Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skateutrustning


zinky

Recommended Posts

Hej,

 

Hade tänkt köpa mig en skateutrustning. Har ni några tips på bra butiker i Stockholm som tillhandahåller de?

 

Sedan tänkte jag fråga lite om vad för utrustning jag ska ha, längd på sakerna och så vidare gärna tips på bra skidor.

 

Är 20 år, håller på med de mesta som finns i idrottslig väg har aldrig tävlingsåkt skidor men åkt en hel del. Just nu skatar jag på en gammal Salomon klassisk skida. Är 182 lång och väger 82kg.

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Täby Konstsnöspår har finfin skejtbädd, 3.6 km.

Jo det finns lite, men inte som norr om Dalälven där det nästan alltid är ett BRA skatespår brevid ett klassiskt. Här får man leta efter dom. Vi försöker spåra Ekedalsspåret i Gustavsberg med en skatebädd brevid klassiskt, men folk bara går i spåren. (Ekedalsspåret sitter ihop med Nacka Golf.) Sen en skatebädd ute på en av golfängarna som kallas Heden.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Hade tänkt köpa mig en skateutrustning. Har ni några tips på bra butiker i Stockholm som tillhandahåller de?

 

Sedan tänkte jag fråga lite om vad för utrustning jag ska ha, längd på sakerna och så vidare gärna tips på bra skidor.

 

Är 20 år, håller på med de mesta som finns i idrottslig väg har aldrig tävlingsåkt skidor men åkt en hel del. Just nu skatar jag på en gammal Salomon klassisk skida. Är 182 lång och väger 82kg.

 

Tack på förhand

Du ska köpa top of the line skidorna. Allstå Fischer RCS, Madshus Nanosonic (eller Hypersonic) osv. Längd så korta du hittar med rätt spann men aldrig kortare än din kroppslängd då det inte är tillåtet att tävla med kortare skidor än din kroppslängd. Märke spelar nog egentligen mindre roll, viktigare att hitta en skida med rätt spann vilket då får hjälp med i en seriös butik. Mitt val hade ändå hamnat på Fischer men jag är dock färgad sedan många år på Fischer skidor :)

När det gäller stavar så ska du ha 165cm långa, möjligen 162,5cm. Tittta efter så lätta och så styva det bara går. Det betyder även här top of the line stavar som tyvärr ofta både är dyra och rätt omtåliga. Men att åka skate med en tung och mjuk stav är inget roligt alls!

Pjäxor så hittar du några som sitter skönt på foten, har en styv sula och som går upp på vristen.

 

Runner Store är nr1 i Stockholm och dit jag skulle gå. Hittar du inte något bra par så kan det vara idé att kika hos Pölder på nätet. Här är några tips på bra val enligt mig:

 

Skidor: Fischer RCS

Madshus Nanosonic

 

Stavar: Madshus 100HM

Swix CT1

 

Skor: Alpina

Madhus

Salomon

 

Det blir ett bra paketpris på Madshus skidor, skor och stavar, 5790:- + bindning för 595:- och du har ett riktigt bra paket :) Gäller bara hitta rätt strl på skorna! 190cm skidorna och 165cm på stavarna blir kanon.

Runners Store har lite sämmre utbud av hemsidan att dömma. Har en bra pris på skida Madshus Hypersonic och en stav som heter One Way Storm 9. På pjäxfronten verkar det bara finnas en Fischer pjäxa för 2300:-. Så spontant känns paketet från Pölder bättre, förutsatt att du har rätt strl på fötterna. Men Johan på Runner Store kanske har något i rockärmen som inte finns på hemsidan :)

 

Bindning: Rottefella

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

Hade tänkt köpa mig en skateutrustning. Har ni några tips på bra butiker i Stockholm som tillhandahåller de?

 

Sedan tänkte jag fråga lite om vad för utrustning jag ska ha, längd på sakerna och så vidare gärna tips på bra skidor.

