Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Zero-belag.


CallePettersson

Recommended Posts

Har köpt mig ett par Fischer CR zero...

 

Vad bör jag göra med belägget innan jag börjar åka?

Räcker det om man ruggar upp det eller måste man "slänga" på något annat?

Funkar tejp?

 

/ Calle

Vitsen med ruggskidor är att ma inte har något annat som fäste än just ruggning, stryk på ski go fluid så fryser inte ruggen

Link to comment
Share on other sites

Har köpt mig ett par Fischer CR zero...

 

Vad bör jag göra med belägget innan jag börjar åka?

Räcker det om man ruggar upp det eller måste man "slänga" på något annat?

Funkar tejp?

 

/ Calle

Det går att rugga vanliga belag, och det går utmärkt att valla som vanligt på zero belaget. Min chef har i alla fall ett par zero som han aldrig ruggat och som går riktigt bra, som vanligt är det hur spannet är som är det viktiga.

Link to comment
Share on other sites

Har köpt mig ett par Fischer CR zero...

 

Vad bör jag göra med belägget innan jag börjar åka?

Räcker det om man ruggar upp det eller måste man "slänga" på något annat?

Funkar tejp?

 

/ Calle

Det går att rugga vanliga belag' date=' och det går utmärkt att valla som vanligt på zero belaget. Min chef har i alla fall ett par zero som han aldrig ruggat och som går riktigt bra, som vanligt är det hur spannet är som är det viktiga.[/quote']

Om det fungerar bra att valla zero belaget lika bra som vanligt belag så borde det vel inte vara någon poeng att inte köpa zero belag (på ett par kallskidor ialla fall)? Är det någon nackdel att valla ett zero belag?

Link to comment
Share on other sites

Zeroskidan ska vara betydligt mjukare i spannet än en allroundskida. tom ngt mjukare än en kallföres.

Därför kan det bli svårt att valla en zeroskida optimalt då spannet är ganska lågt på dom och du riskerar att vallan då börjar att suga.

'

Mjukare??? Har du själv testat så du vet att det är så?

Jag har helt andra erfarenheter, ifjol testade jag ett par Fischer Zero som var märkta 85kg,

jag hade "bergfäste" på dom skidorna, och jag väger 71kg.

Känner en tjej som åker på Salomon, hennes ruggskidor är för 75kg, själv väger hon ca. 60kg.

Link to comment
Share on other sites

Zeroskidan ska vara betydligt mjukare i spannet än en allroundskida. tom ngt mjukare än en kallföres.

Därför kan det bli svårt att valla en zeroskida optimalt då spannet är ganska lågt på dom och du riskerar att vallan då börjar att suga.

'

Mjukare??? Har du själv testat så du vet att det är så?

Jag har helt andra erfarenheter' date=' ifjol testade jag ett par Fischer Zero som var märkta 85kg,

jag hade "bergfäste" på dom skidorna, och jag väger 71kg.

Känner en tjej som åker på Salomon, hennes ruggskidor är för 75kg, själv väger hon ca. 60kg.[/quote']

Håller med.

Tycker inte häller att de ska vara mjuka. Var idag ute och testade 3 olika zero-par. (-2,5 snöfall, hög luftf.) Väger c:a 70kg och 2 av paren var för 82kg och 1 par för 86kg. De hårdaste hade bäst glid och idag även bäst känsla uppför (len framföring, men endå bra fäste). De är mycket viktigt att de inte är för mjuka, se´n hur hårt man kan gå de har jag inte testat ut än.

Link to comment
Share on other sites

Har träffat folk som har "gått på " rådet att köpa mjuka ruggskidor, dom är INTE nöjda.

Självklart har dom ett fäste som saknar motstycke, men glidet... ja det finns överhuvudtaget inte. Dom säger att skidorna går så tungt att man inte ens vill träna på dom.

Men valet är fritt, vi är alla olika, prioriterar olika, själv väljer jag skidor med glid!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga "riktiga" ruggskidor men jag misstänker att de är lite mjuka. Har inte mätt upp dem ordentligt. Glidet är inte super, men helt ok. Fästet är dock som berget så att hälften vore nog. Jag tränar dock mer än gärna på dem.

Min slutsats är de gärna kan få vara lite hårdare. Spannet bör däremot vara flackt, inget slutspann à la Fischer RCS.

Link to comment
Share on other sites

Japp har provat..

 

Och i riktigt "ruggföre" krävs också mjukheten för att få så myckat spm möjligt av ruggen att greppa.

Pratade även med Larry Poromma ( sv vallachef) på en skidträff där han sa att det är viktigt att dom är mjuka..

