Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavar


Tell76

Recommended Posts

Är i färd med att köpa ett par nya stavar. Frågan jag har är om det är någon markant skillnad mellan tex de jag har idag (gamla Exel som väger drygt 500 gram) till ett nytt par, är det värt pengarna. Tänkte lägga ca 1500 kr på nya stavar.

 

Butiken jag kommer handla i är Teamsportia och de har märkena One way, Swix och skigo.

 

Vad rekar ni för stavpar?

 

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Märket på staven spelar mindre roll. Större roll spelar remmen. Välj en Controlrem som sitter bäst på just din hand. Lägger du 1500 på en stav kommer du att bli nöjd, men går du upp på värstingmodellen är det märkbar skillnad. Beror i och för sig på hur duktig du är. En del butiker, bla Teamsportia, säljer ut fjolårsmodeller till bra pris. Köpte ett par Exel Racing häromdagen för halva priset (995) på Teamsportia i Karlskoga för att ha som andrastav. Kör med Madhus 100 HM till "vardags". Mycket beroende på att jag trivs med Madshusremmen. (Har bytt till Madshusrem på Exelstaven)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Värt att notera om man diskuterar stavar och stavköp...de som såg sändningarna från Tjeckien på förmiddagen la kanske märke till alla gröna rör bland de bättre åkarna i spåret...det var alltså många KV+CH1, långt fler än vad man ser bland svenska motionärer.

 

Slutsatsen är att vi faktiskt till stor del är slavar under de stora märkenas hegemoni, framför allt Swix. De dominerar världscupen och de dominerar i butikerna, men när duktiga åkare utan tvingande sponsorkontrakt får välja, så kör de lika gärna på den avsevärt billigare KV+CH1 som på den onödigt dyra Swix CT1.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...