Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

plocka av Salomon SNS Pilot Sport Classic?


jea

Recommended Posts

Tjenare,

 

Igår fick jag lite vallahjälp och tanken var även att byta bindning till equipe, men det var lättare sagt än gjort, de två skruvarna strax bakom främre axeln var ganska lätta att hitta men hur hittar man den längst fram och den längst bak?

 

Har letat på salomons hemsida efter sprängskiss eller info men det var tunnsått med den varan.

 

Har ni någon ide?

 

bild på bindningen, http://www.udenssport.se/sv/product/274/Salomon-SNS-Pilot-Sport-Classic

Link to comment
Share on other sites

Det är skydds/designbrickor som du får peta bort. Fyrkantig därfram och skruvimitation därbak. Har för mig att den bakre var pilligast att få bort och att jag en gång tryckte radiomejsel genom och bände upp. De är ingen skruv det där man ser iaf, den ligger under.

 

oops. Jag trodde det var den gamla hederliga med kudde som avågs, sorry.

Link to comment
Share on other sites

Det är skydds/designbrickor som du får peta bort. Fyrkantig därfram och skruvimitation därbak. Har för mig att den bakre var pilligast att få bort och att jag en gång tryckte radiomejsel genom och bände upp. De är ingen skruv det där man ser iaf, den ligger under.

 

oops. Jag trodde det var den gamla hederliga med kudde som avågs, sorry.

det är lugnt, du är i gott sällskap med några andra jag frågat! :)

Link to comment
Share on other sites

har pratat med udens sport i gbg. Tydligen lossar man de två skruvarna strax bakom främre axeln och sedan kan man tydligen slajda hela paketet framåt för att lossa resten av bindningen.

 

Återkommer när jag prövat...

Det blir väl tvärt om? Du får väl först lossa den bakersta skruven, (sedan ev. den näst bakersta - jag kommer inte ihåg i minnet - jag har aldrig lossat - bara monterat...) för att sedan "slajda" det hela så du kommer åt de två skruvarna strax bakom främre axeln.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte min ena bindning av denna typ i julhelgen. Det slutade med att jag slant med knivjäveln rätt in i tummen och skar av en nerv, sedan dess kan jag inte sträcka ut vänster tummen hela vägen. Inte nog med det, hela jävla underplasten på bindning är limmad och innan jag fått bort den skiten såg skidan ut som faan, sprucken plast & glasfiber på ovansidan. Som tur var passade gamla hederliga Salomonbidning i skruvhålen. Dock blev det 2st skruvhål över. Vad gör man med dem ? fylla med silikon, träspackel eller annan dynga?

 

Resultatet är att jag nu kör med två olika bindningar, SNS-skiten är någon cm högre, helt grymt ur ergonomi och åkteknikmässigt. Som tur är är ena benet lite högre än det andra. Ibland är det bra att vara skapt som ett halvmongo...

 

Någon som vill ha hjälp med att byta bindningar?

Link to comment
Share on other sites

ang dunderklumpen.

 

mja, det var just det som var problemet, hittade inga andra skruvar än de bakom främre axeln. De andra var dolda av plast.

 

 

ang gunde g.

 

Mm, tack du behöver inte komma ner för att byta bindning, prövar nog själv men eftersom min fru förbjudit mig att använda skarpare objekt än smörkniv ska det nog funka...

 

tack för tipsen alla.

Link to comment
Share on other sites

ang dunderklumpen.

 

mja, det var just det som var problemet, hittade inga andra skruvar än de bakom främre axeln. De andra var dolda av plast.

De bakom främre axeln är väl dolda av plasten. För att komma åt dessa måste du lossa de bakre. Den bakersta är väl bara dold med en rund liten plaspricka som du snäpper loss. Sen får du väl lossa limningen under plasten för att kunna "slajda". Ev måste du ta bort näst bakersta skruven (som är dold) innan du kommer åt de bakom axeln. Men som sagt, jag har bara monterat, och det blir ju tvärt om. Nu är det dessutom ett år sedan, och minnet är inte det bästa... ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...