byggerik Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 Vad tror ni om dem? Blir dem en tronarvinge till CT1:an eller är det bara en ny gimmik stav a lá Force 10? http://www.swixtriac.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
ironman Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 Northug hade den på sista etappen av touren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 Northug hade den på sista etappen av touren....men inte bauer eller justina. Jag tror den är mer gångbar än force, ser mer ut som en vanlig stav, men argunmentet att man lättare skulle kunna byta truga känns som ett tillverkat behov. smältlim och en varmluftspistol funkar bra det med och går fort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim N Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 Northug hade den på sista etappen av touren....Funderade just vad det var han körde med... I övrigt känns det som att Swix har ett väldigt behov av att presentera nåt nytt, trots att det inte finns någon sådan efterfrågan hos åkarna. En truga som går att skruva av (om jag förstod bilderna och texten rätt) känns som en onödig funktion. Vid tävlingar är spåren allt som oftast hårda och om dom inte är det, så är dom det till följd av massiva mängder snö som fallit den senaste natten och då spelar det ingen roll hur stor truga man har, så länge vi inte snackar dom ålderdomliga runda med en diameter på uppemot decimetern. Kanske har Swix här funnit något lika briljant som Salomon fann i pilotbindningen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frazzi Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 Northug hade den på sista etappen av touren....men inte bauer eller justina.Nästan alla skidskyttar i swixsstallet körde med den i Oberhof såg jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frazzi Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 Hoppas att detta är swix nya "CT1:a" så att vi för en gångs skull kan få en ordentlig vårrea på CT1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 Northug hade den på sista etappen av touren....Funderade just vad det var han körde med... I övrigt känns det som att Swix har ett väldigt behov av att presentera nåt nytt' date=' trots att det inte finns någon sådan efterfrågan hos åkarna. En truga som går att skruva av (om jag förstod bilderna och texten rätt) känns som en onödig funktion. Vid tävlingar är spåren allt som oftast hårda och om dom inte är det, så är dom det till följd av massiva mängder snö som fallit den senaste natten och då spelar det ingen roll hur stor truga man har, så länge vi inte snackar dom ålderdomliga runda med en diameter på uppemot decimetern. Kanske har Swix här funnit något lika briljant som Salomon fann i pilotbindningen...[/quote']Jag skulle tycka det vore trevligt om det fanns olika trugor man kan skruva, och om det fanns trugor uppemot decimeteren. Dagens trugor är ju ofta löjligt små, spåren är inte alltid hårda, t ex Orsa Skimarathon och Bergebo förra året var de två tävlingarna jag körde och då skulle jag velat ha större truga, extra viktigt nu när fler och fler hugger mer i stakningen. Det finns inte några stora lätta trugor att få tag på för liten diameter, dåligt! Visst går det lätt med varmluftpistol, alternativt en vattenkastrull att byta truga, men då måste jag bestämma mig innan jag åker hemmifrån vad jag ska ha för trugor. Skulle tycka det vore förträffligt om jag enkelt kunde välja mellan säg 3 olika trugstorlekar när jag är på plats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GreatSki Posted January 12, 2010 Report Share Posted January 12, 2010 Jag skulle tycka det vore trevligt om det fanns olika trugor man kan skruva, och om det fanns trugor uppemot decimeteren. Dagens trugor är ju ofta löjligt små, spåren är inte alltid hårda, t ex Orsa Skimarathon och Bergebo förra året var de två tävlingarna jag körde och då skulle jag velat ha större truga, extra viktigt nu när fler och fler hugger mer i stakningen. Det finns inte några stora lätta trugor att få tag på för liten diameter, dåligt! Visst går det lätt med varmluftpistol, alternativt en vattenkastrull att byta truga, men då måste jag bestämma mig innan jag åker hemmifrån vad jag ska ha för trugor. Skulle tycka det vore förträffligt om jag enkelt kunde välja mellan säg 3 olika trugstorlekar när jag är på plats.Visst finns det stora trugor, jag har köpt dom här.Tror det är dom största som passar racingstavar, tror dom är framtagna för skidorientering. http://www.northsport.se/product.html/rex---trugor-soft-snow?category_id=80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted January 12, 2010 Report Share Posted January 12, 2010 Jag skulle tycka det vore trevligt om det fanns olika trugor man kan skruva' date=' och om det fanns trugor uppemot decimeteren. Dagens trugor är ju ofta löjligt små, spåren är inte alltid hårda, t ex Orsa Skimarathon och Bergebo förra året var de två tävlingarna jag körde och då skulle jag velat ha större truga, extra viktigt nu när fler och fler hugger mer i stakningen. Det finns inte några stora lätta trugor att få tag på för liten diameter, dåligt! Visst går det lätt med varmluftpistol, alternativt en vattenkastrull att byta truga, men då måste jag bestämma mig innan jag åker hemmifrån vad jag ska ha för trugor. Skulle tycka det vore förträffligt om jag enkelt kunde välja mellan säg 3 olika trugstorlekar när jag är på plats.