Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blånaglar av pjäxor - hur undviker man det


skidaren

Recommended Posts

Mina sambo har köpt nya pjäxor, Salamon vitane 9 cl pilot. Efter två veckor med en hel del åkning har stortånaglarna börjat bli ganska blåa och ömma. Det verkar som de trycker ovanifrån och från sidan vid frånskjut.

 

Någon som har drabbats av det och har något medel mot detta? Tänkte pröva att tejpa nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Mina sambo har köpt nya pjäxor, Salamon vitane 9 cl pilot. Efter två veckor med en hel del åkning har stortånaglarna börjat bli ganska blåa och ömma. Det verkar som de trycker ovanifrån och från sidan vid frånskjut.

 

Någon som har drabbats av det och har något medel mot detta? Tänkte pröva att tejpa nästa gång.

Köp riktiga pjäxor, det där är ju "gå på tur"-/tantpjäxor.

 

edit: Var nog vitane 7 och 8 jag tänkte på. Men sitter inte pjäxorna bra och man får ont är det nog inte mycket att göra tyvärr. Bara att köpa en annan modell, de kan kännas jättebra i affären men när man åker trycker de någonstans, det bästa är om man kan provåka med skorna först.

Link to comment
Share on other sites

Olika pjäxor passar olika fötter, man får helt enkelt prova sig fram i affären. JSälv har jag ännu inte hittat några som inte ger blånaglar när jag åker långt, men (peppar,peppar) efter att jag köpte nya bindningar med dubbla hakar under (tex Salomons Pilot SNS som jag har), gav större stabilitet och ännu ingen blånagel efter ca 60 mil totalt på dessa, både skate och klassiskt.

 

 

Edit: Pjäxorna har dubbla byglar, bindningarna dubbla hakar...Jag har salomonpjäxor också

Link to comment
Share on other sites

Mina sambo har köpt nya pjäxor' date=' Salamon vitane 9 cl pilot. Efter två veckor med en hel del åkning har stortånaglarna börjat bli ganska blåa och ömma. Det verkar som de trycker ovanifrån och från sidan vid frånskjut.

 

Någon som har drabbats av det och har något medel mot detta? Tänkte pröva att tejpa nästa gång.[/quote']

Köp riktiga pjäxor, det där är ju "gå på tur"-/tantpjäxor.

 

edit: Var nog vitane 7 och 8 jag tänkte på. Men sitter inte pjäxorna bra och man får ont är det nog inte mycket att göra tyvärr. Bara att köpa en annan modell, de kan kännas jättebra i affären men när man åker trycker de någonstans, det bästa är om man kan provåka med skorna först.

Jag tro inte att att det är där skon klämmer... de är bra mycket styvare än mina gamla active 7 som jag tror de heter. Sen är hennes målsättning inte att vinna vasaloppet, inte ens att ställa upp så det kändes lite overkill att köpa carbonpjäxor.

Link to comment
Share on other sites

Kolla så det inte blir ett veck i pjäxan när hon böjer foten...eller om den är för liten...

Hade ett liknade problem med ett par salomonskor i våras... Blev ett veck pris över stortån...det och att skon va lite för liten resulterade in ett tryck på tån som slutade med en blånagel...

 

Annars är det nog bara att gilla läget och hoppas att pjäxan blir bättre med tiden...

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått problem med den nya pjäxorna jag köpte nyss. Jag får tryck på stortån, precis i det veck som blir då man "står på tå".

 

Alpina Racing, heter mina pjäxor. När jag går upp på tå, för att trycka ifrån, bildas ett veck på skorna. Det är bara på den ena foten jag får trycksåret:(...som har blivit ett mkt blått blåmärke nu...)...och undrar vad man kan göra för att undvika det? Jag har provat med att byta sockornas tjocklek...men det vekar fungera illa.

 

Kan man blöta ned dem och "gå in dem"??

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att problemen uppstår om pjäxan är för liten. Problemet är att den behäver vara "lite för stor" för att det skall funka när man böjer foten under åkning. Jag behöver normalt storlek 44 men åker med ett par 45 orför att inte få blånaglar. För att en lite längre sko inte skall bli sladdrig är det en fördel med en lite styvare sko.
Link to comment
Share on other sites

Testa att byta innersula. Jag hade omvänt problem och tog mina innersulor från löpardojjorna. De var lite tjockare och mjukare ffa framme vid tårna vilket gjorde att pjäxorna nu sitter bättre på foten. Om du gör tvärtom och testar med en lite tunnare och mjukare innersula kanske du slipper dina blå tånaglar. Hjälper inte det är det tyvärr nog bara att köpa nya....

i

Link to comment
Share on other sites

Jag ger mig också på ett försök.

Jag hade samma problem innan jag bytte bindning till sns pilot, om han har den gamla salomon bindningen så ska han kapa ett "band" på kudden vid tån. alternativt köpa den nya bindningen (ej att rekomendera pga att den för med sig massa andra problem). Salamon kommer tydligen med en ny sort nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...