Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skiselector


bestefar

Recommended Posts

Just nu kan man hos stadens ledande skidhandlare ta med sina skidor och få dem gratis uppmätta med en Skiselector. (Jo, det krävs visst en kupong som finns i en tidning i deras butik). Tog bort fästvallan och var där i morse. Maskinen lyckades tyvärr inte med mina Fischer Carbonlite (Nått med balanspunkt på skidan och en på tusen misslyckas..!?)

 

Har nån någon erfarenhet av Skiselector ? Är resultatet bra och till nån användning ? Har resultatet bara varit en bekräftelse på det man redan vet om skidan ? Främst intresserad av mätning på skidor man använt ett tag och sen mätt upp.

 

Man blir lite nyfiken när man står där framför datorn och ser den rita upp spannkurvan. Känner mig lite tveksam att betala 200 kr, som i Stadiumtältet vid Vasaloppet, men när den lokalahandlaren gör det gratis så är läget ett annat. (som tack är det sen lätt att köpa en pryl ur hans sortiment)

Link to comment
Share on other sites

Gratis är gott. Främst är väl skiselektor en marknadsföringsgrej för butikerna. Annars är nog planka, skruv och bladmått minst lika bra, dessutom får man känslan över hur de verkar om man även utför testet själv. För skidor man redan har testas fästlängd bäst genom att se var vallan slits av.
Link to comment
Share on other sites

Just nu kan man hos stadens ledande skidhandlare ta med sina skidor och få dem gratis uppmätta med en Skiselector. (Jo, det krävs visst en kupong som finns i en tidning i deras butik). Tog bort fästvallan och var där i morse. Maskinen lyckades tyvärr inte med mina Fischer Carbonlite (Nått med balanspunkt på skidan och en på tusen misslyckas..!?)

 

Har nån någon erfarenhet av Skiselector ? Är resultatet bra och till nån användning ? Har resultatet bara varit en bekräftelse på det man redan vet om skidan ? Främst intresserad av mätning på skidor man använt ett tag och sen mätt upp.

 

Man blir lite nyfiken när man står där framför datorn och ser den rita upp spannkurvan. Känner mig lite tveksam att betala 200 kr, som i Stadiumtältet vid Vasaloppet, men när den lokalahandlaren gör det gratis så är läget ett annat. (som tack är det sen lätt att köpa en pryl ur hans sortiment)

Tror på detta med skiselector, i alla fall jag har svårt att stå precis jämt, sedan kanske det är ännu bättre att titta hur man sliter, men jag har svårt att uttolka hur jag sliter och litar mer på det jag har mätt upp i KallePs hemmabyggda spannmätare. Vore lite kul att jämföra resultat och frugan jobbar i Uppsala så jag kanske kan få henne att ta med sig mina skidor dit...., var får man tag på kupongerna och jag antar att det Te butiken som gäller, sedan så har du listat ut vem jag är men jag har ännu inte listat ut din identitet, vore kul att få reda på.

Link to comment
Share on other sites

Det vore kul och se hur väl "högteknologin" stämmer med de gamla metoderna. Finns det en tillräcklig fördel för att kosta på en mätning.

 

Rotebro: Ja, det är T. Sportia butiken. Kupongen finns i en reklamtidning om skidsatsningen i Storvreta. Tidningen finns även gratis att ta i deras butik. Kolla gärna att Ingesson är på plats då det verkar som om det är han som kör selectorn, kanske nån mer. Jo, jag vet vem du är utan att på nått sätt känna dig. Det var många parallela klasser på Wenströmska. Vem jag är är inte på nått sätt hemligt tex fick jag placering 3314 i fjolårets vasalopp

Link to comment
Share on other sites

Vill nog påstå att det är vital information du får genom Skiselector. Visst, du kan krypa på en spannprofil med skjutmått och komma en bra bit också, men det är betydligt enklare, snabbare och mer exakt på en Skiselector. Eller KalleP´s hemma bygge med för den delen :)

 

En stor fördel som jag ser är att om du har ett par skidor du varit riktigt nöjd med och har den spannkurvan uppmätt så kan du sedan gå igenom utbudet av nya skidor och försöka hitta ett så lika par som möjligt. Du får också information som hjälper dig vid vallning och vilka av dina par som borde funka bättre i ett givet förhållande (om du inte vet det av praktiska tester och misslyckanden/succéer).

 

Om det sedan ska kosta 200:- att få dem uppmärkta är ju en annan sak. Har ingen aning om vad den kostar i inköp men slittaget torde vara minimalt så om en butik sprider investeringen över flera år och sedan ser personalkostnaden som en del i ökad försäljning borde det nog inte kosta 200:-. Men vi skidåkare är vana att ha lädret vidöppet ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...