Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stabila pjäxor vid fotledsproblem?


on

Recommended Posts

Hej!

 

Har under lång tid haft problem med höger fotled, troligen är det någon av peroneus-senorna som är skadade efter ett antal stukningar (läkare har inte kunna diagnosticera 100%). Det har dock känts bra under en period i höst och jag har (dumt nog skulle det visa sig) tom kunnat löpträna en del. För någon vecka sedan så slogs dock skadan upp och jag har sedan dess även haft svårt även med skidåkningen.

 

För det mesta funkar det med skidåkning, då det inte belastar på samma sätt som löpning, men just nu så blir det lugna och försiktiga pass med så mycket stakning som möjligt. Jag har inga problem med att diagonala eller så, där är när foten "vickar" i sidled eller vid t ex saxning som det gör ont.

 

Jag har funderat på att skaffa nya pjäxor, sådana som är stabila i skaftet. Jag vill undvika att foten viker sig ofrivilligt, vilket lätt händer, samt att jag tror att underlättar vid fråntramp i sväng och vid saxning. Jag funderar på Salomon Combi pilot. Någon som har erfarenhet av dessa? Funkar dom för klassisk åkning?

 

Har ni några andra tips vad göra vid denna typ av skada?

Som tur är så är det ju kvar ett tag till VL, men helt klart hämmar det träningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag använder sedan några år Salomons Combipjäxor. Tycker att du är inne på helt rätt skoval utifrån dina problem. Utan Energizern monterad har du en rejäl och stabil klassisk pjäxa. När du är skadad eller vill åka fristil så monterar du bara på den och fotleden blir väldigt stabiliserad.

 

Jag har inte kört så mycket klassiskt med Energizern monterad. Vid stakåkning fungerar det så klart perfekt men vid diagonal så kommer det att kännas ovant och inte så jättesmidigt men för dig just nu så måste ju det viktigaste vara att du inte får ont.

 

Lycka till.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte problem med mina fötter på det sättet som du har, men jag pronerar ganska mycket. Jag har väldigt länge kört på salomon men tycker jag pronerar alldeles för mycket i dom och att dom är för mjuka i sidled. Jag har sedan 3 år tillbaka kört med Madshus pjäxor och hela problemet är borta för mig. Betydligt stabilare i sidled och mycket bättre för mig.

 

En del har jag sett klagat på passformen på Madshus här inne. Jag tycker dock dom är sköna så jag tycker definitivt att dom är värda att testa för dig. Sen tycker jag NNN-bindningen också har varit ett plus för mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...