 

Är 20 år, håller på med de mesta som finns i idrottslig väg har aldrig tävlingsåkt skidor men åkt en hel del. Just nu skatar jag på en gammal Salomon klassisk skida. Är 182 lång och väger 82kg.

 

Tack på förhand[/quote']

Du ska köpa top of the line skidorna. Allstå Fischer RCS, Madshus Nanosonic (eller Hypersonic) osv. Längd så korta du hittar med rätt spann men aldrig kortare än din kroppslängd då det inte är tillåtet att tävla med kortare skidor än din kroppslängd. Märke spelar nog egentligen mindre roll, viktigare att hitta en skida med rätt spann vilket då får hjälp med i en seriös butik. Mitt val hade ändå hamnat på Fischer men jag är dock färgad sedan många år på Fischer skidor :)

När det gäller stavar så ska du ha 165cm långa, möjligen 162,5cm. Tittta efter så lätta och så styva det bara går. Det betyder även här top of the line stavar som tyvärr ofta både är dyra och rätt omtåliga. Men att åka skate med en tung och mjuk stav är inget roligt alls!

Pjäxor så hittar du några som sitter skönt på foten, har en styv sula och som går upp på vristen.

 

Runner Store är nr1 i Stockholm och dit jag skulle gå. Hittar du inte något bra par så kan det vara idé att kika hos Pölder på nätet. Här är några tips på bra val enligt mig:

 

Skidor: Fischer RCS

Madshus Nanosonic

 

Stavar: Madshus 100HM

Swix CT1

 

Skor: Alpina

Madhus

Salomon

 

Det blir ett bra paketpris på Madshus skidor, skor och stavar, 5790:- + bindning för 595:- och du har ett riktigt bra paket :) Gäller bara hitta rätt strl på skorna! 190cm skidorna och 165cm på stavarna blir kanon.

Runners Store har lite sämmre utbud av hemsidan att dömma. Har en bra pris på skida Madshus Hypersonic och en stav som heter One Way Storm 9. På pjäxfronten verkar det bara finnas en Fischer pjäxa för 2300:-. Så spontant känns paketet från Pölder bättre, förutsatt att du har rätt strl på fötterna. Men Johan på Runner Store kanske har något i rockärmen som inte finns på hemsidan :)

 

Bindning: Rottefella

 

Lycka till!

Tack för ett mycket bra svar.

 

Jag har ett bara hyffsat styva och lätta 160 stavar som jag skatar lite med nu som fungerar bra.

 

Nu är jag ju inte så jättebra på det här med skating så måste fråga vad man har spannet till där?

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett mycket bra svar.

 

Jag har ett bara hyffsat styva och lätta 160 stavar som jag skatar lite med nu som fungerar bra.

 

Nu är jag ju inte så jättebra på det här med skating så måste fråga vad man har spannet till där?

Spannet är lika viktigt i skate som på ett par klassiska skidor. När du skate:ar så får du ett skär ut åt sidorna. Det är då viktigt att då får just skäret att "ta" hela vägen. Ett för par hårda skidor kommer gör att inte hela skidan skär utan bara toppen och bakre delen, vilket gör skidan svår att kontrollera både riktning och du känner att det inte skär. Ett par för mjuka skidor kommer att "gräva ner sig" och du får inget skär som "bär iväg". Principen att ta ut spannet är likt det på klassiska skidor. Du står och belasar skidorna med jämnvikt för att sedan lägg vikten på ena skidan och då ska "pappret" nypa under foten när du trycker till något.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett mycket bra svar.

 

Jag har ett bara hyffsat styva och lätta 160 stavar som jag skatar lite med nu som fungerar bra.

 

Nu är jag ju inte så jättebra på det här med skating så måste fråga vad man har spannet till där?

