Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bedragare på köp&sälj


Volevodin

Recommended Posts

Jag vill tacka dig Erik för att du varnade för Dennis, som annonserar om försäljning av startplats i Vasaloppet.

Det första man måste göra som kund är att gå in på VL hemsida och kolla om säljaren är anmäld. Är denne inte anmäld, är det bäst att stoppa och ej fortsätta affären.

 

Men frågan är hur man på ett säkert sätt skall fortsätta en affärsuppgörelse, så att säljaren inte säljer sin plats till mer än en person.

 

Det bästa är att kunden sköter omregistreringen och betalar 200 kr samtidigt som man fyller i säljarens personnummer, namn, startnummer samt sina egna uppgifter. Först när det är grönt hos VL och kundens namn är inlagt i startlistan, då betalar man överenskommen summa till säljaren. Nu kan man ju fylla i blanketten direkt på hemsidan och skicka och då går det lite snabbare. Vet inte om man får ett mail från VL, när bytet är klart, vilket skulle underlätta att slutföra affären och betala till köparen.

 

Säljaren å sin sida kan ju hota med att kontakta Vasaloppet och be dem stryka köparens startnr, ifall denne inte betalar.

 

Är det något mer man skall tänka på för att undvika att bli blåst ?

Link to comment
Share on other sites

Är det något mer man skall tänka på för att undvika att bli blåst ?

Köp en startplats innan dom tar slut!

Jag förstår mig inte på alla dom som vet att dom skall åka VL men ändå köper en startplats dom sista veckorna i hopp om att spara 300 kronor.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att det finns en ökad risk i år med skojare med tanke på stor efterfrågan (bra vinter) samt litet utbud (vasaloppet.se utan köp/sälj)

 

Det som gynnar köparen i affären är att säljaren inte kan vara annonyn då man uppgivit namn, personnummer etc vid sin anmälan. Sen gäller det förståss att kolla att den som säljer verkligen är samma person som står på anmälan.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju mycket som kan sätta stopp för deltagande på vägen, därför vill man ju anmäla sig så sent som möjligt. Idealet vore ju om man hade så mycket is i magen som Anl och köpte platsen dagen innan, men nu har man till 31 jan på sig att fixa platsen.

 

Men för att återgå till ursprungsfrågan att undvika att bli blåst. Bestefar tips skall jag följa genom att kolla på hitta eller eniro att den anmälda personen och den som säljer är densamma. Sen har jag mailat till Vasaloppet och frågat om man får en bekräftelse via mail att bytet är genomfört.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...