Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny salomonbindning


Göllet

Recommended Posts

Kommer Salomon med en ny bindning lagom till OS? Det verkar som om den används på VC i alla fall. Någon som vet mer? Kolla in Newells bindning

 

http://www.marcushellner.se/wp-content/uploads/2009/12/rogla51.JPG

Nej vet inget mer än att det uppenbarligen kommer en ny bindning.

 

http://craft.se/blog/waxteam/files/bindning.jpg

http://craft.se/blog/waxteam/2009/12/10/binding/

Link to comment
Share on other sites

Ännu en ny Salomon? Tur man satsade på Rottefella för jag vill inte ha hur många skor som helst...

Lugn och fin nu, det ser ju mest ut att vara en facelift av den gamla hederliga Profilen som varit med sedan slutet av 80-talet, så med den gamla flexkudden kan man nog köra med 20-år gamla skor också. Rottefella har ju kommit med lite facelif'tar då och då också och ett skobyte mellan NNN och NNN2.

Link to comment
Share on other sites

Ännu en ny Salomon? Tur man satsade på Rottefella för jag vill inte ha hur många skor som helst...

Lugn och fin nu' date=' det ser ju mest ut att vara en facelift av den gamla hederliga Profilen som varit med sedan slutet av 80-talet, så med den gamla flexkudden kan man nog köra med 20-år gamla skor också. Rottefella har ju kommit med lite facelif'tar då och då också och ett skobyte mellan NNN och NNN2.[/quote']

Ja kan man använda "gamla" skor är det okej.

 

Visst måste tillverkarna ibland ta ett stort steg och överge bakåtkompabilitet, men det får inte ske för ofta.

Link to comment
Share on other sites

När jag var in med senaste Vasaloppsskidorna idag för garantibyte av bindningen som pajade då (på det vanliga viset) och få den där nya skyddsplattan imonterad så sa killen i butiken att Salomon kommer med ny bindning nästa säsong där de går tillbak till gamla flexikudden. Så det måste väl vara den som finns på bild i den här tråden.
Link to comment
Share on other sites

Andreas T: Vad menar du med "att stå direkt på skidan"? Har de tagit bort styrskenan i mitten. I så fall är det en idé jag haft länge, då jag inte tror man förlorar så mycket i styrförmåga. Fördelen skulle vara att man fick tillbaka kontaktkänslan med skidan, som delvis försvann i och med att Salomon och Rottefella lanserade sina bindningar.
Link to comment
Share on other sites

Andreas T: Vad menar du med "att stå direkt på skidan"? Har de tagit bort styrskenan i mitten. I så fall är det en idé jag haft länge, då jag inte tror man förlorar så mycket i styrförmåga. Fördelen skulle vara att man fick tillbaka kontaktkänslan med skidan, som delvis försvann i och med att Salomon och Rottefella lanserade sina bindningar.

Om du kikar på bilden här ovan så ser du att styrskenan är kvar men på sidorna om styrskenan är det själva skidan man står på.

Link to comment
Share on other sites

Det måste vara ett steg i rätt riktning. Frågan är om det är en skida utan NIS-platta eller om man står direkt på den. Då jag inte kört på Salomon med bindningen moterad direkt på skidan eller på NIS-plattan, vet jag ej om det är någon skillnad. Men med erfarenhet från tidigare bindningslösningar borde man få bättre skidkontakt utan NIS-platta. Men det beror ju inte enbart på bindning och ev platta, hur kontakten med skidan känns, konstruktion och tjocklek på sulan på skidskon spelar in. Lagt märke till att sulan på sista årens skomodeller var ganska tjock och med räfflig undersida, vilket givetvis påverkar skidkontakten.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hörde redan i Oktober att det var några som körde med den nya bindningen (flexkudden) på glaciären i Ramsau. Själv har jag inte testat dagens fjäderbindning, tyckte den såg ut att vara överarbetad när jag såg den första gången, och körde vidare med den gamla för att invänta lite omdömmen om den nya. Kör fortfarande med den gamla, och har hela tiden sagt att tar dom bort den gamla bindningen, då blir det Rottefella.

Men nu finns det hopp igen! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...