Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Uppladdning Vasaloppet


fredrik

Recommended Posts

"Tömning" ger absolut inga fördelar enligt ett flertal vetenskapliga undersökningar. Se t.ex. "Lore of Running" av Tim Noakes för detaljer och referenser om detta. Däremot så ska man öka sitt kolhydratintag för att lagra in så mycket som möjligt. Upplägget på t.ex. [url]http://www.uppladdningen.nu/[/url] är helt OK om man bortser från allt som ev. står om "tömning".
Bästa komplementet till vanlig kost är Vitargo Carboloader. Vitargo Electrolyte funkar också bra eftersom det i princip är samma sak. Det enda som skiljer är att Electrolyte även innehåller diverse bra mineraler och är dyrare.
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar köra ett träningspass på onsdag mellan 45 min- 1 timme i rätt maklig fart för att sedan börja "ladda". Brukar inte öka på portionsstorleken utan lägger istället in en måltid extra samt ser till att äta en tallrik musli ett par timmar innan det är dags att sova. För mig funkar det bätttre att sprida ut näringsintaget lite mer än att bara storäta. Jag har även testat diverse uppladdningsdryck som Vitargo men tycker inte det gjort någon skillnad jämfört med att ladda med vanlig mat. En sak som jag tycker är viktig är att man inte ska testa någon ny uppladdning inför vasan då kropp och framförallt mage kan reagera lite märkligt på ett ökat kolhydratintag. Lite sent nu kanske men helst skulle du nog gjort en testuppladdning innan, tex inför ett seedningslopp.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...