Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix Triac 1.0


byggerik

Recommended Posts

Northug hade den på sista etappen av touren....

men inte bauer eller justina.

 

Jag tror den är mer gångbar än force, ser mer ut som en vanlig stav, men argunmentet att man lättare skulle kunna byta truga känns som ett tillverkat behov. smältlim och en varmluftspistol funkar bra det med och går fort.

Link to comment
Share on other sites

Northug hade den på sista etappen av touren....

Funderade just vad det var han körde med...

 

I övrigt känns det som att Swix har ett väldigt behov av att presentera nåt nytt, trots att det inte finns någon sådan efterfrågan hos åkarna. En truga som går att skruva av (om jag förstod bilderna och texten rätt) känns som en onödig funktion. Vid tävlingar är spåren allt som oftast hårda och om dom inte är det, så är dom det till följd av massiva mängder snö som fallit den senaste natten och då spelar det ingen roll hur stor truga man har, så länge vi inte snackar dom ålderdomliga runda med en diameter på uppemot decimetern.

 

Kanske har Swix här funnit något lika briljant som Salomon fann i pilotbindningen...

Link to comment
Share on other sites

Northug hade den på sista etappen av touren....

Funderade just vad det var han körde med...

 

I övrigt känns det som att Swix har ett väldigt behov av att presentera nåt nytt' date=' trots att det inte finns någon sådan efterfrågan hos åkarna. En truga som går att skruva av (om jag förstod bilderna och texten rätt) känns som en onödig funktion. Vid tävlingar är spåren allt som oftast hårda och om dom inte är det, så är dom det till följd av massiva mängder snö som fallit den senaste natten och då spelar det ingen roll hur stor truga man har, så länge vi inte snackar dom ålderdomliga runda med en diameter på uppemot decimetern.

 

Kanske har Swix här funnit något lika briljant som Salomon fann i pilotbindningen...[/quote']

Jag skulle tycka det vore trevligt om det fanns olika trugor man kan skruva, och om det fanns trugor uppemot decimeteren. Dagens trugor är ju ofta löjligt små, spåren är inte alltid hårda, t ex Orsa Skimarathon och Bergebo förra året var de två tävlingarna jag körde och då skulle jag velat ha större truga, extra viktigt nu när fler och fler hugger mer i stakningen. Det finns inte några stora lätta trugor att få tag på för liten diameter, dåligt! Visst går det lätt med varmluftpistol, alternativt en vattenkastrull att byta truga, men då måste jag bestämma mig innan jag åker hemmifrån vad jag ska ha för trugor. Skulle tycka det vore förträffligt om jag enkelt kunde välja mellan säg 3 olika trugstorlekar när jag är på plats.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tycka det vore trevligt om det fanns olika trugor man kan skruva, och om det fanns trugor uppemot decimeteren. Dagens trugor är ju ofta löjligt små, spåren är inte alltid hårda, t ex Orsa Skimarathon och Bergebo förra året var de två tävlingarna jag körde och då skulle jag velat ha större truga, extra viktigt nu när fler och fler hugger mer i stakningen. Det finns inte några stora lätta trugor att få tag på för liten diameter, dåligt! Visst går det lätt med varmluftpistol, alternativt en vattenkastrull att byta truga, men då måste jag bestämma mig innan jag åker hemmifrån vad jag ska ha för trugor. Skulle tycka det vore förträffligt om jag enkelt kunde välja mellan säg 3 olika trugstorlekar när jag är på plats.

Visst finns det stora trugor, jag har köpt dom här.

Tror det är dom största som passar racingstavar, tror dom är framtagna för skidorientering.

 

http://www.northsport.se/product.html/rex---trugor-soft-snow?category_id=80

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tycka det vore trevligt om det fanns olika trugor man kan skruva' date=' och om det fanns trugor uppemot decimeteren. Dagens trugor är ju ofta löjligt små, spåren är inte alltid hårda, t ex Orsa Skimarathon och Bergebo förra året var de två tävlingarna jag körde och då skulle jag velat ha större truga, extra viktigt nu när fler och fler hugger mer i stakningen. Det finns inte några stora lätta trugor att få tag på för liten diameter, dåligt! Visst går det lätt med varmluftpistol, alternativt en vattenkastrull att byta truga, men då måste jag bestämma mig innan jag åker hemmifrån vad jag ska ha för trugor. Skulle tycka det vore förträffligt om jag enkelt kunde välja mellan säg 3 olika trugstorlekar när jag är på plats.[/quote']

Visst finns det stora trugor, jag har köpt dom här.

