Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomon EQ 10 Classic


Tell76

Recommended Posts

Martin Larsson kör också på Salomon. Mats Larsson åkte på Salomon fram t.o.m. förra säsongen.

 

Jag har två par Salomonskidor. Skejtparet är riktigt bra! Det klassiska paret är helt ok. Allt handlar om att hitta rätt skida (rätt spannkurva m.m.). Vad det står för märke på skidan kvittar.

Link to comment
Share on other sites

HAr själv kört med denna skida, den går bra. Som alla andra skidor så måste man se till så man har rätt spann och bra slipat belag. En allround struktur går bra för motinären.

Sen kan man undra varför enbart Tynell och ingen annan toppåkare kör med Salomon ?

"Follow the money" heter det ju då man talar om brott, och detsamma gäller nog här...Amer sports (ägaren) ser kanske inte längdskidor som den mest strategiska marknaden att lägga PR-pengar på, eller så kanske dom inte har kapitalet till att kriga med Fischer och dom andra just nu...i vart fall lär det vara en fråga om pengar.

Link to comment
Share on other sites

HAr själv kört med denna skida' date=' den går bra. Som alla andra skidor så måste man se till så man har rätt spann och bra slipat belag. En allround struktur går bra för motinären.

Sen kan man undra varför enbart Tynell och ingen annan toppåkare kör med Salomon ?[/quote']

"Follow the money" heter det ju då man talar om brott, och detsamma gäller nog här...Amer sports (ägaren) ser kanske inte längdskidor som den mest strategiska marknaden att lägga PR-pengar på, eller så kanske dom inte har kapitalet till att kriga med Fischer och dom andra just nu...i vart fall lär det vara en fråga om pengar.

Amer äger även Atomic som har betydligt fler åkare...

Link to comment
Share on other sites

HAr själv kört med denna skida' date=' den går bra. Som alla andra skidor så måste man se till så man har rätt spann och bra slipat belag. En allround struktur går bra för motinären.

Sen kan man undra varför enbart Tynell och ingen annan toppåkare kör med Salomon ?[/quote']

"Follow the money" heter det ju då man talar om brott, och detsamma gäller nog här...Amer sports (ägaren) ser kanske inte längdskidor som den mest strategiska marknaden att lägga PR-pengar på, eller så kanske dom inte har kapitalet till att kriga med Fischer och dom andra just nu...i vart fall lär det vara en fråga om pengar.

Amer äger även Atomic som har betydligt fler åkare...

Ja, det förklarar nog en hel del. Vilka åkare kör på Atomic? Själv kommer jag bara på Svärd just nu, om han fortfarande gör det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de första två åren byggdes Salomons längdskidor i Fischer-fabriken (Vita framtill, svarta med stoora vita bokstäver CL eller SK baktill). Sedan köpte Amer Sports Salomon och eftersom de redan hade Atomic under sina vingar flyttades tillverkningen till Atomic-fabriken och en ny modell togs fram (helsvart). Alla var inte helt övertygade om den modellen, och många som hade kvar Fischer-tillverkade skidor fortsatte att köra med dem (inkl. Tynell och Martin Larsson). Tror dock att Mats Larsson började köra på Salomon samtidigt som den svarta kom, så han hade kanske inte tillgång till några Fischer-byggda skidor. Till i år har de kommit med en ny skida (återigen vit framtill) som sägs vara lyckad.
Link to comment
Share on other sites

Man undrar ju bara om nu Salomon har en värstingskida likt övriga märken och i samma prisspann som övriga (förutim Fischer då) varför så få elitåkare kör på skidan ?

Det kan ha något med de olika nationernas skidpooler att göra. Jag har inte full koll på hur det funkar, men på något sätt betalar de olika utrustningsleverantörerna (ganska mycket pengar) för att få vara med i skidpoolen. Amer kanske inte vill betala både för Salomon och Atomic om man inte har så många skidåkare på sina märken i ett visst land. Kanske är märkesvalet friare för långloppsåkarna?

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna länk. Ja det verkar som om Amer med märket Salomon, dragit sig ur FIS WorldCup. 2009 fanns det 3 åkare assignade, i år ingen med märket Salomon. Inte heller i år finns Peltonen med i cupen, med vilka man kunde se Villie Nousianen.

 

http://www.fis-ski.com/uk/disciplines/cross-country/brandranking.html

Men visar det inte bara vilka skidmärken som vart top 30 och fått poäng?

Link to comment
Share on other sites

Ok' date=' ska man av denna ovan diskussion tro att man gjort ett dåligt val när jag köpte Salomon EQ 10 Classic??[/quote']

Nej tvärtom, bra val, prisvärt. För oss motionärer en mycket bra skida. Tråden gled iväg lite...

Som motionär ska man nog inte stirra sig blind på vad eliten åker på. Mina favoritskidor av mina klassiska är fortfarande ett par gamla Atomic rc11, då har jag bl a två nyare fischer rcs. Viktigast är alltså att skidans spann passar dig, inte vad det står för märke.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört på Salomons EQ10 Classic i tre år nu och är nöjd med spannet på båda de två paren jag har. Mindre nöjd är jag däremot med bindningarna men det hör till en annan tråd.

 

Det känns inte relevant för tråden att ta upp att Mats Larsson haft dåligt glid i en tävling, det kan väl berott på såväl dåligt val av valla, struktur, eller en skida som helt enkelt inte passade Mats. Vi bör väl heller inte stirra oss allt för blinda på vilka skidor toppen i Världscupen kör på. De flesta av oss är ju i första hand Vasaloppsåkare. Såväl dam- som herrsegraren på årets Vasalopp kör med Salomon. Oskar Svärd och Anders Aukland kör på Atomic vilka tillverkas i samma fabrik. Så om du fått tag på en skida som passar dig som åkare tror jag således att du fått en skida som är helt i klass med motsvarande Fisherskida eller annat märke.

Link to comment
Share on other sites

Frazzi, du kan säkert väldigt mycket om skidmärken men din kommentar om Lina Andersson stämmer inte. Hon kör på Atomic ( googlade precis)

Vet inte hur du gör när du googlar, men kolla här in denna länk på Atomics hemsida, där finns alla namn och ingen Lina där inte. Hanna Falk kör däremot på Atomic.

http://www.atomicsnow.com/int/en/athletes/athletes_nordic.jsp

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...