Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Får isbildning på tejpen


Toni

Recommended Posts

Hej!

 

Är helt nybörjare när det gäller skidor. Har precis införskaffat mig ett par nya stenslipade Madshus hypersonic CL. Efter att ha läst lite på forumet så har jag kommit fram till att tejp och stålsickling är min grej :-) Har monterat starts röda tejp inom dom innersta sträcken som är markerat för min fästzone.

 

Har nu åkt 2ggr och fått isbildning på tejpen båda gångerna med resultat noll i fäste :-( Första gången var det på nysnö -5 grader. Andra gången var dagen efter då någon grad kallare ner till -8c. Är det vanligt att man får isbildning på tejpen? Vad ska jag göra för att slippa detta?

 

//Toni

Link to comment
Share on other sites

Ny tejp o nysnö runt noll går inte bra. Gammal tejp går mycket bättre. Men att få ifrysning vi minus fem låter konstigt. Väldigt varma skidor som lade direkt i snön? Eller kanske blöthål längs spåret så att det frös på vatten underifrån?
Link to comment
Share on other sites

föresten hur länge räknas nysnö som nysnö?

Citerar Magnar Dalens vallaguide:

 

Nysnö: Räknas maximalt som tre dagar efter ett snöfall innan snöstjärnan förändrats från sin

ursprungliga form.

 

Blandsnö: Snöförhållanden då gammal och ny snö har blandats exempelvis genom att underlaget frästs efter ett snöfall.

 

Gammal snö: När snöstjärnan har förvandlats till en iskristall, vanligtvis efter att det töat. Konstsnö räknas alltid till kategorin gammal snö.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört nu två dagar med röd tape som jag täckt med Rode -3-7, men det har varit ganska dåligt glid, temp runt -6 gr båda dagarna och nysnö. Men nån ifrysning har jag inte haft, bara lite skit o lövbitar har fastnat i fästvallan. Idag tänkte jag att det var "Everest-glid", man kanske borde tränat på sådana för att bli van.....
Link to comment
Share on other sites

Förra året kom Start med en blå tunnare tejp. Jag har ej testat den, men antar att den inte tar så mycket på glidet i kallföre som den röda. Är det någon som har erfarenhet av den blå tapen och under vilka förhållande som den fungerar bäst.

Min erfarenhet av den röda tapen är att den nästan alltid bromsar och bör nog bara läggas på reservskidor att ta till i stressade situationer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...