Tror det är dom största som passar racingstavar, tror dom är framtagna för skidorientering.

 

http://www.northsport.se/product.html/rex---trugor-soft-snow?category_id=80

Tack, nu ska jag beställa!

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på ämnet...om nu Swix vill fortsätta utvecklingen av stavar, varför kommer det inte trugor i komposit, plast väger ju ändå en hel del. Kan det bero på att pendeln blir för långsam, alltså att trugorna blir för lätta? Eller blir de för ömtåliga? Eller för dyra? Ett annat alternativ vore kanske lättmetall, vad tror ni om det?

 

Även handtagen skulle kunna förbättras, där skulle nog komposit vara en bra idé, skulle nog sänka vikten en hel del, eller vad tror ni? Swix har för övrigt en hel del att förbättra på sina handtag tycker jag, dom är onödigt stora ovanför controllremmens fäste, onödig plast och onödig vikt.

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på ämnet...om nu Swix vill fortsätta utvecklingen av stavar, varför kommer det inte trugor i komposit, plast väger ju ändå en hel del. Kan det bero på att pendeln blir för långsam, alltså att trugorna blir för lätta? Eller blir de för ömtåliga? Eller för dyra? Ett annat alternativ vore kanske lättmetall, vad tror ni om det?

 

Även handtagen skulle kunna förbättras, där skulle nog komposit vara en bra idé, skulle nog sänka vikten en hel del, eller vad tror ni? Swix har för övrigt en hel del att förbättra på sina handtag tycker jag, dom är onödigt stora ovanför controllremmens fäste, onödig plast och onödig vikt.

Mycket tveksam till att komposittrugor skulle vara lättare än ett par plasttrugor du har ju inget behov av extrem stryka i trugan. Pendeln blir snabbare med en lättare truga än en tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Tror att komposit som material är alldeles för sprött för att användas på ett par trugor också, slagsegheten är inte dess styrka om jag säger så.

Det beror ju aldeles på vad man har för matris (vanligen plast) runt fibrerna. Kevlarförstärkt termoplastkomposit duger bra för att skydda skrovet på militära landstigningsfartyg.

Kolfiberförstärkt PEEK (en dyr termoplast) används till växellådsdetaljer i formel 1-bilar.

 

Det är precis som Finn2 är inne på, det finns inget strukturellt behov att förstärka en truga med fibrer. Glasfibrer är tunga och även kolfiber har högre densitet än den plast trugor och handtag görs av, så blir det tillräckligt starkt med ren plast blir det både lättare och myyycket billigare att tillverka. Behöver man däremot göra platsen påtagligt tjockare för att det ska hålla så kan man spara vikt med en tunnare och starkare fiberförstärkt komponent.

Link to comment
Share on other sites

Tror att komposit som material är alldeles för sprött för att användas på ett par trugor också' date=' slagsegheten är inte dess styrka om jag säger så.[/quote']

Det beror ju aldeles på vad man har för matris (vanligen plast) runt fibrerna. Kevlarförstärkt termoplastkomposit duger bra för att skydda skrovet på militära landstigningsfartyg.

Kolfiberförstärkt PEEK (en dyr termoplast) används till växellådsdetaljer i formel 1-bilar.

 

Det är precis som Finn2 är inne på, det finns inget strukturellt behov att förstärka en truga med fibrer. Glasfibrer är tunga och även kolfiber har högre densitet än den plast trugor och handtag görs av, så blir det tillräckligt starkt med ren plast blir det både lättare och myyycket billigare att tillverka. Behöver man däremot göra platsen påtagligt tjockare för att det ska hålla så kan man spara vikt med en tunnare och starkare fiberförstärkt komponent.

Varför byter man inte ut matrisen runt fibrerna på stavarna då? Lite bättre slagseghet på dem hade jag inte tackat nej till. :)

 

Tack för föreläsningen btw.

