Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Parafin


globe86

Recommended Posts

Jag väntar inga 15-20 min utan så fort paraffinet stelnat, sicklar jag bort det. Ju hårdare paraffin desto kortare tid får det stelna. Grönt köldparaffin måste man ta innan det stelnat och blivit hårt annars är det risk att det "sprätter". Min skidor är ljumma när de sicklas och jag har inte märkt någon nackdel av det.
Link to comment
Share on other sites

Beroende på vad det är för paraffin...

Hårda paraffin sicklar jag efter 15.

Annars så låter jag det kallna ordentligt... Inför tävlingar så brukar jag lägga BWLF i botten dagen innan jag ska "tävlingsvalla" skidorna så den får härda ut...

Tycker jag får bättre yta och bättre hållbarhet ju längre vallan får kallna...särskilt på mjuka paraffiner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En ny runda med glidvallafunderingar:

 

1.) Hur mycket paraffin ska man egentligen ha på vid varje strykning?

Jag gör en sträng på var sida styrskenan och det känns som att det blir ganska dyra sådana.

Droppmetoden känns som det inte blir lika bra och en del försvinner framför järnet.

 

2.) Hur många lager av t.ex Start BWLF ska man lägga på när man vallar normalt?

 

3.) Kan man använda något billigare till att rengöra belaget med, eller är det svårt att få bort och det sabbar den lite finare BWLF-vallningen?

 

4.) Jag har en standard Ski-Go nylonborste nu, men vad jag förstått borde jag kanske ha en med kortare strån alternativt tagel.

Vad tror expertisen om detta val?

Det är alltså för "poleringen" av skidorna jag tänkt ha denna borste.

 

5.) Hur mycket ska man egentligen borsta?

Och hur hårt/intensivt?

Och ska man borsta lika mycket innan sista lagret?

 

6.) Om man vill ha en HF-valla när det blir lite varmare och kanske i Öppet Spår. Ska man först göra några lager BWLF innan och sedan toppa med HF då?

 

7.) Det står ibland att man ska klossa ut HF-vallan torrt, är det alltid så och hur mycket ska man ha på då?

Är det bara att stryka som vanligt med järnet efter?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...