glida ut på startfältet, köra över startlinjen och ett pip förkunnar att tiden har startat. Visserligen finns det ett stort gäng, som står och väntar före kl 7 och det blir en ministart a la Vasaloppet då, men sen flyter det på i en jämn ström. Själv har jag startat mellan halv 8 - 8 utom förra året, då det pga trafikstockningar blev utsträckt starttid framåt halv 9. (tror jag startade ca kvart över 8.

 

Om du missar snöträningen helt, kör inga skidor dagarna före - gör mer skada än nytta.

Link to comment
Share on other sites

Köp svarta rullskidholkar som på bilden - inte gula eller gröna - sämre plast som inte håller-

Håller inte alls med om detta jag har de senaste tre säsongerna åkt med blå spetsar från Rex, tror färgen är helt utan betydelse:) Rex spetsar har olika färg beroende av diameter på hålet. Enda gången jag kört söner en Rexspets var vid en vurpa, då brukar jag åka runt 50mil med ett par spetsar.

Link to comment
Share on other sites

OK, men den gula sort som följde med de stavar jag köpte vid Vasaloppsmålet var kass. De höll bara ett halvt träningspass och för att ta mig hem slet jag ner ½ cm av stavröret. Stavarna hette Avanti och var helt OK, det var rullholkarna som ej höll måttet. (han sålde fö ryska skidstavar också.)

 

En fundering; varför heter det egentligen holk, det för tankarna till ett bo för fåglar. Jag har alltid tyckt att det borde finnas nåt bättre namn på dem.:/

Link to comment
Share on other sites

Från Wikipedia

 

En holk är ett litet hål eller utrymme, urholkning. Ordet kan syfta på

* en fågelholk

* klädesplagg (i form av ett rör) som omsluter en kroppsdel (t ex byxholk)

* en del av en växt, se botanisk ordlista

* slanguttryck för en cannabispipa

* Äldre typ av Segelfartyg, Östersjöns motsvarighet till Karack

 

Betydelsen hör alltså till allt som är urholkat, inte till fåglar :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...