Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Avlägsna klister och tape???


denisanic

Recommended Posts

Riv av fiberlene eller papper så det täcker klistret, tryck fast i klister med handen, dra bort fiberlene/papper med sickel, klistret hamnar i detta och kletar inte, det lilla som blir kvar på skidorna tar du bort med vallaväck, gnugga med insektssvamp så går det lätt, torka av skidorna
Link to comment
Share on other sites

Makes sense måste jag säga,

 

Hur mycket kan man förstöra på skidorna med vallaväck? Den ska på glidytan, men vad gör det om den hamnar på fästytan? Jag menar om tanken är att göra rent även denna yta?

Nu förstår jag inte vad du menar!

Vallaväck används ju för att göra rent fästzonen inget annat!

Link to comment
Share on other sites

Jag använder en 50mm spackelspade som jag vässat lite. Med den är det lätt att ta bort fästvalla, klister och även tejp. Det lilla som blir kvar löser jag upp med en bit av en biltvättsvamp dränkt med en skvätt vallaväck. Sedan torkar jag torrt med lite papper. Busenkelt och jag får aldrig vallväck på händerna.
Link to comment
Share on other sites

brukar värma gammal valla med varmluftspistol först sedan tar jag en klistersickel eller dyl och drar av med. då följer det mesta lätt med utan att man bli kladdig, sickeln torkar man av på ett papper.

sedan är det bara att ta det sista med vallaväck och trasa eller svamp.

Lägg över wc-papper på den uppvärmda vallan/tejpen och sickla bort allt så samlas vallan i pappret.

Link to comment
Share on other sites

Lägg över wc-papper på den uppvärmda vallan/tejpen och sickla bort allt så samlas vallan i pappret.

?????????Menar du dasspapper??????????

 

Fiberlen luddar inte av sig. Efter att ha tagit fiberlen-papper, lagt över fästzonen, låtit dra en stund med vallaväck och sedan tagit bort med skrapa (som beskrivits ovan), brukar jag ta vanliga kökssvampar (10 st för 10 kr). Jag brukar dra av den gröna fibertex-delen och använda själva svampen med lite extra vallaväck.

Link to comment
Share on other sites

Vauhti vallaväck skriver på både engelska och svenska att man ska använda den på glidytan (running surface).

 

tur var det väl att det var skitskidor jag lekte med igår.

 

Man skall alltså Inte använda vallaväck någon annanstans än i fästzonen på skidan?

 

Bara så vi nybörjare som läser detta kan få det bekräftat. (Vad händer om man nu gör det?)

Link to comment
Share on other sites

Efter ett par mil på skitig konstsnö så tvekar jag inte på att använda vallaväck på hela skidan. Fästvallan plus annat godis finns inte bara på fästzonen :)

Att ta bort riktig fästvalla och skit på glidzonen med grundvalla är alltför dyrt för mig och jag har aldrig upplevt det som speciellt effektivt.

 

Men det betyder ny glidvallning med grundvalla plus åkvallan (för oss som inte bara stålsicklar).

 

Utan skit på glidzonen så blir det bara fästvallan som hanteras med papper och värmepistol och sedan vallaväck.

 

Hupp, fanns det så många sätt att rengöra skidor :)

Lite nytt lärde jag mig dock!

Link to comment
Share on other sites

Vauhti hade ett bra tips, när det gäller klister. De rekommenderade att snarast möjligt efter avslutat träningspass lägga på toapapper på klisterdelen, jag brukar göra det när jag kommer hem. Ev kan man värma lite lätt med strykjärnet och sen tar jag den lilla röda skidskrapan och drar bort toapapperet och då följer det mesta klistret med. Ibland lägger jag på nytt toapapper och gör om proceduren, om det är tjockt med klister. Resten av klistret torkas sen lätt bort med en trasa indränkt i vallaväck.

 

Sen vallaväck på gliddelen. Om man kör i ren snö behöver ej gliddelen rengöras kanske en gång per säsong och då rekommenderas varmsickling. (mjukt paraffin, som sicklas bort i halvflytande form) Alla har dock inte tillgång till sicklingsutrymme och efter att ha kört i smutsigt blötföre kan vallaväck vara enda utvägen även på glidytorna. Viktigt är då att skidorna får stå åtminstone till nästa dag, så att allt lösningsmedel hinner avdunsta.