Spannet är lika viktigt i skate som på ett par klassiska skidor. När du skate:ar så får du ett skär ut åt sidorna. Det är då viktigt att då får just skäret att "ta" hela vägen. Ett för par hårda skidor kommer gör att inte hela skidan skär utan bara toppen och bakre delen' date=' vilket gör skidan svår att kontrollera både riktning och du känner att det inte skär. Ett par för mjuka skidor kommer att "gräva ner sig" och du får inget skär som "bär iväg". Principen att ta ut spannet är likt det på klassiska skidor. Du står och belasar skidorna med jämnvikt för att sedan lägg vikten på ena skidan och då ska "pappret" nypa under foten när du trycker till något.[/quote']

Hörrö du herr Sand, det är väl ändå hårda skateskidor som gräver ner sig i lösa spår. Mjuka skidor trampar du snarare rakt igenom när det är hyfsat hårda spår, dvs får ingen studs på.

Link to comment
Share on other sites

Okey, tack för en bra förklaring.

 

Hur stor skillnad i åkning kommer jag märka med riktiga skateskidor och en riktig pjäxa? anser att jag har en helt okey skateteknik, och som sagts så åker jag på ett par gamla korta enklare salomon klassik skidor nu med en salomon sko lite mer åt turhållet.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Visst är det så att ett par riktigt hårda skateskidor går som bäst att åka på då det är hårt,fast underlag. En annan sak som påverkar åkegenskaperna på en skateskida är att man noga kollar så att spannkurvan har högsta höjden på rätt ställe, en bit framför balanspunkten. Om spannet är för lågt framtill så får man lätt skidor som "nyper" och inte är roliga att åka på!

Link to comment
Share on other sites

Ibland kan "fel" skidor ändå bli rätt, men i de flesta fall går hårda bäst på fast underlag och mjuka i mjukt underlag. Fast lite rätt har Stefan ändå, ifall man har riktigt mjuka skateskidor och "trampar igenom", så fastnar de i "grävföre" speciellt i backar.

 

Så om du skall köpa ett par skidor, så borde du väl ligga nånstans mittemellan extremt hårda och extremt mjuka, fast om du trampar ner dem vid pappersprovet är de troligen för mjuka.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Stefan angående mjuka skidor i lösa spår. När man trycker till så får man inget svar, skidan böjs som en banan och försvinner ner i snön vid bindningen. Jag har ett par gamla skejtskidor som har tappat spannet, och de är hopplösa i lösa spår. De funkar något sånär i fasta spår.

 

I övrigt instämmer jag: Spannet är viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Man brukar gå efter att skate stavar ska vara sin kroppslängd gånger 0,9.

 

0,9x182=163,8

 

Jag tycker att det går bättre att åka med långa stavar så jag skulle nog köpt 165cm stavar. Får lättare att åka stort och åker bara lite snabbare så det är stora fördelar för mig men det kanske är en teknik fråga också!

Polder har många bra stav klipp, kan vara värt att kolla in det.;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips.

 

Funderar på att kanske börja med att testa och köpa ett par begade skidor och testa med har ändå ett par väldigt stabila salomonpjäxor jag kan köra med tillsvidare eller är det dumt? slits spannen hårdare på skateskidor så de flesta kommer vara slutkörda?

Link to comment
Share on other sites

Ska man bara åka skate för att det är skoj och kan hålla sig på fasta, ej isiga skatebäddar så går det oftast bra även med lite nerkörda skidor. Visst, det är ännu roligare med ett par med friskt spann. Pjäxor och stavar tycker jag däremot är viktigt att de är av rätt typ och tillräckligt styva och lätta.

Tråkigt nog finns det ju inte mycket motsvarande "vasaloppsskidor" på skatesidan. Det är oftast bara värstingmodellerna som säljs. Verkar vara få som motionsåker skate, vilket är trist då det är riktigt roligt och ofta lättare att komma ut och köra ett kort, stenhårt skejtpass än att ta sig tid för att valla och köra ett rejält klassiskt pass. Mitt tips är att låna eller köpa begagant så länge och slå till på ett par värstingar på nästa skidrea. Det brukar kunna vara rikigt bra priser på fjolårets skejtskidor. (Slog till på ett par hypersonic för under tusenlappen i höstas...)