[/quote']Visst finns det stora trugor, jag har köpt dom här.Tror det är dom största som passar racingstavar, tror dom är framtagna för skidorientering. http://www.northsport.se/product.html/rex---trugor-soft-snow?category_id=80Tack, nu ska jag beställa! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim N Posted January 12, 2010 Report Share Posted January 12, 2010 När vi ändå är inne på ämnet...om nu Swix vill fortsätta utvecklingen av stavar, varför kommer det inte trugor i komposit, plast väger ju ändå en hel del. Kan det bero på att pendeln blir för långsam, alltså att trugorna blir för lätta? Eller blir de för ömtåliga? Eller för dyra? Ett annat alternativ vore kanske lättmetall, vad tror ni om det? Även handtagen skulle kunna förbättras, där skulle nog komposit vara en bra idé, skulle nog sänka vikten en hel del, eller vad tror ni? Swix har för övrigt en hel del att förbättra på sina handtag tycker jag, dom är onödigt stora ovanför controllremmens fäste, onödig plast och onödig vikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted January 12, 2010 Report Share Posted January 12, 2010 När vi ändå är inne på ämnet...om nu Swix vill fortsätta utvecklingen av stavar, varför kommer det inte trugor i komposit, plast väger ju ändå en hel del. Kan det bero på att pendeln blir för långsam, alltså att trugorna blir för lätta? Eller blir de för ömtåliga? Eller för dyra? Ett annat alternativ vore kanske lättmetall, vad tror ni om det? Även handtagen skulle kunna förbättras, där skulle nog komposit vara en bra idé, skulle nog sänka vikten en hel del, eller vad tror ni? Swix har för övrigt en hel del att förbättra på sina handtag tycker jag, dom är onödigt stora ovanför controllremmens fäste, onödig plast och onödig vikt.Mycket tveksam till att komposittrugor skulle vara lättare än ett par plasttrugor du har ju inget behov av extrem stryka i trugan. Pendeln blir snabbare med en lättare truga än en tyngre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m_rx Posted January 12, 2010 Report Share Posted January 12, 2010 Tror att komposit som material är alldeles för sprött för att användas på ett par trugor också, slagsegheten är inte dess styrka om jag säger så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas T Posted January 12, 2010 Report Share Posted January 12, 2010 Tror att komposit som material är alldeles för sprött för att användas på ett par trugor också, slagsegheten är inte dess styrka om jag säger så.Det beror ju aldeles på vad man har för matris (vanligen plast) runt fibrerna. Kevlarförstärkt termoplastkomposit duger bra för att skydda skrovet på militära landstigningsfartyg.Kolfiberförstärkt PEEK (en dyr termoplast) används till växellådsdetaljer i formel 1-bilar. Det är precis som Finn2 är inne på, det finns inget strukturellt behov att förstärka en truga med fibrer. Glasfibrer är tunga och även kolfiber har högre densitet än den plast trugor och handtag görs av, så blir det tillräckligt starkt med ren plast blir det både lättare och myyycket billigare att tillverka. Behöver man däremot göra platsen påtagligt tjockare för att det ska hålla så kan man spara vikt med en tunnare och starkare fiberförstärkt komponent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m_rx Posted January 12, 2010 Report Share Posted January 12, 2010 Tror att komposit som material är alldeles för sprött för att användas på ett par trugor också' date=' slagsegheten är inte dess styrka om jag säger så.[/quote']Det beror ju aldeles på vad man har för matris (vanligen plast) runt fibrerna. Kevlarförstärkt termoplastkomposit duger bra för att skydda skrovet på militära landstigningsfartyg.Kolfiberförstärkt PEEK (en dyr termoplast) används till växellådsdetaljer i formel 1-bilar. Det är precis som Finn2 är inne på, det finns inget strukturellt behov att förstärka en truga med fibrer. Glasfibrer är tunga och även kolfiber har högre densitet än den plast trugor och handtag görs av, så blir det tillräckligt starkt med ren plast blir det både lättare och myyycket billigare att tillverka. Behöver man däremot göra platsen påtagligt tjockare för att det ska hålla så kan man spara vikt med en tunnare och starkare fiberförstärkt komponent.Varför byter man inte ut matrisen runt fibrerna på stavarna då? Lite bättre slagseghet på dem hade jag inte tackat nej till. :) Tack för föreläsningen btw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted January 12, 2010 Report Share Posted January 12, 2010 Tror att komposit som material är alldeles för sprött för att användas på ett par trugor också' date=' slagsegheten är inte dess styrka om jag säger så.