Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rode eller Swix vid gammal snö


DA

Recommended Posts

När det är gammal snö, dvs varken nysnö eller grov snö, funkar då Rode Multigrade bättre än VR45 respektive Rode Blå Super bättre än VR40?

 

Kan tänka mig att det är ett antal av er som redan har prövat er fram och har en klar uppfattning...

Link to comment
Share on other sites

Jag föredrar lite olika vid olika temperaturer...har t.ex. svårt för Swix vallor då det närmare sig nollgradigt, tycker ofta att dom är onödigt kletiga, i vart fall om det är någorlunda torrt och någon enstaka minusgrad. Samtidigt är Rode ofta onödigt torr då det blir kallare, t.ex. Blue multigrade -3 till -7 och Grön -4 till -10. Men snöar det så är dom å andra sidan oumbärliga.

 

Men som svar på frågan föredrar jag oftare multigrade 0 till -2 framför motsvarande Swix, fluor eller inte och oftare Swix Blue extra elelr VR 40 framför Rode vid motsvarande temperatur.

 

Har för övrigt nyligen börjat testa Guruwax, inte lika torr som Rode, men torrare än Swix, en kompromiss jag uppskattar.

Link to comment
Share on other sites

På gammal snö använder jag Start syntetvallor utan flour - bra slitstyrka o bett. I nysnö är det Rode super och Multigrade som gäller. Gamla klassiska Skigo gul (annan färg nu ?) använder jag som alternativ i både gammal o ny snö runt nollan.

Hur kletiga/torra är Starts burkvallor, jämfört med andra märken?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...