Link to comment
Share on other sites

Ska man bara åka skate för att det är skoj och kan hålla sig på fasta, ej isiga skatebäddar så går det oftast bra även med lite nerkörda skidor. Visst, det är ännu roligare med ett par med friskt spann. Pjäxor och stavar tycker jag däremot är viktigt att de är av rätt typ och tillräckligt styva och lätta.

Tråkigt nog finns det ju inte mycket motsvarande "vasaloppsskidor" på skatesidan. Det är oftast bara värstingmodellerna som säljs. Verkar vara få som motionsåker skate, vilket är trist då det är riktigt roligt och ofta lättare att komma ut och köra ett kort, stenhårt skejtpass än att ta sig tid för att valla och köra ett rejält klassiskt pass. Mitt tips är att låna eller köpa begagant så länge och slå till på ett par värstingar på nästa skidrea. Det brukar kunna vara rikigt bra priser på fjolårets skejtskidor. (Slog till på ett par hypersonic för under tusenlappen i höstas...)

Oj det var inte dåligt att få de till det priset.

 

Såg också att du hade byggt en snösamlare så jag antar att det är du som anlägger spåren på din bana. Gör du något skatespår? Om du nu gör det vad använder du dig av för utrustning?

Link to comment
Share on other sites

Skate ligger mig varmt om hjärtat som gammal skidorienterare. Vi är några i klubben som tyckte vi hade för usel skatebädd, men inte riktigt varesig pengar, kunskap eller snödjup för en pistmaskin så vi skaffade en så kallad Groomer, en typ av spårmaskin som är mycket vanlig i USA. Den gör kanonfina skatebäddar:

http://www.svenskidrott.se/Downloads/44996/pics/gimo1.JPG

 

Maskinen är av typen Tiddtech G2 medium och ser ut så här:

http://www.svenskidrott.se/Downloads/44996/pics/tiddtech1.JPG

 

Läs mer i denna tråd:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1451

Link to comment
Share on other sites

Skate ligger mig varmt om hjärtat som gammal skidorienterare. Vi är några i klubben som tyckte vi hade för usel skatebädd, men inte riktigt varesig pengar, kunskap eller snödjup för en pistmaskin så vi skaffade en så kallad Groomer, en typ av spårmaskin som är mycket vanlig i USA. Den gör kanonfina skatebäddar:

http://www.svenskidrott.se/Downloads/44996/pics/gimo1.JPG

 

Maskinen är av typen Tiddtech G2 medium och ser ut så här:

http://www.svenskidrott.se/Downloads/44996/pics/tiddtech1.JPG

 

Läs mer i denna tråd:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1451

Okey, det blir nog tyvärr lite dyrt. Hur blir det om man bara kör några var med skoter går det att få ett okey spår då? Kanske slänga på en sådan där som det har på grusfotbollsplaner för att jämna ut gruset...

Link to comment
Share on other sites

Det klassiska sättet att göra skatebädd med skoter är att först packa med bara skotern eller med en rulle efter och sedan sladda det jämt med en sladd, dvs i princip det du beskriver, men de för snö brukar vara längre och lättare än de för grus. Det trista med den metoden är att det är väldigt tidskrävande och att det är svårt att få det hårt och jämt eftersom skotern eller rullen bara kopierar underlaget, medans sladden som kan omfördela snö inte kan trycka till snön. En groomer är både sladd och packare i ett. Det finns dock många bra exempel på hembyggen med att antal blad för snöfördelning i fram och en rulle för packning i bak som fungerar helt ok. Har man bra underlag kan man komma långt med bara en rulle.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...