Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpte nya prylar, fick gamla?


Lunderi

Recommended Posts

EDIT:

 

Kan någon lite kort förklara skillnaden mellan min bindning, Salomon SNS Profil, och Salomon SNS Pilot samt ev för och nackdelar.

 

God morgon,

 

Jag är rookie ut i tåspetsarna men ska träna hårt och åka Vasan 2010.

 

Köpte skidor igår på Intersport. Atomic Vasa Race, Salomon SNS CS bindning och någån salomondoja.

 

Väl hemma hittade jag en lapp på skidan där det stod "Vasa race 07". Säljer dom 3 år gamla skidor i affärerna nu??

 

En polare köpte i an annan affär som du utförde någon form av grundvalla vilket mina skidor inte fick, borde denna service ha ingått?

 

Tack för snabbt svar. Kanske borde åka tillbaka...?

 

//R

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte du skall oroa dig. Årgångarna på skidorna är inte det viktigaste. Visst händer det en del mellan åren men inte alltid till det bättre. Viktigast är att handlaren verkar seriös och att en kunnig person provat ut skidorna till dig.

 

För många är inte alltid det nyaste paret det bästa. Tex så ser man eliten på världcupen använda skidor som är 5-10 år (speciellt klassiska skidor). Det gäller att hitta ett par som går bra. Själv åkte jag på mina Ficher RCS i går som jag haft den 2001 och de glider förnämligt. Bytte sen till mina nya med marginell skillnad.

 

Grundvallning av glid ingår normalt inte i köp utan är nått man får betala extra för. Vill du ha det så går det att lämna in till sporthandlaren så fixar dom det, då skidan är från 07 så borde de även kunna bjuda på en slipning av belaget i samband med detta. (Tycker dock inte att det borde behövas, men vissa hävdar nog motsatsen)

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par Vasa race till min sambo just hösten 2007. De var/är riktiga guldskidor. Med ingen annan behandling än lite borstning glider de fortfarande bättre än alla andras skidor. Otroligt bra skidor, är dina från samma tillverkningsomgång är det nog bara att gratulera
Link to comment
Share on other sites

Låter ju lovande!

 

Åker upp till Sälen för provkörning imorgon så vi får hoppas på det bästa. Har bara grip-tejp och ingen glidvalla, förhoppningsvis räcker det...?

 

 

 

Köpte ett par Vasa race till min sambo just hösten 2007. De var/är riktiga guldskidor. Med ingen annan behandling än lite borstning glider de fortfarande bättre än alla andras skidor. Otroligt bra skidor, är dina från samma tillverkningsomgång är det nog bara att gratulera
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...