Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur långt ska ett Långpass vara????


skidguru

Recommended Posts

Mina "långpass" brukar sluta på 1,45-1,50. En gång/vecka. Tänker alltid att jag ska ta det lugnt men efter ett tag är man inne i ruschen. Det är som när man ska på bilsemester.

 

Jag borde åka längre långpass men det är så långtråkigt. Har dock för avsikt att köra 2 seedningslopp för att få långloppsträning före VL.

Link to comment
Share on other sites

det beror på när under säsongen och vilken nivå man befinner sig på...

 

Sedan dec har det blivit ca ett långpass i veckan, gärna 2-3tim i lugn fart i 65-75% av maxpuls (och blir jag omkörd vilket händer ofta ler jag bara och fortsätter i mitt tempo... =) ).

 

På seedningsloppen kör jag max vilket för mig kommer bli ca vart 14:e dag f.o.m januari fram till VL. Det innebär att vartannan vecka blir det ett lugnt långpass och varannan en tävling. Sedan blir det förhoppningsvis Vikingarännet och det kör jag i lugnt tempo. Om det är förhållanden som idag kommer jag staka hela rännet på skidor utan fästvalla i lugnt tempo, gissar då på 5.5-6.5tim...svårslagen VL-uppladdning.

 

Om man inte kört så många långpass tycker jag man kan börja med 1.5tim i lugn fart 2ggr / vecka och se hur kroppen känns och hur pulsen beter sig. Försök åk så tekniskt bra som möjligt och se till att dricka vatten regelbundet. Känns det bra ökar man på träningstiden successivt.

Link to comment
Share on other sites

Beror lite vad man tränar...

På skidor så ligger mina långpass mellan 1½-2½ timme och det kör jag 2-3 ggr per vecka.

Löpning så blir det sällan längre än 2 timmar och 2-3 ggr per vecka...

Rullskidor typ samma som på snö...

Sedan brukar jag lägga in ett par "överlånga"pass (6-7 timmar) i månaden... Men dessa pass brukar bli crosspass där jag kör minst 2 olika grenar...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...