Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snösamlare


Grizzlybrottarn

Recommended Posts

-Jag vet att det inte är många trådar här inne om spårutrustning, men kanske finns det någon intresserad.-

 

Taskig timing brukar känneteckna mina ansträngningar att skaffa ny spårutrustning till klubben. För några år sedan köpte vi in en ny tiddtech groomer och den vintern var väll max snödjup sådär 3cm. Till i år byggde jag en ny snösamlare och nu ligger snön djup alldeles på egenhand. Nåväl, dåliga vintrar kan komma igen så jag tror inte det är för jäves.

 

Klubbens gamla snösamlare lämnade mycket i övrigt att önska. Jag tänkte mig därför att bygga en ny.

Designkriterierna bestämde jag till:

-Lång och tung nog att gå stabilt bakom skotern

-Variabel bredd

-Möjlighet att koppla till spårkälke

-Möjlighet att transportera spårmaskin utan att dra spår

-Gå att förflytta på väg till lämplig fotbollsplan, sjöis, skogsväg eller dylikt att dra spår på.

 

Resultatet blev så här:

Transportläge

http://209.85.48.14/1500/199/0/p1010375/snow_collector_transport.jpg

 

Arbetsläge

http://209.85.48.14/1500/199/0/p1010376/snow_collector_working_side.jpg

 

http://209.85.48.14/1500/199/0/p1010377/snow_collector_working_rear.jpg

 

Ramen består av gamla vattenrör. Plogvingarna är en trafikskylt från skroten. Det brukar vara mycket bra kvalitet på aluminiumen i vägskyltar. Vingarnas bredd är justerbar med hjälp av kedjorna. Vingarnas höjd är justerbar med sprintar eller flytande. Hjulen då... tja, när det är så lite snö att en snösamlare behövs är nog hjul mer ändamålsenligt än medar. Dessutom går det nu att köra maskinen i transportläge efter en fyrhjuling.

 

Spårkälken av typen Wassberg har fått en kortare dragstång för att följa efter bättre i kurvorna.

 

Trots vinterns snömängder kom den i alla fall till användning ett par gånger i början av december och fungerade utmärkt.

 

Om någon gillar denna ide är det givetvis fritt att planka den till den egna klubben.

Link to comment
Share on other sites

Intressant och onekligen praktisk.

 

Jag satt och fundera på en annan grej med en snösamlare. Vi i Västerås har inte haft snöfall på ett antal veckor, inget ovanligt i sig i de här trakterna. det braukar betyda att spåren som blir proffsigt gjorda inte kan repareras så ofta, och till slut åker man på väldigt packad snö, på gränsen till is, utan några spår what so ever. Samtidigt så kan det finnas relativt örörd snö vid sidan av "spåren" som man kanske kunde förflytta på något sätt till spåret och simulera snöfall. Problemet blir väll att en snösamlare funkar bäst vid plana underlag, och kan således inte skotta upp snö från sidan av löparspåren på ett bra sätt. Utan kottar och annat juck som finns där dvs.

 

Finns det redan befintlig lösning till liknande problem ute eller ska man gnugga

geniknölarna?

 

/D

Link to comment
Share on other sites

På Tiddtechen (se annan tråd) sitter ett par gummiflärpar som sticker ut utanför maskinen och kan dra in lite nysnö från sidorna när det är som nu. Tyvärr är infästningen inte helt optimal då de går sönder om man kör i något. Jag ska bygga någon form av utlösningsanordning till den. Men principen är mycket bra, att blanda lite lös snö med uppriven snö.

 

Jag har annars funderat på att köra ett par varv med denna samlaren för att dra in ny snö vid behov. Med ett lagom klent shackel i infästningen mellan vingen och kedjan så går shackelsprinten av vid påkörning, så det räcker med att ha med en påse extra shackel, ganska billiga på Biltema, jag tror de går på under 10kr.

 

Tidigare så har det funnits både tryckande och skärande spårmaskiner. Det är nog inte många klubbar som har kvar sina skärande maskiner eftersom det snödjup och snöhårdhet de kräver är ganska ovanligt söder om Dalälven. Men en sådan här vinter är de bra. De är dock helt oanvändbara i nysnö. Men numera finns det ju modernare maskiner som klarar både nysnö och hård snö. Tyvärr verkar det vara lite si och så med intresset för skidspårning idag, endera har man stor ekonomi och köper pistmaskin eller så kör man med vad man har vilket oftast är en skoter och en wassbergkälke. Inga dåliga grejer, men det har helt klart sina begränsningar om man inte får regelbunden påfyllning med nysnö.

Link to comment
Share on other sites

Intressant och onekligen praktisk.

 

Jag satt och fundera på en annan grej med en snösamlare. Vi i Västerås har inte haft snöfall på ett antal veckor, inget ovanligt i sig i de här trakterna. det braukar betyda att spåren som blir proffsigt gjorda inte kan repareras så ofta, och till slut åker man på väldigt packad snö, på gränsen till is, utan några spår what so ever. Samtidigt så kan det finnas relativt örörd snö vid sidan av "spåren" som man kanske kunde förflytta på något sätt till spåret och simulera snöfall. Problemet blir väll att en snösamlare funkar bäst vid plana underlag, och kan således inte skotta upp snö från sidan av löparspåren på ett bra sätt. Utan kottar och annat juck som finns där dvs.

