Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mätta nya skidor


olrijo

Recommended Posts

Har nyss köpt skateskidor (mina första) och tänkte höra med er hur jag bäst tar hand om dom nu i början. Det är fjolårets Salomon EQ 10 skateskida, så jag antar att dom inte tagits om hand på ett drygt år. Jag åkt några gånger på dem nu och jag har vallat dem två gånger med kallvalla (glidvalla för -7 till -20). Läste sen i Vallaguiden att man helst ska börja grunda med varmare glidvalla för att inte behöva ha så hög temperatur på järnet och på så sätt minska risken att förstöra belaget... Jaja, om jag vill göra det bästa för skidorna nu - vad ska jag göra? Köra vallaväck och börja från noll (gå efter Vallaguidens recept) eller fortsätta slänga på varm och kall glidvalla om vartannat? Hur mättar jag dem bäst?

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen anledning till att lägga på vallaväck. När jag mättar nya skidor brukar jag lägga 4lager mjuk glidvalla, utan att sickla mellan lagrena. Sedan 2 lager hård valla där jag sicklar mellan lagrena. Till sist lägger jag 4lager till av den mjuka vallan. Sedan är det bara att lägga på valla för dagens före och ut och åka.
Link to comment
Share on other sites

Mats Eklund, vallare i skidlandslaget sa att skidorna är mättade efter 3 ggr med ett lila parafin. de lägger på ett lager, sicklar och borstar och åker en tur på skidorna.

Efter 3 ggr så är skidorna färdiga. de har provat alla möjliga varianter och funnit att det här ger det bästa resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Mats Eklund, vallare i skidlandslaget sa att skidorna är mättade efter 3 ggr med ett lila parafin. de lägger på ett lager, sicklar och borstar och åker en tur på skidorna.

Efter 3 ggr så är skidorna färdiga. de har provat alla möjliga varianter och funnit att det här ger det bästa resultatet.

Okej, då är det med andra ord bara att åka vidare på skidorna och valla dom ganska ofta nu i bröjan?!

Link to comment
Share on other sites

Mats Eklund' date=' vallare i skidlandslaget sa att skidorna är mättade efter 3 ggr med ett lila parafin. de lägger på ett lager, sicklar och borstar och åker en tur på skidorna.

Efter 3 ggr så är skidorna färdiga. de har provat alla möjliga varianter och funnit att det här ger det bästa resultatet.[/quote']

Okej, då är det med andra ord bara att åka vidare på skidorna och valla dom ganska ofta nu i bröjan?!

tveksam till att detta stämmer, men ska kolla upp de med källan.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen anledning till att lägga på vallaväck. När jag mättar nya skidor brukar jag lägga 4lager mjuk glidvalla, utan att sickla mellan lagrena. Sedan 2 lager hård valla där jag sicklar mellan lagrena. Till sist lägger jag 4lager till av den mjuka vallan. Sedan är det bara att lägga på valla för dagens före och ut och åka.

Nu då, när jag redan ha lagt på två lager hård glidvalla utan någon rengöring eller borstning först... vad gör jag för att få ett så bra belag och glid som möjligt?

Link to comment
Share on other sites

Mats Eklund' date=' vallare i skidlandslaget sa att skidorna är mättade efter 3 ggr med ett lila parafin. de lägger på ett lager, sicklar och borstar och åker en tur på skidorna.

Efter 3 ggr så är skidorna färdiga. de har provat alla möjliga varianter och funnit att det här ger det bästa resultatet.[/quote']

Okej, då är det med andra ord bara att åka vidare på skidorna och valla dom ganska ofta nu i bröjan?!

tveksam till att detta stämmer, men ska kolla upp de med källan.

Han menar nog 3 lager efter att dom haft skidorna i värmeskåp, låter mer troligt!

Link to comment
Share on other sites

Okej' date=' då är det med andra ord bara att åka vidare på skidorna och valla dom ganska ofta nu i bröjan?![/quote']

tveksam till att detta stämmer, men ska kolla upp de med källan.

Han menar nog 3 lager efter att dom haft skidorna i värmeskåp, låter mer troligt!

Är nog som finn2 skriver, sen tar nog mats förgivet att man gör en riktigt tävlingsgrund på vallningen innan man börjar åka på skidorna, då ska det på ett lager grafit för att hindra att smuts tränger igenom vallningen

Link to comment
Share on other sites

De lägger ingen grafit innan tävlingsvallning, de har testat väldigt mycket och kommit fram till att de har lagt en massa lager glider helt i onödan, och varför stå och valla en massa lager om det inte blir bättre.

Sickla bort skyddsparafin ( samma som du mättat med ) , lägg HF-glider, pulver samt fluid längst upp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...