Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Krav för att få ställa upp i "riktig" tävling


Peja

Recommended Posts

Tycker ibland att det är lite svårt att tolka av inbjudan om amatörer är välkomna till "riktiga skidtävlingar". Räcker det att vara medlem i en klubb ansluten till skidförbundet för att få ställa upp eller måste man ha FIS-licens och liknande?

 

Vilken nivå på tävling kan man som 6-timmarsåkare på Vasaloppet starta i utan FIS-licens eller tävlingshistorik från annat än Vasaloppet och andra långlopp/motionslopp?

Link to comment
Share on other sites

Bortsett från SM (ev landsdelsmästerskap också) är det fritt fram att deltaga i nationella tävlingar förutsatt att du betalat din medlemsskap i en förening med tävlingsinriktning i skidor. Jag tror att många arrangörer skulle uppskatta att fler "vanliga" skidåkare ställde upp i nationella tävlingar, så att startfälten blev större. Ett alternativ för dem som inte vågar ställa upp i någon av tävlingsklasserna är de sk Vasaloppsklasserna, ofta ett lopp över 10 km med gemensam start.

 

Helst vill arrangörerna att man är registrerad på idrottonline, så att man kan anmäla sig direkt in i sin klass, även om mail- alt postanmälan ännu så länge accepteras.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde det misstaget en gång och aldrig mer. Frågade arrangörerna och de välkomnade alla, men det är inte kul att åka som 6h vasaloppsåkare att åka mot ens halvelit. Förnedring är inget att sträva efter. Finns i princip bara långlopp för oss och ev DM.
Link to comment
Share on other sites

Med viss personlig insikt så sållar man nog de vassaste tävlingarna. DM tävlingar är en självklarhet, alla långlopp (Skimarathon) likaså. Jag skulle väl personligen inte ställa upp i SM även om det "räcker" med medborgarskap och medlemskap i skidklubb.

 

Men för att citera Rune Larsson: "Även om du kommer sist är du ju före alla som inte hade förstånd att delta" :)

 

Om alla sitter hemma på kammaren och tänker "nej, jag är nog inte tillräckligt bra" så har vi snart inte många startande. Och tävlar du inte så blir du inte bättre heller!

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde det misstaget en gång och aldrig mer. Frågade arrangörerna och de välkomnade alla, men det är inte kul att åka som 6h vasaloppsåkare att åka mot ens halvelit. Förnedring är inget att sträva efter. Finns i princip bara långlopp för oss och ev DM.

om bara fler skulle tävla så skulle du inte ha blivit så förnedrad. Tyvärr är ju många lite rädda för det här med tävlingar. Nästa gång kan du se till att ha en (lite sämre) kompis med dig. ;)

Link to comment
Share on other sites

En gång i min ungdom ställde jag upp i Gällivareloppets seniorklass. Det var ordnat så att jag skulle starta ihop (parstart) med Sven-Åke Lundbäck, Bergnäset, men han kom inte till start. Jag åkte loppet och kom sist långt efter näst siste man, men jag kände mig inte förnedrad för det. Jag tyckte det var en kul grej, synd bara att jag inte fick starta med Sven-Åke, det hade varit något att skryta med för kompisarna.;)
Link to comment
Share on other sites

Det är ju väldigt tunnt deltagande på vanliga tävlingar av icke elittävlande vilket är synd. En 15 km med individuell start är ju dels superträning även för en vasaloppsåkare, dessutom kul att inte behöva hålla på så länge varje gång man tävlar. Problemet är att ställer man upp så har man ingen att tävla mot - eliten är för bra.

 

Kanske skulle det underlätta ifall man inför olika klasser som de har i Norge, A B o C. Där A är elit, B är för åkare ca 10 min efter på en 15 km och C resten. Ett underliggande problem är nog dock att vasaloppet är så stort och viktigt, så för att få "vanliga" skidåkare till tävlingar så måste tävlingen vara seedningsgrundande inför Vasaloppet, helst också platt och lättt så att diffen mot de bästa blir så liten som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Var hittar jag en förteckning över vilka tävlingar som finns?

Nu när det är snö för en gångs skull, och jag åker en del, kunde det vara kul att åka nåt lopp. Bor i Stockholm. Skall inte åka Vasaloppet i år.

www.sik.org/skidor --> Tävlingsprogram har du tävlingskalendern.

Tyvärr finns inte Stockholmstävlingarna med där förutom Värmdöloppet. De finns istället på http://www.skidor.com/sv/Distrikt/StockholmsSkidforbund/Langd/Langdtavlingar/Tavlingsprogram2009-2010/

 

Det börjar med Söderskidan på Rudan imorgon!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...