Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Händer och fötter


Spirello

Recommended Posts

Lillsport Coach tycker jag fungerade bra i vintras då det var kallt, och själv har jag inte så ont av om handskarna är lite för varma - använde de även en del på rullskidorna i somras.

 

Kusinen körde med Ejendahls handskar och tyckte de fungerade bra men de slets relativt fort och var lite korta i mudden.

Och sedan finns de inte i alla storlekar men det är ju bara att prova för samma storlek kan variera en del, gäller även märkeshandskarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med Ejendahls tunnare vinterhandske, det finns nog två varianter med "snöstjärna" på om jag minns rätt från Lantmännen affären.

Innaför dessa handskar hade jag Craft linervantar och det fungerade väldigt bra i ner till -25 i alla fall.

 

Sedan kan man då köra med enbart tunna vinter-Ejendahls vid varmare väder...

 

Mina Craft tävlingshandskar åker bara på vid tävling :)

Underbara handskar men inte så slitagetåliga tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Mina fötter blir isbitar om det är kallare än 8-9 minus. I Fischerpjäxorna har jag Segers s k löparskidstrumpor som är ganska tjocka.

 

FRÅGA: Funkar pjäxöverdrag mot kyla eller lämpar de sig bäst i blötsnö för att pjäxan inte ska bli blöt? Eller fins det bättre strumpor? Jag vill inte ha för mycket i skon.

 

På händerna har jag ganska tunna Lillsporthandskar, såna som har vindtät nylon på ovansidan och ofordrad skinn på insidan. Så länge jag åker har jag inga problem med värmen i fingrarna oavsett hur kallt det är men så fort man stannar och står stilla en stund i kylan med sina svettblöta skidhandskar blir det svinkallt och sen är det kört. Jag bävar redan för ett toastopp i Vasaloppet efter några timmars åkning och att sätta på sig de genomblöta handskarna igen.

 

FRÅGA: Vad har ni för handskar att rekommendera? Finns det överhuvudtaget handskar som hålls torra under åkning? Är problemet överdrivet av mig d v s kan man bli varm igen efter att fingrarna blivit is under en paus?

Snusar du? Innan jag slutade snusa hade jag stora problem med fingrar och tår.

Trist att stå på startlinjen med tjocka tumvantar och skoöverdrag, när alla konkurrenter har snabba, snygga race-hanskar.

 

Slutade snusa helt, och problemet har i princip upphört. 25 minus i lillisport coach, inga problem!

Link to comment
Share on other sites

Man kan röra på tårna när man glider . En individuell anpassad sula och ett par bra skor är en förutsättning .Har själv fischer R5 , en toppensko , plus en egen sula . Den egna sulan gör att foten är mjukare - rör sig bättre , detta är förutsättningen för en bra cirkulation .
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...