Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stenslipning och grundvaxning


Henke85

Recommended Posts

Jag köpte ett par nya skidor nyligen och lämnade in dom på stenslipning och grundning. Gav mig på vallningen i helgen, är nybörjare på det så jag blev lite fundersam varför dom inte har haft på grundvaxet över hela skidan. Ska det vara så eller har dom tabbar sig? Trodde grundvaxningen skulle vara som en ny yta under hela skidan att fästa div. Vallor på...
Link to comment
Share on other sites

Jag utgår ifrån att det var ett par klassiska skidor. Man brukar inte grundvalla dem på fästzonen eftersom att grundvallningen gör man för att få bättre glid. Fästvallan som man sedan skall lägga på fäster också sämre om belagsytan är glidvallad skulle jag tro. Sen bör man också rugga upp fästzonen med ett sandpapper innan man lägger på fästvallan, så det vore ganska meningslöst att försöka få till en fin yta där för att sedan förstöra den med ett sandpapper. :)
Link to comment
Share on other sites

Jo det stämmer nog som du skriver, blev bara lite konfunderad över nivåskillnaden på den "rena" ytan mot den vaxade. Tar för givet att snubben som fixade grejerna sicklade så mycket som behövs men annars kanske jag kan sickla ner lite till just där?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...