Inte för att jag misstror Poromaa, men svenska vallarna har ju "erkänt" att man inte riktigt behärskar denna "vallateknik". De sa man i samband med VM 15 km förra året, då Johan Olsson körde in på 8:de plats som bäste man med fästvalla. Tyvärr vågade ingen svensk köra ruggat.(Jag tycker det låter märkligt).

 

http://www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=4451201

Link to comment
Share on other sites

Dom behärskar nog tekniken långt mycke bättre än någon av oss.. Självklart är det en avvägning spannmässigt och hur du ruggar, Ruggar du 60 hela vägen får dom ju inte vara mjuka.. sen beror det ju på tekniken också.

Mina Atomic WC multi är ganska mjuka men går som spjut glidmässigt. Ruggar fint fram och bak på ruggzonen och lite grövre i mitten... Brukar ta topparna fram på ruggen med en stålsickel.

'

Link to comment
Share on other sites

Dom behärskar nog tekniken långt mycke bättre än någon av oss.. Självklart är det en avvägning spannmässigt och hur du ruggar, Ruggar du 60 hela vägen får dom ju inte vara mjuka.. sen beror det ju på tekniken också.

Mina Atomic WC multi är ganska mjuka men går som spjut glidmässigt. Ruggar fint fram och bak på ruggzonen och lite grövre i mitten... Brukar ta topparna fram på ruggen med en stålsickel.

'

Nog för att Poromaa vallar bättre än jag men jag fattar ändå inte vad problemet är. Fästet är ju inte några som helst problem. Inte för mig åtminstone. Baksidan är väl att glidet kan bli sämre (dock inte Auklands i VL !) , men i så fall skall man ju inte söka sig mot mjukare skidor. Något stämmer inte.

Link to comment
Share on other sites

Dom behärskar nog tekniken långt mycke bättre än någon av oss.. Självklart är det en avvägning spannmässigt och hur du ruggar' date=' Ruggar du 60 hela vägen får dom ju inte vara mjuka.. sen beror det ju på tekniken också.

Mina Atomic WC multi är ganska mjuka men går som spjut glidmässigt. Ruggar fint fram och bak på ruggzonen och lite grövre i mitten... Brukar ta topparna fram på ruggen med en stålsickel.

'[/quote']

Nog för att Poromaa vallar bättre än jag men jag fattar ändå inte vad problemet är. Fästet är ju inte några som helst problem. Inte för mig åtminstone. Baksidan är väl att glidet kan bli sämre (dock inte Auklands i VL !) , men i så fall skall man ju inte söka sig mot mjukare skidor. Något stämmer inte.

Kanske är det så enkelt som att du sällan eller aldrig(?) åker på wc-banor?

Link to comment
Share on other sites

Dom behärskar nog tekniken långt mycke bättre än någon av oss.. Självklart är det en avvägning spannmässigt och hur du ruggar' date=' Ruggar du 60 hela vägen får dom ju inte vara mjuka.. sen beror det ju på tekniken också.

Mina Atomic WC multi är ganska mjuka men går som spjut glidmässigt. Ruggar fint fram och bak på ruggzonen och lite grövre i mitten... Brukar ta topparna fram på ruggen med en stålsickel.

'[/quote']

Nog för att Poromaa vallar bättre än jag men jag fattar ändå inte vad problemet är. Fästet är ju inte några som helst problem. Inte för mig åtminstone. Baksidan är väl att glidet kan bli sämre (dock inte Auklands i VL !) , men i så fall skall man ju inte söka sig mot mjukare skidor. Något stämmer inte.

Kanske är det så enkelt som att du sällan eller aldrig(?) åker på wc-banor?

Hmm, få se nu. Jag har åkt på Lugnet, Val di Fiemme (Lago di Tesaro) och Asiago - dock aldrig ruggat för det innan jag hade provat det. Nåja, jag förstår din poäng, men faktum kvarstår, jag får ju verkligen bergfäste - bättre än någonsin med fästvalla - och kan gå på rakt uppför branta backar. Så länge kroppen orkar vill säga, för det beror inte på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det sägs ju att det är viktigt att ruggskidor inte är för hårda, hur mycket glid stjäl ruggzonen av dig om den ligger i eller är de alldeles för mjuka då? Går det att glidvalla ruggzonen eller hjälper det inte alls?

 

Är lite sugen på ett par men vet inte om jag vågar.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Man väljer väl oftast ruggskidor då spåren är mjuka av fuktig ny snö, så då finns det inte så mycket som tar emot. Dessutom är sju själva ytan i sig inte så trög, det är ju strukturen som tar emot. Med fästvalla är det tvärtom, strukturen är bra för glid men ytan är trög
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...