Link to comment
Share on other sites

Tror att komposit som material är alldeles för sprött för att användas på ett par trugor också' date=' slagsegheten är inte dess styrka om jag säger så.[/quote']

Det beror ju aldeles på vad man har för matris (vanligen plast) runt fibrerna. Kevlarförstärkt termoplastkomposit duger bra för att skydda skrovet på militära landstigningsfartyg.

Kolfiberförstärkt PEEK (en dyr termoplast) används till växellådsdetaljer i formel 1-bilar.

 

Det är precis som Finn2 är inne på, det finns inget strukturellt behov att förstärka en truga med fibrer. Glasfibrer är tunga och även kolfiber har högre densitet än den plast trugor och handtag görs av, så blir det tillräckligt starkt med ren plast blir det både lättare och myyycket billigare att tillverka. Behöver man däremot göra platsen påtagligt tjockare för att det ska hålla så kan man spara vikt med en tunnare och starkare fiberförstärkt komponent.

Varför byter man inte ut matrisen runt fibrerna på stavarna då? Lite bättre slagseghet på dem hade jag inte tackat nej till. :)

 

Tack för föreläsningen btw.

tror man kan få ned mer vikt på handtagen än på trugan i totalvikten. sen kanske swix borde jobba på att få till en kork som håller bättre. dom får till världens bästa rör meninte att korken håller.

Link to comment
Share on other sites

Varför byter man inte ut matrisen runt fibrerna på stavarna då? Lite bättre slagseghet på dem hade jag inte tackat nej till. :)

Visst kan man byta till en mindre spröd matris än epoxy (eller vad det nu kan vara i stavrör), men kolfibern är fortfarande spröd och känslig för slag. Man kan blanda in andra fibrer som tål mer. På 90-talet hade man t.o.m. synliga kevlarförstärningar på nederdelen av stavarna, men om man kompletterar/ersätter med en annan fiber än kolfiber får man antingen en viktökning eller så tappar man i styvhet. Vill man ha superlätt och superstyvt samtidigt så får man låta bli att fäktas med sina stavar :)

Link to comment
Share on other sites

Varför byter man inte ut matrisen runt fibrerna på stavarna då? Lite bättre slagseghet på dem hade jag inte tackat nej till. :)

Visst kan man byta till en mindre spröd matris än epoxy (eller vad det nu kan vara i stavrör)' date=' men kolfibern är fortfarande spröd och känslig för slag. Man kan blanda in andra fibrer som tål mer. På 90-talet hade man t.o.m. synliga kevlarförstärningar på nederdelen av stavarna, men om man kompletterar/ersätter med en annan fiber än kolfiber får man antingen en viktökning eller så tappar man i styvhet. Vill man ha superlätt och superstyvt samtidigt så får man låta bli att fäktas med sina stavar :)[/quote']

I princip gäller att ju dyrare rör desto lättare och styvare, med ditt resonemang Andreas så borde de också vara omtåligare, inte riktigt min känsla att det är så. Minns gamla kofiberstavar som var tyngre, mindre styva och knäcktes lätt...

Link to comment
Share on other sites

Varför byter man inte ut matrisen runt fibrerna på stavarna då? Lite bättre slagseghet på dem hade jag inte tackat nej till. :)

Visst kan man byta till en mindre spröd matris än epoxy (eller vad det nu kan vara i stavrör)' date=' men kolfibern är fortfarande spröd och känslig för slag. Man kan blanda in andra fibrer som tål mer. På 90-talet hade man t.o.m. synliga kevlarförstärningar på nederdelen av stavarna, men om man kompletterar/ersätter med en annan fiber än kolfiber får man antingen en viktökning eller så tappar man i styvhet. Vill man ha superlätt och superstyvt samtidigt så får man låta bli att fäktas med sina stavar :)[/quote']

I princip gäller att ju dyrare rör desto lättare och styvare, med ditt resonemang Andreas så borde de också vara omtåligare, inte riktigt min känsla att det är så. Minns gamla kofiberstavar som var tyngre, mindre styva och knäcktes lätt...

Generellt borde det vara så, men det finns en uppsjö olika kolfiberkvaliteter med olika egenskaper och pris, och utöver det kan fibrerna läggas i olika riktningar och mönster, vilket påverkar stavrörets egenskaper (och pris) högst påtagligt. Förhoppningsvis har rörtillverkarna lärt sig ett och annat genom åren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...