Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varma skidhandskar?


Tell76

Recommended Posts

har kört ejendahls vintermontörshandskar inköpt på Granngården de senaste vintrarna, sköna och minst lika bra hållbarhet som riktiga skidhandskar som enligt min erfarenhet har usel hållbarhet i förhållande till dyrt pris. årets par kostade 129:-

 

möjligt att riktiga handskar har något bättre komfort men jag tror aldrig jag kommer köpa sådana igen då dem är för dyra i förhållande till kvalite. sedan är givetvis hipp och prylfaktor noll på Ejendahlshandskarna....

Link to comment
Share on other sites

Vid kyla använder jag ett par vita bomullshandskar med knottror, som är avsedda för trädgård. Jag har dem utanpå mina vanliga skidhandskar och de fungera bra då knottrorna gör att man får grepp om staven.

 

Vid extrem kyla kan man har ett par tumvantar utanpå skidhanskarna, tex fleece (förr använde jag Lovikkavantar utanpå)

Link to comment
Share on other sites

har kört ejendahls vintermontörshandskar inköpt på Granngården de senaste vintrarna, sköna och minst lika bra hållbarhet som riktiga skidhandskar som enligt min erfarenhet har usel hållbarhet i förhållande till dyrt pris. årets par kostade 129:-

 

möjligt att riktiga handskar har något bättre komfort men jag tror aldrig jag kommer köpa sådana igen då dem är för dyra i förhållande till kvalite. sedan är givetvis hipp och prylfaktor noll på Ejendahlshandskarna....

Håller med dig kustlöparen !

Efter att köpt lillsport coach några år på raken så provade jag ett par ejendals arbetshandskar svarta/vita med vitt "skinn" på insidan från Claes Ohlsson för 99:- . Dessa har jag kört i minus 10 grader och dessa är precis lika varma och lika sköna som lillsport tror till och med att de sitter skönare eftersom de inte sitter slimmat på handen vilket jag tycker om. Har även kört rullisar med dessa så totalt har jag väl kört med dessa 30-40 mil och kommar aldrig köpa dyra skidhandskar igen. Kan VARMT :) rekomendera ett par från Claes Ohlsson.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136816521

Link to comment
Share on other sites

Hej, var ett tag sen jag var på forumet, men samma sköna atmosfär infinner sig!

 

Då det är riktigt kallt använder jag numera alltid Lill-sports overstrap utanpå ett par tunna skidhandskar. Det får vara under -12°C om de ska åka fram annars tycker jag man åker sig varm rätt snabbt i ett per vanliga skidhandskar.

 

Overstrap på händerna och lungplus i munnen kan man genomföra pass ner mot -25°C ...

Link to comment
Share on other sites

Lillsport i all ära, visst är det en bra handske men testar gärna någon annan då jag haft lillsport under lång tid.

 

Vad säger ni om Hestra?

Jag tycker alltid jag fryser de första kilometrarna. I år har jag provat en innervante från Hestra (typ lager 1). Jag tycker vanten sitter bra och den gör att man inte fryser lika mycket de första kilometrarna. När man fått upp värmen kan man ju ta av sig innervanten så man inte blir för svettig. Jag tycker detta är den bästa lösningen hittils för min del.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...