 

Efter en kraftig nedsmutsning tvättar jag först ovansidan, sen sidorna, sen gliddelen och sist tvättar jag bort klistret. Jag använder tillklippta trasor och torkar alltid med torr trasa efter att ha tvättat med vallaväck eller mild lacknafta. På trasorna ser man verkligen hur mycket skit som fastnar på skidorna, all smuts bromsar, så den måste väck.

Link to comment
Share on other sites

Du förlorar allt arbete och tid du lagt ned på dina skidor om du har vallaväck på glidytorna. Dessa ytor ska mättas med glidvalla och desto mer man åker/vallar desto bättre blir skidornas glidytor. Vallaväck ska BARA användas i fästzonen!

 

Så här gör jag som är motionär utan tävlingsinriktning:

 

GRUNDPREPARERING GLIDZONER (NYA SKIDOR)

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Putsa 8-10 drag med en Fiberduk.

2. Smält på Swix CH10, (120 grader). Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

3. Sickla omedelbart av mittenskåran och sedan glidytan ett par gånger. Ta inte i för hårt!

4. Borsta med en mässingsborste i längdriktningen cirka 10-15 gånger. Var försiktig!

5. Gör om punkt 2-4 två gånger till, men vänta 10-15 minuter innan sicklingen.

 

 

RENGÖRING GLIDZONER

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Smält på Swix CH10, (120 grader). Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

2. Sickla omedelbart av mittenskåran och sedan glidytan ett par gånger. Ta inte i för hårt!

3. Borsta med en mässingsborste i längdriktningen cirka 5-10 gånger. Var försiktig!

4. Torka av med Fiberlenepapper.

5. Gå vidare till dagens glidvalla men hoppa över punkt 1.

 

 

DAGENS GLIDVALLA

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Borsta 5-10 drag i längdriktningen med en mässingsborste

2. Smält på dagens parafin. Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

3. Vänta 10 minuter och sickla sedan av mittskåran och glidytan.

4. Borsta med en nylon- eller mässingsborste i längdriktningen cirka 10 gånger. Var försiktig!

 

För träning kan man ofta stanna här, annars fortsätt med fluor.

 

FLUOR

5. Gnugga in högfluor och värm in det med järnet.

6. Vänta 10 minuter och borsta sedan med en nylonborste i längdriktningen cirka 10 gånger.

 

Stanna eller fortsätt med pulver.

 

PULVER

7. Strö på pulver och värm in det med järnet.

8. Vänta 10 minuter och borsta sedan med en nylonborste i längdriktningen cirka 10 gånger.

 

 

SOMMARFÖRVARING ELLER VID TRANSPORT

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Smält på Swix CH10, (120 grader). Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

Link to comment
Share on other sites

Du förlorar allt arbete och tid du lagt ned på dina skidor om du har vallaväck på glidytorna. Dessa ytor ska mättas med glidvalla och desto mer man åker/vallar desto bättre blir skidornas glidytor. Vallaväck ska BARA användas i fästzonen!

 

Så här gör jag som är motionär utan tävlingsinriktning:

 

GRUNDPREPARERING GLIDZONER (NYA SKIDOR)

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Putsa 8-10 drag med en Fiberduk.

2. Smält på Swix CH10, (120 grader). Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

3. Sickla omedelbart av mittenskåran och sedan glidytan ett par gånger. Ta inte i för hårt!

4. Borsta med en mässingsborste i längdriktningen cirka 10-15 gånger. Var försiktig!

5. Gör om punkt 2-4 två gånger till, men vänta 10-15 minuter innan sicklingen.

 

 

RENGÖRING GLIDZONER

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Smält på Swix CH10, (120 grader). Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

2. Sickla omedelbart av mittenskåran och sedan glidytan ett par gånger. Ta inte i för hårt!

3. Borsta med en mässingsborste i längdriktningen cirka 5-10 gånger. Var försiktig!

4. Torka av med Fiberlenepapper.

5. Gå vidare till dagens glidvalla men hoppa över punkt 1.

 

 

DAGENS GLIDVALLA

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Borsta 5-10 drag i längdriktningen med en mässingsborste

2. Smält på dagens parafin. Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

3. Vänta 10 minuter och sickla sedan av mittskåran och glidytan.

4. Borsta med en nylon- eller mässingsborste i längdriktningen cirka 10 gånger. Var försiktig!

 

För träning kan man ofta stanna här, annars fortsätt med fluor.