 

Finns det redan befintlig lösning till liknande problem ute eller ska man gnugga

geniknölarna?

 

/D

Kolla på jacatrax. Deras snösamlare har vi i klubben. Finurlig, enkel sak som kliver över stubbar o hinder. Kan hängas mellan skoter och spårkälke och gör då allt i en operation.

Link to comment
Share on other sites

Vilken av de har ni, alltså av jaca utrusningens grejer, snowgrabber?

 

Måste nog se en sån in action för att ge ett utlåtande. För många rörliga detaljer är hopplöst allra oftast, särskilt när de fryser till, och därmed inte är rörliga längre. Klart ett problem med snöfattiga områden, att samla snö alltså, men tål att tänka på.

 

Ska ringa vår valla och spårkille och se vad han säger ikväll. I år fick vi snökanonen i västerås, nästa steg vore att förnya spårgrejerna om det går, eller kanske fixa till sidorna av spåren för rättare snöskrapning, utan kvist och dyl.

 

KAnske någon form av skakgaller vore något att ha, á la grusskak? Skakar om gammal snö och "finfördelar" den någorlunda medan kottar och dyl stannar kvar i "skakgallret". Ska helst funka på en skoter.

 

Återigen dessa rörliga delar.

 

/Denis

Link to comment
Share on other sites

Kan ju inte säga annat än att jag sneglat på jaca snowgrabber när jag byggde denna. Men jag ville ha möjligheten till transport av en spårkälke också då vi ofta börjar att platta elljusspåren innan snön räcker till klassiska spår och samlar snö på en skogsbilväg som börjar en bit bort längs med elljusspåret för de klassiska spåren. Att då köra med en spårkälke på släp förstörde mycket i skatebädden.

 

Åter till frågan om att göra spår i stenhård snö som det är nu så tror jag ändå att det enda raka är att skaffa en maskin som river ordentligt. Det finns bra skoterdragna maskiner för det, bland annat jaca, tiddtech och yellowstone. Visst, mycket rörliga delar, men byggt för att ha utomhus.

 

Att rensa sina spårsidor är dock alltid väl investerad tid, inte minst för att det minskar skadorna på spårutrustningen på grund av påkörningar.

Link to comment
Share on other sites

skjeldalsfräsen ja, den är bra om man har traktor. Tyckte snösamlaren såg väldigt bra ut! En fråga är bara om du inte skulle ha en tjock gummilist som hängde ner de sista 5-10 centimetrarna så du får lite mer flexibilitet? Om du skulle åka över nåt ojämt alltså.
Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Växjö och här har snösamlare använts sen vintern 06/07. Det är Växjö AIS Skidor, som sköter spårningen på elljusbanan och två golfbanor. Tyvärr har jag ingen bild på deras lösning, men jag tror de har lite stabilare grejor än din konstruktion, G-brottarn. Du kan gå in på deras hemsida och fråga, om de kan lägga in en bild där för beskådan.

 

Under vissa snöförhållande kan det bildas en ås där spåret ligger och stavfästet blir lägre, vilket gör att stavarna känns korta, skulle tro att det uppkommer om inte spårningen hinner frysa till ordentligt eller om det läggs ett nytt ihopsamlat spår ovanpå den gamla.

Link to comment
Share on other sites

Under vissa snöförhållande kan det bildas en ås där spåret ligger och stavfästet blir lägre, vilket gör att stavarna känns korta, skulle tro att det uppkommer om inte spårningen hinner frysa till ordentligt eller om det läggs ett nytt ihopsamlat spår ovanpå den gamla.

Nu vet jag ju inte vad ni har för strategi för spårning i Växjö, men i mina ögon är en snösamlare en ren nödlösning för snöfattiga vintrar och försäsong, inget man normalt kör i ett befintligt spår. Det är ju självklart så att stavfästet blir lågt i ett ihopsamlat spår, med tanke på att man sätter stavarna i barmarken brevid och _under_ spåret istället för i den packade snön ovanför spåret som i ett vanligt spår. Andra nackdelar är att man lätt får en isig vall som är besvärlig att bli av med även längre fram på säsongen när snön räcker för att spåra som vanligt. Jag försöker därför att aldrig köra samlare på våra ordinarie spår, inte ens tidigt på säsongen.

 

Det kanske inte framgick ovan, men målet med denna konstruktionen var inte att göra en kraftig konstruktion, utan en modell med variabel bredd som kan transportköras utan att skada befintliga skatebäddar, vägar, gräsmattor m.m. på väg till den plats där det klassiska spåret ska dras, i vårt fall vanligen en väg, fotbollsplan eller sjöis.

Link to comment
Share on other sites

Den spårsamlare som Växjöklubben har samlar snön så att det även blir en bädd för stavarna. Om tillfälle ges skall jag ta en bild på den och maila över till dig, så du kan se hur den ser ut i verkligheten.

Vet inte hur föreningen sköter transporten av skoter med spårutrustning till den bortre golfbanan, som ligger ca 5 km från klubbstugan, den närmsta golfbanan har anslutningsväg till elljusspåret och denna väg spåras också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...