Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nytt seedningslopp 24/1 i Sundsvall: Södra Berget Runt


Corduroy

Recommended Posts

Tidigare har bara 20 km och 10 km funnits, pga det stora intresset finns nu även en klass på 40 km som är seedningsgrundande för Vasaloppet. Start och mål på ängen, södra stadsberget i Sundsvall. Man kör två varv på en slinga som går ett varv runt berget och sedan en liten sväng uppe på berget.

 

Mer info finns här: Södra Berget Runt 2010

 

Karta med bansträckning kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det blir tufft för att vara ett seedningslopp. Kolla på spårkartan. Banan följer gul/svart-markerade spåret ner från berget fram till Sidsjön, där åker man spåret med de blå prickarna upp igen. Den delen blir ganska tuff, särkilt på varv 2.. Det blir en extrasväng uppe på berget som jag inte har koll på. Jag vet att det kommer en karta med ifylld bansträckning snart.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag provåkte slingan i förrgår. Stigningen från sjön upp till varvning/mål är utmanande men det är fin åkning hela vägen upp, mycket slakmota. Jag ser fram emot att ge kroppen en omgång i den backen på söndag :)

 

Spårkarta med banprofil 40 km

Värsta biten på slakmotan måste vara upp mot ängen. Åkte "oranga" idag och att döma av skyltningen så kommer banan att gå upp där oranga går upp mot ängen. Tycker den backen är riktigt seg och med 3,9 mil i tävlingsfart och slakmota från sidsjön i benen lär man väl spy när man är i mål!

Men som sagt. Kul med variation och alla seedningslopp behöver ju inte ha en höjdskillnad på max 50 m ...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...