 

FLUOR

5. Gnugga in högfluor och värm in det med järnet.

6. Vänta 10 minuter och borsta sedan med en nylonborste i längdriktningen cirka 10 gånger.

 

Stanna eller fortsätt med pulver.

 

PULVER

7. Strö på pulver och värm in det med järnet.

8. Vänta 10 minuter och borsta sedan med en nylonborste i längdriktningen cirka 10 gånger.

 

 

SOMMARFÖRVARING ELLER VID TRANSPORT

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Smält på Swix CH10, (120 grader). Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

Som jag antar alla inser var detta inlägg ett tungt argument för att spara tid och pengar och gå över till sickling ... :-)

Link to comment
Share on other sites

Du förlorar allt arbete och tid du lagt ned på dina skidor om du har vallaväck på glidytorna. Dessa ytor ska mättas med glidvalla och desto mer man åker/vallar desto bättre blir skidornas glidytor. Vallaväck ska BARA användas i fästzonen!

 

Så här gör jag som är motionär utan tävlingsinriktning:

 

GRUNDPREPARERING GLIDZONER (NYA SKIDOR)

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Putsa 8-10 drag med en Fiberduk.

2. Smält på Swix CH10' date=' (120 grader). Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

3. Sickla omedelbart av mittenskåran och sedan glidytan ett par gånger. Ta inte i för hårt!

4. Borsta med en mässingsborste i längdriktningen cirka 10-15 gånger. Var försiktig!

5. Gör om punkt 2-4 två gånger till, men vänta 10-15 minuter innan sicklingen.

 

 

RENGÖRING GLIDZONER

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Smält på Swix CH10, (120 grader). Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

2. Sickla omedelbart av mittenskåran och sedan glidytan ett par gånger. Ta inte i för hårt!

3. Borsta med en mässingsborste i längdriktningen cirka 5-10 gånger. Var försiktig!

4. Torka av med Fiberlenepapper.

5. Gå vidare till dagens glidvalla men hoppa över punkt 1.

 

 

DAGENS GLIDVALLA

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Borsta 5-10 drag i längdriktningen med en mässingsborste

2. Smält på dagens parafin. Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.

3. Vänta 10 minuter och sickla sedan av mittskåran och glidytan.

4. Borsta med en nylon- eller mässingsborste i längdriktningen cirka 10 gånger. Var försiktig!

 

För träning kan man ofta stanna här, annars fortsätt med fluor.

 

FLUOR

5. Gnugga in högfluor och värm in det med järnet.

6. Vänta 10 minuter och borsta sedan med en nylonborste i längdriktningen cirka 10 gånger.

 

Stanna eller fortsätt med pulver.

 

PULVER

7. Strö på pulver och värm in det med järnet.

8. Vänta 10 minuter och borsta sedan med en nylonborste i längdriktningen cirka 10 gånger.

 

 

SOMMARFÖRVARING ELLER VID TRANSPORT

1. Märk gärna ut glidzonerna med två tejpbitar. Smält på Swix CH10, (120 grader). Dra över järnet i längdriktningen ett par gånger.[/quote']

Som jag antar alla inser var detta inlägg ett tungt argument för att spara tid och pengar och gå över till sickling ... :-)

Knappast!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, inget man gör varje dag.

 

Jag lägger på "dagens" glidvalla 2-4 gånger på en hel säsong, inte mycket jobb alls. Brukar bättra på med lite fluor någon gång vid behov. Ta inte många minuter.

 

Att sedan smälta på lite mjuk parafin för sommarupphållet gör underverk för skidorna. Annars torkar belaget ut under den varma sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Som jag antar alla inser var detta inlägg ett tungt argument för att spara tid och pengar och gå över till sickling ... :-)

Du är rolig du Anl, uttalanden som som "bäst glid i hela Grönklitt" och "bäst glid av alla" gör att man har svårt att ta dig på allvar.

 

Jag stör mig på folk som ska komma med sina inlägg angående sickling när glidvallning diskuteras, starta en egen tråd för guds skull.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...