Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin före tävlingar


TO

Recommended Posts

(Jag är från Norge, har försökt att översätta texten med hjälp av Google Översätt, ursäkta språket ...)

 

Jag deltog aktivt i längdåkning på 80-talet, och var bland de 50 främsta i Vasaloppet, på 80-talet. Efter en pause deltog jag i Vasaloppet 2001, fick jag en plats bland topp 80. Jag har inte tävlat sedan 2002, men har tränat bra hela tiden.

 

Jag planerar att tävla igen, på samma nivå som 2001. Hoppas på en topp 5 position i åldersklass i Birkebeiner loppet.

 

Jag är en svuren Kuzmin-metod-användar, och har de senaste 3 åren alltid använt Kuzmin-behandlade ski. Perfekt för träning!

 

Men: nu är jag intresserad av erfarenheter kring Kuzmin-behandling i samband med tävlingar!

Jag ber er som har tävlat på en relativt hög nivå av Kuzmin behandlade ski:

 

1. Är det bäst att "fräscha upp" basen med en Kuzmin sickel omedelbart före tävlingen?

Eller du kan lika gärna använda ski man har gått 20-30 mil på?

 

2. Hur viktigt är børstning? Uppnår man lika bra resultat med en liten Red Creek hand borste som en Roto-borste?

Link to comment
Share on other sites

Hej TO,

 

översättningen är ju snudd på perfekt. Tycker själv dock inte att det behövs. Jag har precis som du mycket god erfarenhet av stålsickling. Jag har i mina ägor både Kuzmin och Primateria. Jag har dock inte tävlat på sicklat+ovallat ännu, men ämnar göra det denna säsong.

 

För att få så god racingfinish som möjligt på belaget - utan valla då - skulle jag göra så här:

 

1) Rengör belaget. Jan använder för egen del vallaväck eller liknande.

2) Några drag med K-sickel för att fräscha upp belaget

3) Sedan kommer man in på det här med temperatur, före och struktur. Är det riktigt kallt är min erfarhet att man måste sickla med en rakbladssickel typ Primaterias P-Cut. Swix har också en gammal modell. Detta för att kapa topparna och få ned strukturen.

Är det fuktig nysnö eller blött före måste man rilla ganska grovt för att dränera vatten som annars ger upphov sug.

4) Polering, det gäller särskilt vid kallt eller normalföre. Lite oklart för mig vid fuktiga förhållanden. Det gäller att få så blank yta som möjligt. Primateria har en ny superfin stålborste som jag suktar efter. Vit fibertex, nylonborste, nylonstrumpa, blankning med slät rulle är andra metoder som har diskuterats.

 

Det finns säkert fler på forumet som har något tillägga. För övrigt kan jag rekommendera Primaterias hemsida för en del goda tips.

 

http://www.primateria.se/Skidskrapan.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej TO,

 

För att få så god racingfinish som möjligt på belaget - utan valla då - skulle jag göra så här:

---

Tackar för svar Mario.

 

Jag deltog i en tävling på lördag - Budorrennet - et seedningslopp. Perfekte villkor - minus 5, finkornig snø, blå extra som fäste.

 

Jag hadde endast en Kuzmin normal, en mjuk Skigo bronsborste och et Red Creek 0- -10 rilljarn til rådighet den här gången, har inte anskaffat mig Primateria-sickel ännu.

 

Jag körde Kuzmin-behandling (normalsickelen) med Red Creek 0 till -10 julgran-rill, avlsluttat med lite borstning (20 drag) med en mjuk Skigo borste. Inget vidare polering.

 

Jag hadde mycket bra glid da jag testade dagen innan. Kändes faktisk helt OK i tävlingen också, glien kändes ungefär lika bra som dom jag åkte tilsammans med. Men: jag misstänker dock att glien var littegrann sämre. Jag gick tillsammans med åkare jag normalt skulle slå enkelt, och jag tror jag kunde följa på grund av att jag stakade hårdare, och därför kompenseras min lite sämre glid. Dom gled mig inn i nedförsbackene. Och jag var överraskande långt bak klassvinnaren.

 

Slutsats hittils, Kuzmin i tävling: Kuzmin + Red Creek julgran-Rill glider nästan lika bra som topp glider-behandlade ski, men inte fullt lika bra ...

 

Andre åkare jag har talat med som har forsökt Kuzmin har kommit til samma konklusion: det glider mycket bra - och nästen lika bra som glider/pulver - men bara nästen ...

 

Självklart kan min nogot sämre glid bero på andra faktorer, som själve skidorna (spänn etc), och resultatet ville kanhända varit helt annorlunda under andra föreföhållande.