[/quote']Det beror ju aldeles på vad man har för matris (vanligen plast) runt fibrerna. Kevlarförstärkt termoplastkomposit duger bra för att skydda skrovet på militära landstigningsfartyg.Kolfiberförstärkt PEEK (en dyr termoplast) används till växellådsdetaljer i formel 1-bilar. Det är precis som Finn2 är inne på, det finns inget strukturellt behov att förstärka en truga med fibrer. Glasfibrer är tunga och även kolfiber har högre densitet än den plast trugor och handtag görs av, så blir det tillräckligt starkt med ren plast blir det både lättare och myyycket billigare att tillverka. Behöver man däremot göra platsen påtagligt tjockare för att det ska hålla så kan man spara vikt med en tunnare och starkare fiberförstärkt komponent.Varför byter man inte ut matrisen runt fibrerna på stavarna då? Lite bättre slagseghet på dem hade jag inte tackat nej till. :) Tack för föreläsningen btw.tror man kan få ned mer vikt på handtagen än på trugan i totalvikten. sen kanske swix borde jobba på att få till en kork som håller bättre. dom får till världens bästa rör meninte att korken håller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas T Posted January 13, 2010 Report Share Posted January 13, 2010 Varför byter man inte ut matrisen runt fibrerna på stavarna då? Lite bättre slagseghet på dem hade jag inte tackat nej till. :)Visst kan man byta till en mindre spröd matris än epoxy (eller vad det nu kan vara i stavrör), men kolfibern är fortfarande spröd och känslig för slag. Man kan blanda in andra fibrer som tål mer. På 90-talet hade man t.o.m. synliga kevlarförstärningar på nederdelen av stavarna, men om man kompletterar/ersätter med en annan fiber än kolfiber får man antingen en viktökning eller så tappar man i styvhet. Vill man ha superlätt och superstyvt samtidigt så får man låta bli att fäktas med sina stavar :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted January 13, 2010 Report Share Posted January 13, 2010 Varför byter man inte ut matrisen runt fibrerna på stavarna då? Lite bättre slagseghet på dem hade jag inte tackat nej till. :)Visst kan man byta till en mindre spröd matris än epoxy (eller vad det nu kan vara i stavrör)' date=' men kolfibern är fortfarande spröd och känslig för slag. Man kan blanda in andra fibrer som tål mer. På 90-talet hade man t.o.m. synliga kevlarförstärningar på nederdelen av stavarna, men om man kompletterar/ersätter med en annan fiber än kolfiber får man antingen en viktökning eller så tappar man i styvhet. Vill man ha superlätt och superstyvt samtidigt så får man låta bli att fäktas med sina stavar :)[/quote']I princip gäller att ju dyrare rör desto lättare och styvare, med ditt resonemang Andreas så borde de också vara omtåligare, inte riktigt min känsla att det är så. Minns gamla kofiberstavar som var tyngre, mindre styva och knäcktes lätt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas T Posted January 13, 2010 Report Share Posted January 13, 2010 Varför byter man inte ut matrisen runt fibrerna på stavarna då? Lite bättre slagseghet på dem hade jag inte tackat nej till. :)Visst kan man byta till en mindre spröd matris än epoxy (eller vad det nu kan vara i stavrör)' date=' men kolfibern är fortfarande spröd och känslig för slag. Man kan blanda in andra fibrer som tål mer. På 90-talet hade man t.o.m. synliga kevlarförstärningar på nederdelen av stavarna, men om man kompletterar/ersätter med en annan fiber än kolfiber får man antingen en viktökning eller så tappar man i styvhet. Vill man ha superlätt och superstyvt samtidigt så får man låta bli att fäktas med sina stavar :)[/quote']I princip gäller att ju dyrare rör desto lättare och styvare, med ditt resonemang Andreas så borde de också vara omtåligare, inte riktigt min känsla att det är så. Minns gamla kofiberstavar som var tyngre, mindre styva och knäcktes lätt...Generellt borde det vara så, men det finns en uppsjö olika kolfiberkvaliteter med olika egenskaper och pris, och utöver det kan fibrerna läggas i olika riktningar och mönster, vilket påverkar stavrörets egenskaper (och pris) högst påtagligt. Förhoppningsvis har rörtillverkarna lärt sig ett och annat genom åren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skidor_kul Posted February 1, 2010 Report Share Posted February 1, 2010 Vet någon var man kan köpa denna stav??Vad kommer den kosta??http://www.swixtriac.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
m_rx Posted February 1, 2010 Report Share Posted February 1, 2010 Vet någon var man kan köpa denna stav??Vad kommer den kosta??http://www.swixtriac.com/Finns här: https://xcountryskiers.jetshop.se/default.aspx 4k, som hittat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
skidor_kul Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 4K mycket pengar...hoppas de rear CT1 nu! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe L Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 Styva??? http://24.media.tumblr.com/tumblr_kzazh0ng7q1qzt3xbo1_500.png Link to comment Share on other sites More sharing options...
ironman Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 Den bilden vill nog inte SWIX se=) Men dom är nog styvare än CT1... Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 Ser ju ut som en ny variant av Kraftstaven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJN Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 Styva??? http://24.media.tumblr.com/tumblr_kzazh0ng7q1qzt3xbo1_500.pngKunde inte låta bli att räkna ut böjtrögheten för en trekantig form mot en cirkulär med samma mått. Den cirkulära formen vinner med 80% samtidigt som swix skriver"we can achiev the same geometry stiffnes (if not increas it)", alltså en ren lögn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.