 

Men: nästa tävling skal jag överväga ett lag glider, på Kuzmin-sicklade ski.

 

Det vore Intressant att höra om fler erfarenheter med Kuzmin-behandling i samband med tävlingar. Specielt intressant att höra om åkare på högt nivå.

Link to comment
Share on other sites

Hej TO' date='

 

För att få så god racingfinish som möjligt på belaget - utan valla då - skulle jag göra så här:

---[/quote']

Tackar för svar Mario.

 

Jag deltog i en tävling på lördag - Budorrennet - et seedningslopp. Perfekte villkor - minus 5, finkornig snø, blå extra som fäste.

 

Jag hadde endast en Kuzmin normal, en mjuk Skigo bronsborste och et Red Creek 0- -10 rilljarn til rådighet den här gången, har inte anskaffat mig Primateria-sickel ännu.

 

Jag körde Kuzmin-behandling (normalsickelen) med Red Creek 0 till -10 julgran-rill, avlsluttat med lite borstning (20 drag) med en mjuk Skigo borste. Inget vidare polering.

 

Jag hadde mycket bra glid da jag testade dagen innan. Kändes faktisk helt OK i tävlingen också, glien kändes ungefär lika bra som dom jag åkte tilsammans med. Men: jag misstänker dock att glien var littegrann sämre. Jag gick tillsammans med åkare jag normalt skulle slå enkelt, och jag tror jag kunde följa på grund av att jag stakade hårdare, och därför kompenseras min lite sämre glid. Dom gled mig inn i nedförsbackene. Och jag var överraskande långt bak klassvinnaren.

 

Slutsats hittils, Kuzmin i tävling: Kuzmin + Red Creek julgran-Rill glider nästan lika bra som topp glider-behandlade ski, men inte fullt lika bra ...

 

Andre åkare jag har talat med som har forsökt Kuzmin har kommit til samma konklusion: det glider mycket bra - och nästen lika bra som glider/pulver - men bara nästen ...

 

Självklart kan min nogot sämre glid bero på andra faktorer, som själve skidorna (spänn etc), och resultatet ville kanhända varit helt annorlunda under andra föreföhållande.

 

Men: nästa tävling skal jag överväga ett lag glider, på Kuzmin-sicklade ski.

 

Det vore Intressant att höra om fler erfarenheter med Kuzmin-behandling i samband med tävlingar. Specielt intressant att höra om åkare på högt nivå.

Hej TO

 

var det -5C finkorigt skulle jag ha satsat på fin rak struktur/rill, ganska grund. Borstning/polering mycket viktig.

 

Tävlade själv igår (Skate): -2C finkornigt mkt hög RH. Sicklade skidor, Primateria S-cut 6 drag (ger ca 0,4 mm RAK struktur) + Toko RAK rill ca 0,75. 10 drag med P-cut (polering och utjämning av strukturen). Sedan polering med Primaterias finfina borste. Avlutningsvis Vit Nylonborste.

Kanonbra glid !!! Jag lär mig hela tiden. Vi får se hur det glider på söndag. Då blir det Skimaraton 42 km i Norrbärke.

Link to comment
Share on other sites

I söndagens tävling, Norrbärke skimaraton 42 km, körde jag med primateriasicklade skidor.

-6C finkorning snö. 6 drag med p-cut. Fästvalla VR40/VR45.

Borstning med Primateria finfin stål samt nylonborste (Rotoborstar)

 

Vid glidtest innan start gled jag endast 2 m kortare än Adam Steen FalunBorlänge som kom 5:a. Adam skriver på sin blogg att han hade kanonskidor.

 

http://www.adamsteen.se/2010/01/norrbarke-ski-marathon.html

 

Jag var mycket nöjd med glidet själv, men det var någon åkare som jag inte kunde glida ikapp. De flesta hade likvärdigt glid faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

I söndagens tävling, Norrbärke skimaraton 42 km, körde jag primateriasicklade skidor.

-6C finkorning snö. 6 drag med p-cut. Fästvalla VR40/VR45.

Borstning med Primateria finfin stål samt nylonborste (Rotoborstar)

 

Vid glidtest innan start gled jag endast 2 m kortare än Adam Stem FalunBorlänge som kom 5:a. Adam skriver på sin blogg att han hade kanonskidor.

 

http://www.adamsteen.se/2010/01/norrbarke-ski-marathon.html

 

Jag var mycket nöjd med glidet själv, men det var någon åkare som jag inte kunde kunde glida ikapp. De flesta hade likvärdigt glid faktiskt.

Flourvallade ska ju glida längre initialt än ovallade, hade varit mycket intressant om du även gjort glidtest efteråt mot Adam Stem som jag antar hade flourpulver.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...